AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.119

rumpvärmare out of funktion

Hej!
har fortfarande ingen fungerande rumpvärmare varken på höger eller vänster .Har kollat säkringar dom e hela. Obd läsningen gav detta: None seat heating ,short or open circuit.
hajar noll. Skulle ju va bra med sätesvärme nu när det går mot kallare tider.
har även tittat under stolen/arna kan ej hitta nått fel! När man trycker in knappen till stolvärme lyser den i c:a 2-3 sekunder bara ./Nilwe

NELA
Hej

Diagnos instrumentet kan bara "se" att värmen inte fungerar men inte avgöra om det beror på ett kabelbrott e d (open circuit) eller en kortslutning (short).

Eftersom säkringen är hel, lär det inte handla om någon kortslutning. Du får nog prova dig fram med en multimeter.

Att värmen är borta på båda sidorna kan kanske underlätta. Felet, *kan* ju sitta i själva knappen eller någon annan för sätena gemensam punkt. Varför inte jorden?

/Lennart
En snabb titt i newTIS.info visar att tekniken runt stolsvärmen är nog så komplicerad.

En funktionsbeskrivning:
Länk

Kopplingsschema FÖRARsidan:
Länk

Passagerarsidan:
Länk

Jag har inte analyserat diagrammen. Lägg dock märke till att TVÅ säkringar är inblandade, nr 42 (30A) och nr 12 (7,5A)

/Lennart
tack för svar .
ska kolla säkringar igen . och ja komplicerat är det ju i värsta fall lämna in bilen på verkstad . svårt det här när det är den elektriska biten men tack så länge lenwib
hoppas hitta felet snart/hadet Nilwe

NELA
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
I sämsta fall har du avbrott i någon slinga i varje stol och då är det inte billigt/enkelt att fixa. Ett vårdslöst knä eller dito armbåge kan med lite otur bryta en slinga i stolen och att byta är pyssligt/kostsamt.

/Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096
måste gå att mäta med nått bra instrument, jag är inte så hemma på sånt, det får isof bli att lämna in bilen till nån bilelektriker :)

NELA
Visa användare
28
Lindgren67
E91 325xi Touring 2007
E46 320i Touring 2005
Att mäta en värmeslinga gör du enkelt med en multimeter ställd på resistansmätning (ohm) det kan även gå att mäta den med summerläge, dvs kolla om kretsen är hel, dock så måste du koppla ur den under stolen innan du mäter.

OBS:Om du har airbags i stolen och vill vara på den säkra sidan, lägg av minuspolen före.
Kr
3
Krisse E
116i -06
325i -01
Kolla säkringarna, hade samma problem, efter jag Bytte dem så funkade det bra på ena sidan. På förarsidan funkar det ibland, har märkt att om jag håller in knappen i ca 1 minut så lyser den till även på förarsidan
ok tack för svar ska kolla senare i veckan /nilwe

NELA
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.