AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
1.866

X3 F25 Framvagnsproblem. Ball joint Control arm. Snabb hjälp uppskattas

eH
55
eHolmberg87
535d M-sport e61 2008
Har upptäckt att dessa två stag fram, verkar dåliga på min bil. Tar man i dem för hand så kan man enkelt dra fram och tillbaka. Kan någon vänlig själ med X3 F25 känna på dessa på sin bil för att bekräfta att dessa inte ska vara så? Jag ser inga synliga fel på dessa bussningar, däremot känns det som att dem går förflytta med handkraft alldeles för enkelt.

Stagen kommer man enkelt åt för hand om man lägger sig framför framhjulen, väl synliga om man kollar under.

länk till bild på staget i fråga

Länk
Hej,

Snygg bild! Att ha som före-bild (!) i dessa forumsammanhang!

"De här stagen" avser Hö resp Vä?

På dem skall ingen handkraft kunna rubba något alls.

/Lennart
eH
55
eHolmberg87
535d M-sport e61 2008
Avser HÖ VÄ ja. Kände alldeles nyss på dessa stag på en väns X3 F25 och dem satt exakt likadant, inga problem att med handkraft dra staget fram och tillbaka. Har rejäla vibrationer i min bil vid inbromsning, trodde att jag hittat felet!
Då borde din vän ha samma problem. Det staget, tillsammans med det tvärstag som också syns (t v snett under) i bilden, skall hålla hjulspindeln i ett järngrepp.

Är du säker på att du länkat rätt bild? (Såg senare att bilden var lånad från pelicanparts.)

/Lennart
eH
55
eHolmberg87
535d M-sport e61 2008
Provkörde kompisens X3 och inga vibrationer alls.
Spelade en ett videoklipp på staget på min bil.
Länk

Vi får hoppas att någon annan griper in nu... Någonting stämmer inte.

/Lennart
Är tveksam till att det är det fel att staget går att dra fram och tillbaka i längsled. Det staget ska ha en viss mjukhet i längsled, för att bilen ska gå mjukt över skarvar, brunnslock och potthål.
no
217
nogren
X3 30d -19
Om man bromsat hårt, och tvärstannar, utan att släppa och rulla vidare, så slår sig bromsskivorna relativt lätt, och vibrationer kan uppstå. Kolla om skivorna är helt jämna.
När jag nu forcerat reklamen i länken i inlägg nr 5, noterar jag att den i sammanhanget absolut viktigaste delen, bärarmens bussning mot karossen, inte visas. Men den till synes föga kraftkrävande rörligheten i bärarmen tyder på den bussningen är tokslut.

Den visade kulleden - vars tillstånd inte riktigt framgår - kan i o f s späda på problemet men bara marginellt i så fall.

/Lennart
Vi talar om nr 5, 6 (och i viss mån om nr 12 och 13) här:

Länk

/Lennart
eH
55
eHolmberg87
535d M-sport e61 2008
Har nu kollat detta stag på totalt 3st olika BMW x3 f25 och staget sitter mjukt och på alla. Så kan nog utesluta att det skulle vara orsak till vibrationerna.

Vibrerar rejält vid inbromsning, har bytt bromsskivor fram pga detta. Felet kvarstod, blev något bättre efter bytet men blev snabbt värre.

Vid mjuk inbromsning från säg 100km/h så skakar hela bilen
Hmm, om hela bilen skakar så börjar man ju misstänka att något skulle vara trasigt i bakvagnen. Hur mår bromsarna och hjulupphängningen bak? Vid mjuk inbromsning så bromsar X3:an mer bak än fram, för att motverka att karossen nickar. Det är först vid panikbromsning som den växlar till att bromsa mer med frambromsarna.
eH
55
eHolmberg87
535d M-sport e61 2008
Har haft inne bilen på BMW för detta, och man har kollat igenom bilen och man misstänker bromsskivorna, man har dock inte mätt upp dem eftersom man har för dålig utrustning för att mäta skivor, säger dom.. men alla stag och bussningar är ok!

Får prova att byta skivorna bak då jag redan bytt fram och problemet kvarstod.

Kan naven vara dåliga?
F2
85
F25
X3 X35D -12
Hur gick det med detta?
Har samma problem själv ...
To
1
TobbeF25
F25 2015
Hej! Har en x3 med samma fenomen! Bytte skivor bak idag men problemet kvarstår! Tror att problemet är bak eftersom det inte skakar i ratten utan hela bilen. Har även vibrationer vid motorvägskörning, kring 120. Dock är de lite internittenta, försvinner ibland alltså...

Har ni andra löst det?
eH
55
eHolmberg87
535d M-sport e61 2008
Jag har inte löst detta. Någon som löst det? TobbeF25?
ca
21
calliz
X5 E70 -07
Kan inte dåligt hjullager ge liknande problem? Besiktningen nämnde det ang vibrationer i min E70. Kolla även Länk

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.