|
|
|
|---|---|
|
Tjabba Tjena! Nu är det så att jag har fått tag i en Bmw e46 compact 316ti med 10k på mätaren, otroligt bra skick på bilen men motorn startar ej enligt den snälla tanten jag köpte bilen av. Innan jag ger mig in på att felsöka motorn så tänkte jag kolla över möjligheten av ett motorbyte då jag har en BMW e39 530i m54b30 6 petad som bara ligger o tar plats. dvs en hel e39 som endast står. Vad är det som behöver utföras för ett motorbyte tro? Om det finns en guide här någonstans eller om någon har gjort det förut. MVH Johan. | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Det är möjligt - men enda sättet att få den besiktningsbar (och möjlighet att köra på gatan) är att besikta om den som ombyggt fordon (håller själv på med detta just nu fast med en E30). Men ändringarna som behövs för att klassa det som ombyggt fordon gör att kostnaden (och även mängden arbete) drar iväg mot himlen och är aldrig meningsfulla att göra för ett vanligt fordon (undantag är "hard core" entusiastfordon där man gör det av en mycket specifik anledning). Har skrivit en del tidigare om det här på forumet, googla exempelvis på SFRO och bmw-slangen Länk Låter det fortfarande intressant så (trots ***mycket*** högre kostnader och arbete än planerat) kan vi säkerligen ge mer info om vad du måste tänka på och hur du går vidare. Ja just det Uffeboi, hur gick det med E34 535i'an med den trasiga M30B35'an? Blev det motorbyte? |
|
Tjenare! Bilen är besiktigad till 2020-04 ish och tanken är att i sådantfall endast hiva ner m54b30 tills man hittar en n42b18a igen. Men är rädd att resterande av drivlinan ej kommer att vara hållbar som diff/drivaxlar mm. Jodå! Hittade en snäll gubbe en bra bit ifrån mig som hade ne m30b35 ifrån en 7Serie och han körde ner den med lastbilen sin. ett halvår senare så var den bilen helrenoverad och behövde endast en lack men blev såld innan dess. Men otroligt lärorikt var det och ångrar mig än idag att jag sålde den vidare. |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Ajdå - den hade ju suttit fint att ha haft kvar! De karosser och motorer är riktigt bra att lära sig på - började själv lära mig på typ M20- och M30-motorer och vissa Volvo-motorer från samma tidsera. Nu är det här bara mina egna personliga åsikter och mycket baserat såklart på min egen situation med pengar, tid, intresse och liknande. Jag hade inte gjort allt det arbete (hinka ned en M54B30 i en E46 316ti) bara för att agera gapfiller i några månader. Säg den är körbar och användbar 1 November (räkna med allt tar längre tid). Då har du 5 vintermånader att använda bilen - därefter blir det körförbud (är väl 50/50 chans att det blir anmärkning på en eventuell besiktning att fel motor sitter där). Så hur stor nytta gör denna bilen om den ändåså ska få en ny N42-motor inom kort (kanske till och med innan det blir körförbud)? Hade utgångsobjektet varit en E46 325ti så hade det varit en helt annan situation. Då är det mycket enklare och då hade jag definitivt hinkat ned M54B30 (då M54B25 och M54B30 är mer eller mindre identiska så hade det bara varit att besiktiga som vanligt) och haft en riktigt trevlig E46 Compact att köra med. Men nu sitter det en N42 och väldigt mycket är annorlunda. N42 tillhör en helt annan modernare motorfamilj och redan här har man börjat integerera motorn mer och mer i bilens andra system. Det är exempelvis ett helt annat motorstyrsystem, så inte en enda sladd kan återanvändas (i princip). Tänk på att din donatorbil är en E39, som du kanske vet så är M54-motorkablaget rejält annorlunda mellan en E46 och en E39 (boxarna sitter på olika sidor i motorutrymmet). Grenrören är från en E39, passar de i en E46 / E46 CPT? Antagligen, men ta inte det för givet - för E39 och E46 har olika artikelnummer för dessa (men de är dock väldigt lika). Men tänk på att de är klumpiga då katalysatorn sitter ihop med grenröret och det är lätt att det krockar med någonting i motorutrymmet, balkarna, krängningshämmarna med mera. Oavsett måste du göra någon typ av custning av större eller mindre av avgassystemet. På en 316ti går ju allt ihop i ett enda rör (iallafall en anslutning) direkt efter katalysatorerna på grenröret - så kommer det inte att vara när du hänger på M54-grenrör - då har du två pipor som sticker ned med varsin anslutning. Och hur mycket vill du kapa/såga i ett fullt och helt avgassystem när du ska montera en N42 bara ett par månader senare och ta bort alla modifieringar du gjort? Växellådan behöver också lösas. Eftersom din donatarbil är 6-växlad så... Vänta nu, E39 fick aldrig 6-växlad låda till M54B30. Eftermontage? Sitter det en 6-växlad så bör det rimligtvis vara GS6-37BZ lådan med den modernare 22-spline anslutningen (vilket gör att svänghjul, pilotlager, urtrampningslager, kopplingsskiva, tryckplatta och lite annat är annorlunda mellan M54-motorer som använder sig av växellådor med den äldre 10-spline anslutningen jämfört med 22-spline anslutningen). Ok, det var ett sidospår - men du ska fästa en GS6-37BZ låda isåfall på din E46 CPT. Det är faktiskt inga problem då E46 325ti bör ha fått i slutet av sin livstid just denna 6-växlade låda. Så fästen och passande kardanaxlar finns därute - men du har fel donatorbil så att säga (och fel mottagardel). Exempelvis för fästet till växellådan så hade du velat ha en E46 330i som donatorbil eller en E46 325ti som mottagarbil. Men visst går det att lösa - men det blir att köpa lösa delar här och där - än en gång trillar det tillbaka till att det kommer att ta mer tid och kosta mer än vad man tror... Jag kan fortsätta ett tag till här med olikheter som måste lösas :-) Men det som jag är mest nyfiken på är : Är du beredd att göra två motortransplantationer samt inköp av en komplett begagnad N42-motor baserat på att föregående ägare i form av en snäll tant säger att "motorn startar ej"? Jag har sett det där scenariot förut och felet varit alltifrån ägaren glömt att tanka till en fullständigt ihopkärvad motor där varenda lager var i princip ihopsvetsade... :-) Rekommendation : Lägg tid och pengar till att åtgärda de fel som finns på bilen och behåll existerande delar i största möjliga mån. En mindre renovering av existerande N42-motor där du gör mycket själv kanske är mycket bättre. Därefter har du en trevlig liten daily driver för "mindre" uppgifter! Jag kan däremot mer än gärna ta din M54B30+låda om du känner att du har det för trångt :-) |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.