AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.125

Bränslemätarfel på nya bilar?

no
217
nogren
X3 30d -19
Jag undrar om någon mer än mig noterat att bränslemätaren antingen visar fel, eller att Circlek/Ingo-pumpar säger att de pumpar mer än vad jag får rum med?

Har två mätpunkter; kollat i Connected app:en precis före tankning (den säger att värdena uppdaterats minuten innan), och efter tankning till fullt, subtraherat, och jämfört med vad jag betalt för.
Idag var differensen drygt 3 liter, förra gången knappt fem...
Nålen verkade visa ungefär 5 liter kvar, vilket app:en sa, och efteråt sa den 66L, och enligt dokumentationen skall bilen ta 67L. 61L fyllt, men enligt pumpen 64,37L

Och enligt en kontakt på Circlek är kröningen väldigt säker, och mackarna har inget sätt att manipulera.

Kan det vara så att det ligger 3-5 liter i slangen, som man pumpat upp, men aldrig fyller i bilen, och därmed betalar för? Isåfall är det en loss varje gång man tankar ....
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Skulle tro att det är själva tanken som har angiven volym och bilen räknar på det.
Sedan tillkommer påfyllningsröret från tanklocket ner till tanken och det kan säkerligen rymma minst tre liter.

Kröningen är nog att lita på men den avser endast volymen och inte kvaliteten på bränslet...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
bl
2.294
blixten
325i -88
Jag har för ca ett år sedan mätt upp bränslemängden på tre olika Ingo stationer då jag misstänkte att de lämnade mindre bensin än jag betalade för. Men mängden bränsle stämde. Om inte verkligheten och elektroniken stämmer överens så visar antagligen elektroniken fel...
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Tanken är ju en sadeltank med grymt många skrymslen och utbuktningar så elektroniken har inte lätt att räkna exakt. Skillnad om tanken haft en enkel symmetrik form, tex som en rund burk då hade det varit enkelt att få exakta värden.

Länk
no
217
nogren
X3 30d -19
Tnx guys.

Ja mest troligt är väl oexakt teknik, och att jag får med mig mer bränsle än specade 67L.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Slutsatsen att du får mer än specade 67l är väl inte korrekt, utan snarare att det är svårt att mäta exakt hur mycket som det är kvar i tanken. Det som visas när den säger 5L kvar kan alltså vara allt mellan 2-8l. Det mest exakta du har är att den volym som macken påstår har kommit i tanken, men vad du hade kvar innan du tankade vet du inte med säkerhet.

Den är också konstruerade så att du inte ska få soppatorsk så de siktar ju på att när det visas 0L så bör det iaf vara ~3L kvar.
Transocean
Precis, har kört 530e:n "tom" ett par gånger med 10 -15 km kvar enligt bilen men det var alltid c a 3 liter kvar om man utgår från 46 liters tank.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.