AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.612

Ny felkod efter att ha bytt LMM/MAF sensorn

Co
5
Corba
530xd Touring -09
Hej
Helgen ägnades åt att byta LMM/Maf sensor, luftfilter samt alla glödstift och glödstiftrelät på bilen (e61 530xd). Det var ungefär så roligt som det låter, ett rent h-vete att komma åt allt.

Hur som helst, anledningen var att jag fick upp lite felkoder i INPA som sa att MAF sensor var kass (och att glödstiften inte fungerade).
Problemet nu är att jag får ett annat felmeddelande, nämligen 4bb6 (hex) i INPA som säger "Air meter sensor - Too high signal.

Felet uppkommer när jag trycker på lite, vilket då medför att bilen även hamnar i limp home läget.
Resettar jag felkoden och startar om bilen efter lite vila så går den ganska bra men så fort jag varvar den så hamnar den i limp home med felkoden.

Frågan är vad 17 kan åstadkomma detta fel?
Mina teorier (ännu ej bekräftade) är:
1. läckage vid turbon (inkommande luft) - slangen från MAF sensor till turbon hoppade liksom av när jag grötade som mest. Satte på slangen men tycker att den borde sitta med en fjäderklammer eller liknande (det gjorde den inte) för den är lite lös så att säga.
2. Återställande av MAF i ECUn - sett och läst att man måste göra detta /dock osäker om det verkligen stämmer och vad som händer om man inte gör det.
3. Något annat... :)

Co
5
Corba
530xd Touring -09
Jag tänkte ge en liten uppdatering kring problemet.
Som jag skrev tidigare fick jag ett felmeddelande att MAFen gav felaktiga värde, men bara efter en rejäl urvarvning.
Igår kopplade jag upp bilen till ISTA+ och gjorde lite testkörningar.
Med ISTA kan man se både BÖR och ÄR värden från luftmassesensorn.
Allt såg bra ut, dvs värdena följde varann rätt bra, tills dess att jag gjorde en kickdown och drog på.
Plötsligt började MAF sensorn leverera negativa värden!!
När jag sedan släppte på gasen var det som att sensorn har kalibrerat om sig, istället för värden runt 400-500 så levererade den värden runt 30-100.

Maf sensorn är ny och anpassningarna i ecu är resettade.

Vad kan detta bero på?
Är det någon vakumslang som läcker eller är det maf sensorn som inte klarar så höga mätvärden att den hamnar utanför sitt arbetsområde?

Hjälp, snälla..,
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Fabrikat på LMM?

Allt annat än högsta OEM-kvalitet (BMW original, Bosch eller VDO-Siemens) är ett lotteri med många nitlotter!
Finns trådar där ny billig no-name-kinaskräp-LMM har varit sämre ny än den gamla dåliga original LMM...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Co
5
Corba
530xd Touring -09
Jo, tyvärr kan det vara så att fabrikatet inte är Bosch etc (snåljåpen slog till). Funderar på att köpa en ny, men det är tråkigt att lägga ut (mer) pengar om det sedan visar sig inte vara felet.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ja, det är dyrt att vara fattig som en kompis brukar säga... ;)

Det brukar tyvärr bli dyrare i längden att köpa billigt då man får köpa flera gånger och oftast landar i att man ändå måste köpa den "dyra" delen ändå.
Detta gäller särskilt givare av olika slag till modena bilar - köp hög kvalitet från början så slipper man göra om jobbet och köpa flera likadana!

Men den du köpte borde väl gå att reklamera!?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Co
5
Corba
530xd Touring -09
Så sant som det var sagt.

Jag har mailat och frågat om det går att reklamera.
Tyvärr så är det en online butik (Autodoc.se) och jag vet inte om de går med på det.
Jag kan ju inte påvisa att den är trasig direkt. Den kanske fungerar som den ska men kan inte hantera BMWn. Men som sagt, jag har mailat dem i frågan.

Medans "jag har dig på tråden", eller någon annan för den delen.

När jag bytte LMM så lyckades jag ta bort insugsslangen mellan LMM och turbon.
När jag satte tillbaka den så tyckte jag att det var lite för lätt. Ingen "sugpassning" så att säga. JAg kunde inte heller se att det skulle sitta en fjäderklammer eller liknande för att hålla tätt mot turbon.

Är det något som bör finnas?
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
Kolla här om klammer finns med.
Länk

/FAF
Co
5
Corba
530xd Touring -09
Jahaja.
En liten uppdatering...
Bytte LMM från den billiga sorten till Bosch.
Men....... fortfarande fel.
Jag får felkoden 3ff0 som betyder fel på LMM (eller MAF på engelska).

Jag har resettat inställningarna mha Ista+ och adaptionsvärderna är noll.
Det som stör mig lite är att bilen inte verkar föra någon justering av värderna. Det borde den väl göra? Jag har kört ca 8-10 mil i landsvägsfart.

Angående min fundering om klämma vid turbon så ska det inte siyya någon där, utan allt är som det ska vara.

Jag behöver verkligen er hjälp med detta ( börjat bli flintskallig).
no
4
nomiz
530XD Touring 07
Har du löst det ? Har själv sma fel och hittar ingen lösning.

"Bmw är dyrt att äga" Är inte alla bilar dyra att äga ?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.