|
|
|
|---|---|
|
Hej Jag har precis inhandlat en 320d xd GT 2015 M-sport och på den sitter det 225/50/18 fram och 255/45/18 bak på 8'' resp 9'' fälgar. Däcken är dock slut och inga vinterdäck finns. Jag har kollat och läst om xd-kraven och sånt och jag förstår att det hela kan vara rätt noga, med stjärnmärkta däck o.s.v. Det jag nu skulle vilja göra är följande: Köpa nya 19''-fälgar inkl. nya sommardäck samt köpa vinterdäck till de 18'':s fälgarna det idag sitter sommardäck på. Jag har letat och hittat följande: Sommardäck, på leebmann24.de: 225/45r19 fram resp 255/40r19 bak, M-598 fälgar med Pirelli P Zero stjärnmärkta däck. Länk Vinterdäck, på ex. svenska gummihuset, Continental VikingContact7 Friktion 225/50r18 samt 255/45r18 ej stjärnmärkta. Länk Nu till min fråga: Låter detta som en bra plan, kan det funka? Går det att sätta vinterdäck på de fälgar jag idag har sommardäck på samt är det ok att de inte är stjärnmärkta? Verkar setet från leebmann24 med däck och fälgar som ett bra och korrekt alternativ? Mitt första inlägg här så hoppas på hjälp :) Mvh Fredrik Nilsson | |
Transocean |
Leebmann är dyra och slarviga; beställde nyss tändstift från dom och tre av fyra stift låg lösa i paketet :-( Sen tar dom 189 € för att skicka dina hjul :-) |
|
What! 189€. Men annars tyckte jag att priset (ca 2200 €) var superbra. Och jag har läst att det funkat bra från leebmann annars ... Länk Fast här så ser det iof annat ut: Länk |
|
|
Mitt råd till dig är att skippa nyköp och istället handla på Blocket. Finns mängder med original 18" och 19" som passar din bil just nu, och generellt är prutmånen på hjul ganska stor procentuellt sett. Allt handlar iofs om plånbokens tjocklek och mängden ambition, och det kan såklart vara svårt att få exakt just den fälgen man vill ha om du har siktat in dig på en specifik. Men du kan enkelt spara 10k mot dom du vill ha för 2200 euro. Om Leebmann24 har jag ingen åsikt. Aldrig provat! |
|
Transocean |
Alltså Leebmann24.de är bara nätbutiken till en BMW-återförsäljare i Passau, Bayern. Länk Den enda grunden att beställa därifrån är väl att man får originaldelar. Annars suger dom. |
|
Finns det på Blocket? Jag har tittat men blir helt förvirrad av olika et-mått för olika modeller mm. Som jag förstått det så passar inte ex fälgar från 5-serie riktigt då de har mindre et-mått osv. Eller? Transocean: Men priset då? 2200 eur låter nästan för bra för att vara sant? |
|
|
Finns massor. Du kan ta fälgar från F3X om du vill. ET stämmer inte 100 utan det diffar ett par mm, men det kommer funka kanon ändå. Exempelvis har mina originalhjul jag har liggandes dessa mått: Style 403 och 442 8 x 19 ET 36 8,5 x 19 ET 47 Jämför med dom du vill ha (style 598): 8 x 19 ET 30 9 x 19 ET 42 Det är bara att välja o vraka. |
|
Transocean |
Verkar vara ett bra pris ja |
| Det satt Pirelli P Zero på min när jag köpte den, den hade rullat 2400 mil totalt, så däcken var slut efter typ 1200 mil. Jag gick för Pilot Sport 4, svinbra däck! | |
|
Ska du köra på "staggered setup" på däcken i en x-drive, bör du använda stjärnmärkta däck av samma fabrikat och modell, för att säkerställa att rullomkretsen är inom tillåtna toleranser mellan bak- och framaxeln. Risken är annars att du knäcker fördelningslådan... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan B: ja jag har läst om det och jag tror att de däck jag valt ligger dels inom 1% från varandra och inom 1% från ”original” 17” så även hastighetsmätaren bör stämma. |
|
|
freddan-fi: Problemet är väl att du inte kan räkna så vid staggered, där väl just därför BMW kör med stjärnmärkta. Även om nätkalylatorerna säger att t.ex. 225/50-18 och 255/45-18 ligger inom toleranserna så garanterar väl inte däcktillverkarna det? Det är väl exakt det som de stjärnmärkta garanterar... Har du däremot inte stagnerad så spelar du ju ingen som helst roll så länge du kör samma modell av däck. Personligen anser jag att staggered är löjligt på effektsvaga bilar. Lyckligtvis så kör inte BMW med staggered på t.ex. Gran Tourer M-sport, det hade varit en dealbreaker för mig! //Stenback |
|
|
Stenback: vad menas egentligen med ”staggered setup”? Jag googlade lite och kom fram till att det är när man gör något ”annorlunda”? Men det tänkte jag inte göra. Jag har sett flera GT med 19” och jag antog att det är ett originalalternativ att välja. Och jag tycker det ser snyggare ut. Och eftersom jag ändå behöver köpa en uppsättning fälgar o däck så tänkte jag, jag köper 19”. Jag fick vidare för mig att de pirelli p zero är stjärnmärkta, det stod så på leebmann. Så, i min värld köper jag ”original”. Är det inte så? Mvh |
|
|
I detta fallet är det när fram och bakdäck inte har samma dimension, dvs. bredare däck bak som har lägre profil för att de ska få likvärdig rullomkrets. Förr i tiden var det ett sätt för att få bättre grepp bak på bakhjulsdrivna effektstarka bilar så man lättare kunde få ner kraften i underlaget. På en fyrhjulsdriven bil känns det tekniskt sett ganska meningslöst om vi inte pratar "superbilar". På de flesta bilar idag som har det får man nog se det som en ren design-/utseendefråga. Har man x-drive så ställer det stora krav på däcken om man inte vill få problem som kan leda till dyra skador... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Ah, ok. På den bilen jag köpte sitter det på nu, 225 fram o 255 bak. Jag tänkte att det var så på M-sport-paketet och att jag därför skulle fortsätta med det. Är det inte så? Då kanske det är bättre att köpa likadan storlek fram och bak! Sen så, när jag väljer hjul på leebmann så anger jag bara F34 och 19'' och då finns bara det setet att välja på. 225 fram och 255 bak, med pirelli p zero, som det står att de är stjärnmärkta. Så, borde det inte vara en originaluppsättning då? Eller vad ska jag köpa annars? Puh, kanske ska åka till bmw i alla fall... |
|
|
Äh, fast nu när jag läst runt så verkar pirellidäcken med 19'' spåra nå grymt och det är bara krångel. Det får kanske bli så att mina 18'' blir kvar (fast de är staggered). Bilen blir fulare men den är skön att köra iaf... |
|
|
Jag kanske ska byta till 245/45r18 runtom? Är det det bästa kanske? |
|
|
Det du måste tänka på är att fälgarnas bredd (och inpressningsmått) måste matcha däckbredden. Staggered Wheels brukar ha bredare fälgar bak och även annorlunda inpressningsmått än framfälgarna. Men för ett "enklare" ägande/brukande av bilen, är samma dimensioner på däcken runtom bäst. Då kan du även rotera däckens positioner för att få ett jämnare slitage av däcken. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tack för all hjälp Johan! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.