AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
4.866

Funderingar kring nästa bilbyte

Sida 1 av 3
fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Meckar i en 530xi E61 och en 320d -07 (EPA)
Har idag en 535d -14 som jag helt enkelt är riktigt nöjd med, den är snygg, hyfsat snabb, 4-hjulsdrift (snö minst 5 mån om året) tillräckligt praktisk, bra komfort och går att köra snålt om man vill. Den har dessutom sex cylindrar vilket för mig ger en trevligare upplevelse, har faktiskt svårt att se mig i en bil med färre cylindrar.

När jag köpte bilen var planen att ha den i tre år, haft den i två i december, och så kommer det nog att bli också. Men, bilintresserad som jag är så kollar och funderar man ju på nästa bil...en G31 är ju det naturliga valet men jag får inga riktiga vill-ha-vibbar, en 540 med m-paket säkert är trevlig men en Mercedes E43 amg lockar mer måste jag säga. Audi S6 upp till 2018 känns inte som ett lyft, annat än i motorstyrka. Kollade på en A6 allroad (2013) innan denna och blev inte imponerad alls. X5, stor och säkert bra men hur mkt roligare/bättre?

Vill alltså ha en mototstark bil som är praktisk, snygg och inte drar hiskeliga mängder soppa. Tesla model x, jo tack, men plånboken räcker inte till... Kom gärna med förslag, tyckande, erfarenheter och funderingar! Vilka modeller borde jag kika på?
Cy
650
Cykeltjuv
F15 X5 4.0d
X5 är bra men roligare än vanligt 5serie etc ytterst tveksamt dom är mer "feta & tar mycket plats" sköna att plöja mil med på motorväg i medelrask takt men det är nog allt enligt mig.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Hur stor bil behöver du?
fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Behöver nog vara en kombi. Tre barn, resor till fjällen på vintern (5 i bilen i våras, det var fullt) etc. En mindre kombi skulle kanske funka, får klappa dit en takbox då.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
En 540d från G31 är ju som du själv säger ett logiskt val. Men den är ju inte starkare, bara modernare och om den inte lockar så gör den inte det.

Hur skulle du lista dessa egenskaper

- Modernare än idag
- Sugen på något nytt
- Starkare/snabbare än idag
- Snålare än idag

Vad är viktigast av dessa. Sätt gärna 1,2,3,4 eller är något inte viktigt alls?

Vad tänker du dig för budget?

328
mården
G26 i4M50 -23
E92 325xi -08
Som sagt tidigare.

Touring är vad som blir kvar om du inte skulle kunna tänka dig en 6 serie GT.
Praktisk som en 5 serie kombi fast lite större framförallt i baksätet.
Dock är det väldigt delade åsikter om bilens utseende :)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
GT:n är ett "mellanting" - älskas av vissa medan andra tycker den ser "konstig ut"...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Gärna allt det, haha :) Skämt åsido så är det väl de två första som ligger närmast till hands. Kör ca 1500 mil/år så inte katastrof om den drar lite mer. Snabbare, ja varför inte även om man verkligen kan fråga sig vitsen med det, annat än att det är jävligt kul och det kontot kan man aldrig få för mkt på.

Bilen jag har idag är eg optimal för mina behov, intresse och ekonomi. Kollade lite på 3-serien när jag bytte till denna med den känns lite "tunnare" inredningsmässigt och låter mer, jag gillar tysta bilar.

Budget, säg 400 000 när det väl är dags.
fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
5-serie GT tycker jag tyvärr inte alls om designen på, den går bort. Audi A7 ser betydligt bättre ut i mina ögon.
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Är ju heller inget fel med att behålla en bil man trivs med!

Bara för att den är nyare är den ju inte per definition bättre.

Funderar ibland på att byta bort sjuan, den är onekligen lite stor, drar en massa soppa, kostar fläsk i underhåll och försäkring men vad ska man ta istället då? Inget som lockar till för mig vettig peng så jag behåller. Inget som stör mig.

Så om bilen duger för era behov idag och ni allmänt trivs med den så behåll. :-)

Niklas

Fransosen
fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Fransosen: Så sant! Och jag kommer behålla bilen minst ett år till, sen får man väl se hur läget ligger så att säga. Tyvärr är jag ju sån att jag tycker det är kul att byta bil så det är inte alltid dom logiska bitarna får råda :)
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
ferlin, bilar köper man sällan med hjärnan har jag märkt :-)

För egen del är det heller inget som lockar i BMWs nuvarande modellutbud, undantaget i8 men den är ju knappast praktisk nånstans om man är 4 i familjen. Men ack så härlig bil att rasta på Autobahn eller motsvarande.

Niklas

Fransosen
Känner lite som ferlin också. Kör en X3 F25 idag och har lite svårt att hitta en bil som jag skulle kunna ersätta den med. Har provat nya X3:an, men den ger mig inget enormt habegär, ingen av konkurrenterna i samma klass heller. Visst finns det de som går lite tystare än min (Q5, XC60), men inte så mycket tystare att jag vill springa direkt till handlaren och skriva under ett köpekontrakt. En Alfa Stelvio har helt klart bättre köregenskaper, men den har sämre fjädrings- och sittkomfort. Har också provat nya X5:an, men blev ganska besviken. Med luftfjädringen så var den på tok för gungig för min smak, och krängningen i kurvor var avsevärd.
Fick även köra en väns Mercedes GLS i en vecka och efter en dag så längtade jag tillbaka till min X3:a! Visst går GLS:en imponerande tyst på vägen, men det gungade något erbarmligt.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag är i liknande sits som du. Haft min bil i 4 år och är jättenöjd. Men samtidigt vore det ju kul att prova något annat. Däremot har jag svårt att hitta någon motsvarighet till min bil för de pengar jag vill lägga. Slutsatsen jag dragit är att köra vidare tills det kommer något som jag verkligen VILL HA. Inte bara byter för att...
fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Ja om man tänker lite "vettigt" så byter man ju inte bort en bil man är nöjd med, iaf inte i första taget. Och finns det ingen bilmodelll som riktigt lockar är det ju ännu mer så. När bilen blir äldre och börjar kräva dyrt underhåll är det ju en annan sak. Optimalt hade varit om ekonomin fanns för en sommarbil, tex en Porsche Cayman eller en M2:a...men, får hoppas på spelvinst där :)

Härligt att du haft din bil i fyra år Grelle och är så nöjd!
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Jag känner precis som du ferlin är sugen på byta bil MEN G serien väcker inte alls ha begär i mitt fall. Tycker F serien är fortfarande mycket snygg. Jag är sugen på byta och tittar efter något roligt varje dag då tittar jag efter M550d eller 535i F10 alltså.

fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Utan tvekan är F10/F11 en väldigt lyckad design, särskilt utsidan står sig mkt bra! Faktiskt lite kul att se folk titta och ibland kommentera, särskilt barnens kompisar :) Insidan kan däremot kännas lite omodern jämfört med nya bilar. Dock med skön känsla av "premium".

535i av samma modell, blir det verkligen så mkt roligare/bättre?
me
364
mephisto
M240i/6 -17
@Grelle:
Jag letar efter en M-light med manuell låda så du får gärna hitta något nytt och höra av dig :)
Visa användare
308
igelkotten
BMW M550i individual -21
Alfa Romeo Gt 3.2 -07
Audi A2 1.4tdi (90hk) -04
Volkswagen Transporter T6 -16
Om du väntar ett år så kanske en Panamera Sport Turismo kan hamna i lagom pris beroende på vilken motor du väljer. Tror det skulle upplevas som ett steg upp gällande körkänsla, inredning och lyxbilskänsla.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Mephisto - Jag ska ha det i åtanke! :) Som sagt är jag väldigt nöjd, men det finns två högre makter som kan omkullkasta allt. Storken eller bilbytardjävulen. En liten djävul finns väl i oss alla, men om den växer så kan det bli mer än man kan motstå.

Ferlin - kämpa mot din ett tag till. :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.