|
|
|
|---|---|
|
Hej, Har inte orkat åla ut till bilen för att undersöka så tänkte kolla här först om någon vet vart can high/low sladdarna är på bilen i rubrik. Någon som har ett elschema kanske? Tack på förhand! | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Vilken CAN-buss ska du mäta på? CAN, K-CAN, F-CAN, PT-CAN, LoCAN, D-CAN? Vissa av dessa bussar finns ibland i dubbla uppsättningar (tex PT-CAN). Av K-CAN kan det finnas både två, tre och fem uppsättningar av i de allra nyaste generationerna. D-CAN är på nyare generationer alltid framdraget till OBD-uttaget (High sitter på pinne 6 och Low sitter på pinne 14) Länk Annars piggybackar man bara på low/high-pinnarna på den styrboxen som man enklast kommer åt och som är inkopplad på den CAN man vill sniffa på... |
|
Tack för informationen! Har även fått reda på att det sitter kontaktstycken under handskfacket. Dock så kommer jag nog lämna in bilen för denna anslutning då det skulle kosta 1000:- med installation och framdragning genom torpeden. |
|
Det sitter ruggigt många kontaktstycken under handsfacket :-) Exempelvis sitter ju hela BDC'n (Body Domain Controller) där och integrerat i denna sitter ju ZGM'n (den centrala gateway'n som kopplar ihop alla typer av bussar). BDC'n är ju ett monster med över 400+ pinanslutningar fördelade på typ 8-10 maffiga kontakter. D-CAN går ju in i ZGM'n och är ju på så sätt den kan kommunicera med andra CAN-bussar (och även andra typer av bussar). Så oavsett vad du säger så sitter nog en kabel relaterat till det nånstans under handsfacket :-) @johangrinsvall : Men vilken av de 10-talet CAN-bussar som finns i en G30 var det du ville sniffa på egentligen? |
| Jag ska koppla in en CanM8 för extraljus så det är Can-low & high jag skall åt. Fick dock med en instruktion om vilka färger etc.. det är när jag köpte boxen. Ska kika lite någon kväll om jag vågar ge mig på detta själv annars har jag en bokad tid för att få detta gjort om 10 dagar.. | |
Aha, ok. Men man kan inte bara säga CAN High och Low. Det är bara generiska termer och anger inte vilken av alla CAN-bussar man menar. Alla CAN-bussar har en CAN High tråd och en CAN Low tråd. I en G30 finns det typ 10 olika CAN-bussar, så det gäller att koppla in sig på rätt CAN-buss :-) På den här BDC'n har du exempelvis pinnar för PT-CAN High+Low, för K-CAN4 High+Low, för D-CAN High+Low, för K-CAN2 High+Low, för K-CAN3 High+Low, för K-CAN7 High+Low och fan och hans moster :-) Men jag ***tror*** strålkastare och liknande går på K-CAN3 bussen, så det ***bör*** vara den CAN-bussen du ska jacka dig in på. Fick Googla lite, cool pryl - verkar sniffa efter strålkastarmeddelanden på bussen :-) Borta är de dagar då man bara skarvade in en sockerbit och drog en extra kabel på 3 sekunder :-) Nu får man dra fram teknologie magisterexamen för att koppla dit några extralysen :-) Fast jag rekommenderar starkt att du låter en verkstad göra detta åt dig (så du inte fipplar till det med CAN-terminatorer eller skapar en dålig anslutning och sänker hela CAN-bussen intermittent - då kan du hålla dig för skratt). Men om du är nyfiken - flukta lite här för att se var de troligtvis kommer att koppla in sig någonstans (även om man inte gör det själv kan det vara bra att veta hur det ser ut) Länk Länk |
|
Haha ja det var bättre förr 😂 ja ska undersöka men kommer inte chansa om jag är osäker. Ja den där CanM8 är nödvändig i de flesta bilar numera och löser tydligen alla världens problem 🤟 Tack för ditt bidrag vilket som, ska lägga upp bilden på pappret som jag fick med. |
|
|
Så här säger papperna som följde med. Länk |
|
Mmmm, som nämndes innan så används tyvärr bara de generiska termen "CAN" iställer för att exakt specifiera vilken av CAN-bussarna man syftar på. Istället förlitar sig man på färgerna på kablarna - vilket inte alltid är de bästa i ett ormbo av kablar... FEM är modulen som introducerades i runda slängar runt F30 och är en sammanslagning av många andra mindre moduler. Till karosserna G20, G30 mfl utvecklade man FEM ännu mer och började kalla den BDC (Body Domain Controller) istället. Så FEM är det gamla namnet på BDC. Visst finns kablarna gult/brunt och gult/rött på BDC'n för det är nämligen K-CAN2 bussen och har följande kablar gult/brunt = K-CAN2 High gult/rött = K-CAN2 Low Du kan se detta på schemat här nedan Länk Men jag är inte så säker på om K-CAN2 bussen verkligen är den rätta CAN bussen för att koppla in denna prytteln. Jag vill som sagt ha den på K-CAN3 bussen dvs gult/brunt = K-CAN3 High gult/svart = K-CAN3 Low Notera att instruktionerna säger att du ska koppla in på en gul/brun kabel. Men både K-CAN2 High och K-CAN3 High har samma färg på sin kabel - nämligen gul/brun. Så redan där har du en ambiguitet om du bara säger "CAN" och "gul/brun". Skulle ju se snyggt ut om du kopplar en tåt till K-CAN3 High och en annan till K-CAN2 Low :-) Som sagt, ser en hel del tveksamheter med det där pappret. Men vad vet jag, har faktiskt aldrig kopplat in en sådan pryttel så det kan vara rätt... Fullt möjligt det är fel i elscheman istället (händer ju liksom dagligen) och pappret faktiskt har rätt och skildrar verkligheten... Men.... |
|
Ja det råder tveksamheter om vilka färger men vad jag förstår av en annan person som gjort detta så ska jag in på den vita kontakten Länk Men då jag känner att detta blir allt rörigare och rörigare så hoppar jag att göra det själv 😂 |
|
Är det där pappret verkligen uppdaterat för en G30? Jag får F10-vibbar här... På en F10 så går meddelande om tex helljus från rattklustret (SZL) via en FlexRay-buss till ZGM (den traditionella gateway'n). Denna ZGM skickas i sin tur vidare meddelandet över just K-CAN2 bussen till FRM som i sin tur kan styra modulen för strålkastare antingen direkt eller via kommandon över LIN-bussen. Så när man fipplar med hellyse på en F10 så skickas ett meddelande över K-CAN2 från ZGM till FRM. Och det intressanta i allt det här är att kabelfärgerna till FRM för K-CAN2 är just gult/brunt = K-CAN2 High gult/rött = K-CAN2 Low Och till denna FRM modul finns det bara en CAN buss (och finns heller inga liknande kabelfärger för andra bussar) så här kan man säga termen "CAN" för det finns bara en CAN buss och ingen ambiguitet finns. Nu sitter FRM "behind the driver side kick trim" och inte "behind the passenger side kick trim" som dokumentet säger. Men jag får bara en fishy feeling att de bara tagit dokumentet de hade för F10, bytte namn från FRM till FEM (för FRM sögs upp i FEM) och uppdaterade platsen denna modul satt på. |
Yes, den vita är den kontakt som refereras till som A258*8B. Problemet är att den innehåller både K-CAN2 och K-CAN3 :-) |
Off topic : Tycker mig skymta exempelvis PT-CAN bussen - som också sitter i den vita kontakten. Den ska ha gul/vit för PT-CAN High och gul/svart för PT-CAN Low. Ganska enkelt att hitta dessa par då de oftast är twisted pairs dvs snurrade runt varandra (vilket du ser på bilden också). Ja, håller med - för många frågetecken för en "vanlig dödlig". Så lämna in den så allt blir korrekt och de kan kontrollera att allting fungerar som det ska och inga märkliga felkoder om busskommunikation och annat. En tusenlapp är egentligen ingenting när det gäller kunskap och arbetskostnad. Däremot är jag snornyfiken på vilka två kablar det i slutänden kopplades in på! För som sagt, jag har aldrig gjort det själv utan går mest på tillgänglig info och logiskt resonemang :-) |
| Åfan, detta låter onekligen knepigt! Jag har även haft en parallell diskussion med en på FB och hans uppfattning skiljer sig också från detta papper 🤦♂️ Tydligen så är källan skyddet.se. Så frågan är vad som är korrekt, deras anvisningar eller det som två oberoende delvis dementerat och haft åsikter om 😬 | |
Oooops! Nu vände jag upp-och-ner på boxen! Den VITA kontakten är känd som A258*7B Det SVARTA kontakten är känd som A258*8B På den VITA kontakten (A258*7B) hänger bara K-CAN4 (inget intresse för oss). På den SVARTA kontakten (A258*8B) hänger bland annat K-CAN2 och K-CAN3. Så det borde vara den svarta kontakten du ska jacka in dig på. Men frågan är om det är K-CAN2 (pinne 49 gul/röd, pinne 50 gul/brun) eller K-CAN3 (pinne 43 gul/svart, pinne 44 gul/brun) du ska jacka in dig på... |
Nu hittade jag detta :-) Länk Det använder inte riktigt rätt namn på module (FEM) men nära iallafall och visar vad jag tycker är rätt kontakt (den svarta). Men kör man med gul/röd och gul/brun (som ovan nämnda dokument också uppger) så verkar man som sagt hamna på K-CAN2 vilket i mitt tycke är fel... Jag vill hänga på denna prytteln på K-CAN3 dvs twisted pair med färgerna gul/svart och gul/brun.... Men det är ju bara jag... Vad en erfaren tekniker på serviceföretag ofta får göra är att ta reda själv på hur mycket ligger till. I det här fallet så kan man enkelt piggybacka och sniffa först K-CAN2 och se om det sker någon kommunikation när slår av/på helljus. Sen gör man samma sak för K-CAN3. Sen kopplar man in CanM8 på den CAN buss som den borde vara på och verifierar dess funktionalitet (den verkar signalera tydligt om den hittar meddelanden om helljus via +12V på lila kabel så det är enkelt att verifiera den biten). Så yes - nog bäst att låta någon med kunskap och utrustning tillgänglig att göra detta. |
|
Ja nog har du lyckats röra till det rejält i min skalle i allafall. Jag tänkte i min enfald att detta blir en lätt match med bifogad instruktion men skaffade en livlina hos ett företag då tiden är en bristvara med två småbarn, jobb och allt vad det innebär :) men efter detta inlägg som du skrev senast så känner jag att jag somnar om och åker till firman som planerat den 13/9. Ska dock försöka få på rampen idag så den sitter där! |
|
| Kan för din info BMWslangen upplysa om att du hade helt rätt gällande anslutning. Gul/brun - gul/svart. Cannect hade helt fel 🤦♂️ | |
Härligt med återkoppling johangrinsvall! Speciellt när man har rätt :-) I försvar så är det inte alltid en simpel uppgift att få till denna information helt korrekt för alla modeller, varianter, uppdateringar och avvikelser som kan förekomma. Inte ens BMW får det alltid rätt i deras information. Detta är nog allmänt känt inom branschen men för utomstående kan saker ibland uppfattas som "enklare än vad de egentligen är" - så till det mesta där det "bara är att göra si eller så" till något så brukar min initialla inställning vara "skeptisk" tills motsatsen bevisats :-) |
|
Gammal tråd, jag vet... Men jag har samma fundering för en g31 -19 och det reddes ju ut ganska bra här. Dock är många länkar brutna och "lösningen" spridd i flera inlägg, så jag skulle bara vilja få bekräftat att jag fattat rätt när jag tror att Canm8 ska in på pinne 43(gul/svart) och 44(gul/brun) i den svarta kontakten i BDC? Vilken av 43 och 44 är låg respektive hög? Och vart i bilen sitter BDC? Tackar på föhand |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.