AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
1.470

Ojämn tomgång

Ho
3
Hoback87
Bmw z4, 2.5(2003).
Hallå! Jag har en Bmw z4, 2.5 (2003) som går ojämnt vid tomgång och lägger av vid gaspådrag. Bilen har gått ca 50 mil efter att den vart på service (inspektion 2).

På vårkanten skulle jag ta ut sen ur garaget och den funkade bra då utan några problem. Nästa dag började den gå ojämnt på tomgång, vid gaspådrag la bilen av. Bilen hade lite bensin i tanken under vinterfövaringen. Prövade ha i motor cleaner i tanken och ny färsk bensin. Tog ett stund (ca 15 min) innan bilen började gå som vanligt på tomgången. Den här funkar som vanligt tills i morse då den började igen gå på ojämn tomgång, och lägga av. Åker tyvärr korta sträckor ca 1 mil till jobbet men inte varje dag. Vad kan det vara? Körs den för lite och för korta sträckor så den sotar igen?

Mvh Micke
Iz
367
Izzy
MB C200 kombi-10
BMW Z4 23i -10
Hej,

Tändspolar verkar hålla runt 10.000 mil ( 1 per cylinder), dessa orsakar ojämn gång när de slutar funka.

Utöver detta så kan det vara en spricka i den gummibälg som går till insuget...isåfall skulle ett scenario vara att motorn funkar hyfsat bra på tomgång men att motorn går sämre ju mer man gasar beroende på att undertrycket öppnar upp sprickan vid gaspådrag. Ifall sprickan ligger mot motorn så syns inget från utsidan...bör ligga på runt 300 kr + 5 minuters jobb att byta.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tändspole är inte osannolikt - man behöver ha minst en frisk spole i bagaget som back-up! ;)

En felkodsavläsning bör ge mer kött på benen och har en spole orsakat misständning så finns det en felkod.

Kan även vara annat som kamaxel- eller vevaxelgivare, tjuvluft eller t om kondensvatten i tanken.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ho
3
Hoback87
Bmw z4, 2.5(2003).
Jättetack för tipsen, ska kika på det.

Mvh Micke
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.