|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
| Ferlin vet inte faktiskt. Suget efter bensinare gör så att jag tittar på 535i 550 känns inte som ett alternativ pga känsliga motorn. | |
|
Ska försöka Grelle :) Catch_me: Bensinsexorna har ju en helt annan karaktär (jag hade en 530i -08 innan denna) och visst har det sin charm att höra ylet efter 5500 rpm men kraften i dieseln är svårslagen till vardags i min bok. Panamera har jag faktiskt kikat på, dock faller den lite på att den bara finns med 4 platser. Sen vet jag inte hur den är att äga rent ekonomiskt, om försäkringen på min nuvarande är hög lär den vara astronomisk på den... Nån som har kört el åkt E43 amg? Gillar normalt inte Merca men den ser rätt trevlig ut. |
|
|
ferlin - Bensinsexorna med turbo har en helt annan karaktär än sugsexorna. På gott och ont. Mer kraft i botten, men då upplevs inte toppen lika kraftfull. De är som ett mellanting i karaktär mellan de äldre sugsexorna och en dieselsexa. Det som däremot är svårt för dig som kört diesel ett tag är nog att vänja dig vid att de moderna bensinsexorna må ha turbo och mer kraft i botten, men lika mycket som en 35d är det inte. Men samtidigt, när jag drar min motor mellan 4000-7000 rpm så finns ändå glädjen och ljudet där! Berätta lite mer om E43 AMG, vilken årsmodell är aktuell? Är det med deras nya raka sexa, eller är det någon äldre variant? Vad har den för motorspecifikation? |
|
|
"Panamera har jag faktiskt kikat på, dock faller den lite på att den bara finns med 4 platser." Fast Cayenne finns ju och den har 5 platser. |
|
|
OK, har inte testat nån bensinsexa med turbo men kan tänka mig att de har bättre botten. Jag ser definitivt tjusningen med en bensinare, smajlet när man varvar ut blir helt klart större :) E43-modellen jag tänker på är denna Länk På tidigare Merca-modeller har jag verkligen inte gillat inredningen men efter att ha åkt med en bekant i hans Allterrain måste jag säga att de ryckt upp sig, rejält. Mkt trevlig inuti! Dock är pianolacken i mittkonsolen varken särskilt snygg eller praktisk. Komforten var också finfin. På E43 är ju 400 hk, fyrhjulsdrift och grymma utrymmen sånt som tilltalar. |
|
| Cayenne blir nog för mkt "stor vräkig suv" för min smak, sen kostar den antagligen fläsk att köra och äga. Men tack för tipset! | |
![]() 308 BMW M550i individual -21
Alfa Romeo Gt 3.2 -07 Audi A2 1.4tdi (90hk) -04 Volkswagen Transporter T6 -16 |
Panamera Sport Turismo har fem säten. Även den vanliga går att få med fem säten men ovanligt på begagnatmarknaden än så länge. Hur bekväm den femte platsen är kan jag inte uttrycka mig om men tycker det sällan den är så bekväm. Prova och räkna på det. Jag gissar på att värdeförlusten är mindre än jämförbar nyare Bmw om du köper en begagnad. |
| igelkotten: Där ser man! Jag har bara sett Panamera med fyra säten, har det kommit på senare årsmodeller? | |
Det kom i samband med att de lanserade kombin. Kort därefter kom det som tillval till den vanliga också. Länk |
| OK, från 2017 får jag fram. De kommer tyvärr att ligga på prisnivåer över min ett bra tag då, men skulle inte tacka nej till en! | |
Det kom i samband med att de lanserade kombin. Kort därefter kom det som tillval till den vanliga också. Länk |
| Jag har kört C43 AMG endel som hyrbil. Mkt kul bil men törstig! Spelar kanske ingen roll i sammanhanget men lite irriterande att den deig1,3-1,4 l/mil. Mkt fullgas på Autobahn men i stort sett bara landsvägskörning. | |
| En C43 skulle kanske räcka storleksmässigt. 1,4 l/mil är ju aningen svettigt...men det är klart om man gasar fullt så drar det iväg med alla bilar. Dock skönt om det går att köra hyfsat snålt om man vill, där är ju diesel snäppet bättre. | |
|
Om inte jag nyttjar effekten i min utan kör som trafikrytmen så drar den inte så mycket. En biltur (600 mil) i Europa i sommar slutade på 0,82l/milen. Samma motortyp, dvs 6:a med turbo, men kanske 300kg lättare. Men viktskillnaden till trots så går det nog att få ner siffrorna även på Mercan. Hur låter C43AMG? Mercedes är ju riktigt på välljud ur de starkare AMG-bilarna. Har de även ljudtrimmat fint här? |
|
|
Ljudet är en av de grejor som C43 lovordas för, låter riktigt trevligt! Kolla tex här Runt 0,8 är helt ok, efter att ha ägt en E39 540 så är jag härdad :) |
|
|
Med all respekt tror jag inte man klarar 0,8 med mercan! Spritmonitor.se ger nog lite svar. Jag har även kött en M4 samma sträcka i Tyskland och den drog 1.2 vilket jag tycker ör imponerande! Min 335d drog 0,75 på Autobahn med så snabbt det gick! Inget slår en diesel i förbrukning! Sen är ju bara drivmedlet en liten del av kostnaden. Apropå ljudet låter Mercan mkt trevligt! |
|
| Många stavfel på mobilen! Spritmonitor.de... | |
|
0,8l/milen tror inte jag heller. Men kanske går den att få ner till 1-1,1l/milen om man kör 130-140 km/h på motorväg. Spritmonitor kan vara lite förädiskt då de som har sådana här bilar i Tyskland kan använda dem en hel del på Autobahn och med 3 km frifart följt av 5 km vägarbete och sedan full gas för att sedan hålla 200km/h i 7 km för att sedan sakta ned till 100km/h och köra det 2 km för att sedan ge full gas innan nästa vägarbete är inte direkt snällt för förbrukningen. Folk tenderar ju att använda hästkrafterna de har dessutom. Franska siffror vore mer intressant där man snarare ligger i 140km/h oavbrutet i 20 mil förutom någon vägtull eller två. |
|
|
I 140 km/h drar min minst 0,8, dock sällan jag ligger och kör så fort några längre sträckor. Snålkörning i ca 100 ger ungefär 0,6 vilket jag tycker är riktigt bra för en stor, tung och motorstark bil. Jag gillar verkligen dieselsexan i 535:an, men visst lockas motornörden i mig av ljudet och spetsen i tex en C43... |
|
| Har du provkört en 43 AMG? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.