|
|
|
|---|---|
|
Jeg har tyvärr fått "Dynamic Stability Malfunction" (ung. så tror jag det var) på min iDrive skärm, och felkoderna 5DF0 och 5DF1 är avläst (via INPA), på min '07:a 325d (16200 mil). Trasig ABS/DSC-pump, alltså. Tänkte försöka få tag på en begagnad pump, ev. en lagad sådan, och behöver då delnumret. Realoem.com uppger några delnummer (Länk artikel 1 och 2), men ingen av dessa stämmer överens med delnumret som är angivet på den befintliga (trasiga) pumpen, se samma länk. Jag får heller inga träffar i realoem.com när jag söker efter delnumret på den trasiga pumpen, av någon anledning. Kan man utgå från at delnumren uppgivna i realoem och numret på den trasiga delen är kompatibla, eller måste man hålla sig strikt till numret på den trasiga pumpen när man söker en ersättningspump? Om man tittar på dellistan (art. 1 & 2) från realoem (och dessa är kompatibla med den trasiga), vilka är relevanta att söka efter i detta fall? När jag ändå har "ordet": Vad betyder det att en del i Realoem uppges vara "Exchangeable retrospectively"? Innan ni frågar: Rätt chassinummer blev använt under sökandet i Realoem :) | |
| Länkar, nytt försök: Länk och Länk | |
|
Hej, Först provade jag att söka rätt på DSC -enheten på realoem mha din bild nr 1. Vilken djungel! Där har man/bmw verkligen haft en del att arbeta med. "Exchangeable retrospectively" innebär att delen passar också äldre modeller. "Bakåtkompatibel" är ett "svenskt" ord för detta. D v s om delen började tillverkas/monteras 2010, men är bakåtkompatibel, passar den även i t ex en 2007. Som sagt, realoem har en uppsjö av DSC - enheter som ersätter eller har ersatts av nyare. Inte lätt att hitta rätt där. Men istället för att trassla in mig i realoems alla varianter, googlade jag "bmw 34516776066", dvs det nr som står på din nuvarande enhet. Då blev livet genast lättare. Enheter med det numret är uppenbarligen rikligt förekommande. Varför du (och jag) inte hittar enheten på realoem, förstår jag faktiskt inte. Men via Google lär du kunna komma vidare. Jag misstänker f ö att du får användning av din INPA, om du satsar på något begagnat. En sån enhet lär behöva kodas in. /Lennart |
|
|
Jag bytte min pump förra månaden skrev in art nr på pumpen ABS /DSC enheten på ebay och där fanns flera stycken Pröjsade ca 1000 kr Sen kodade en bekant till mig in den |
|
|
Till min 120 var det |
|
|
ca 3000 kr Länk Hade samma felkoder för ett år sedan. Det är kolen i motorn som kärvar i dess hållare. |
|
|
Tackar för inspel. jag har varit i kontakt med en engelsk firma, BMTech, som på förfrågan bl.a. svarade följande: We have Motor Repair Kits. These consist of a refurbished motor with upgraded brushes complete with everything you need to secure the motor back to your hydraulic block. This might be your best option. Alternatively we sell Brush Repair kits and have these in stock ready for dispatch. De säljer kittet för £140 + frakt. "Brush Repair"-kittet har jag inte fått pris på ännu. Kärvande borstar har en av er redan kommenterat, och är med stor sannolikhet orsaken till felmeddelandet i mitt fall (enligt mycket googlande). Ergo behöver man knappast hela (pump)motorn? I detta fall måste ju den gamla motorn avmonteras i alla fall. BMTech uttrycker att ny motor, enligt deras manual, skall monteras med "epoxy resin" (motorn är ju inte skruvmonterat till hydraulikdelen - i aluminium - och måsta avlägsnas med en Dremel el dyl). Vad tror ni? Finns det firmor i Sverige (ev. andra nordiska länder) som erbjuder något tillsvarande? Jag har ett "erbjudande" från Örns Bilskrot (via bildelsbasen.se) på en identisk enhet (komplett) som stått i en '07:a 335i med knappt 15000 uppgivna mil på mätaren. 7000,- är priset, vilket jag tycker är på tok för högt för en 12(?) år gammal enhet. Den kan ju paja vilken dag som helst ... De har dock någon form av garanti, säger de, utan att jag känner detaljerna. |
|
|
Hej igen Jag kör fortfarande runt med det tidigare omtalade DSC/ABS-felet. Har varit i kontakt med BQE, men inget är avtalat än. När det gäller delnummer som passar i min bil eller inte ser jag för mig att om man slopar styrdonet (ECU), som jag tänker återanvända, och använder enbart en begagnad pump med hydraulikdel, passar troligen de allra flesta aggregat från E90/91/92/93 - modellerna till min bil, kanske t.o.m. enheter från 4-cyl og X-drive modellerna? Mitt intryck är at Realoem uppger om den aktuella del är (bakåt)kompatibel eller inte huvudsakligen baserat på om styrdonet är kompatibelt. Problemet är att vare sig hydraulikblocket eller pumpen uppges med egna delnummer i realoem, bara hela aggregatet, som omfattar alla tre delar. Synpunkter? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.