|
|
|
|---|---|
ebchaeb |
Var kan man köpa ett hyfsat bra batteri till 318i 99 för inte så dyra pengar? |
|
Jag har köpt batterier till mina bägge bilar på OKQ8, funkar utmärkt och kommer med 2-års garanti. Inga stora pengar heller tycker jag. Mvh / Malte |
|
|
Köp på BMW... jag fick mitt senaste batteri billigare där och dessutom så känns det bättre med orgi. prylar. Men jag är ju en liten märkesbög! // Biltema har billiga... M5 I LOVE Länk Har du problem att få snurr på tillvaron? Använd turbo - mer fusk mindre njutning! -=$¤CimmenpoweR¤$=- |
|
|
du kan köpa istort sett vilket batteri som helst bara det passar på batteriplatsen... bara för att du har 80Ah (ampere timmar) idag så behöver du inet ha de när du byter... det är bara ett gansak onödigt mott på hur länge batteriet kan driva utan laddning. det som är intressant är hur många ampere batteriet kan leverera som max...kan va bra med ett "starkt" batteri för att driva startmotorn tex på vintern... /Jonas |
|
|
Får det plats ett större batteri (fler amperetimmar) så byt gärna till det. Däremot är det dumt att köpa ett batteri med färre AH än original eftersom vinterkylan kommer att göradet tufft för ett mindre batteri. Mvh |
|
matwip |
Det är startströmmen som är det viktiga. Vissa battetrier tillverkas inte för vårat kalla klimat. 80 Ah säger inte så mycket, kolla stertströmmen och jämför. Om du kör på vintern d.v.s Mvh. |
matwip |
Stertströmmen............ Startströmmen, ok ! Mvh. |
|
Köp orginal, clubkväll på solna 23/10 20% på allt i butiken kan ju göra en bra affär riktigt trevlig, www.bmwcs.com Asken |
|
|
Många Ah = lägre inre resistans = bättre förmåga att hålla spänningen uppe vid start. Kallas visserligen inte startström men ändå. Sen är det ju inte FEL att ha lite extra Ah när man står stilla ibland och förbrukar, bilen brukar starta lättare då. Undvik billiga "noname" så blir det säkert bra. FP |
|
rsarits |
Många Ah har inget alls att göra med hur bra det går att starta bilen, det är bara max strömuttag som är intressant, det finns t.ex sk fritidsbatterier, de kan ha väldigt högt Ah-tal, men tål inte alls att du försöker starta en bilmotor med det. En normal startmotor till en modern bensindriven bil ligger på c:a 1,5kW, det betyder att den momentant behöver minst 125A fån batteriet. Ah är bara ett mått på hur mycket energi ett batteri kan innehålla, inte på hur mycket du kan ta ut per tidsenhet Micke |
|
Hallå rsarits. Nu blir jag lite förbryllad. Menar du att ex. ett 20 eller 40Ah av en viss typ lika lätt ger t.ex 125A som ett på 80Ah (av samma typ) dvs med samma spänningsfall? Även små SLA-batterier på 7-10Ah orkar med en eller ett par starter, sitter i s.k. nödstartare som säljs lite här och där. Ett fritidsbatteri startar lätt bilmotorer, är dock inte optimala som startbatterier, men klarar t.ex djupurladdning bättre. Används ofta i båtar som både start och förbrukningsbatteri, kortslutningsströmmen på 60 á 80Ah "fritidsbatteri" ligger på kanske över 1000A, visst orkar de med 100 eller 300A utan problem. Om inte Ah (amperétimmar) är ström per tidsenhet så vet jag inte riktigt vad det skulle vara. Att det sen finns t.ex en typ av ex. 80Ah batteri som kan ger mera ström än att annan typ av 80Ah batteri är en annan sak. Men generellt blir det så att mera bly, större area osv på elektrodplattorna i batteriet (= mera Ah) alltid ger lägre Ri än mindre d:o. Med detta följer automatiskt lägre spänningsfall vid start och piggare startmotor. FP |
|
|
folke: om ett batteri bär beteckningen 60ah 480A kontra 60ah 780A är inet skillnaden då att det som är på 780 kan leverera mer effekt på en gång... vanligt inom tex bilstereo... kallas då "crankin-amps" /Jonas |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Mera amper bättre snurr på startmotorn i alla lägen, skiljer redan på 15 amperes skillnad.Prövat i praktiken under många år med stora startmotorer och V8 maskiner.Försök att starta en diesel på lägre amperetimmar än rekommenderat hur bra går det, bara halvbra.När det är rejält kallt så har bilen betydligt större utsikter att start om du har mera amperetimmar, då kapaciteten halveras pga kylan. Ett fritidsbatteri funkar utmärk som startbatteri också,men med vissa betänkligheter som Folke säger. En annan viktig sak som jag modifierat på många bilar,som också gör nytta när det är rejält kallt, är att byta ut kablaget från batteriet till startmotorn till grövre area, på vissa bilar som jag skruvat med har det bara varit väldigt klent, när en stor V8 startmotor har en kabelarea som motsvarar Saab tvåtakt, så räcker det med -15 så är det kört om du har halva kapacitet på batteriet, efter utbyte till 4 ggr area grövre så gick det utmärkt till -25 som exempel. MVH Hasso Länk |
|
Hej Jonas. Precis som jag skriver så finns det batterier av en viss storlek, t.ex 80Ah som kan ge flera eller färre CCA (Cold Cranking Amps). Helt OK, men fortfarande kan ett större batteri (flera Ah) ge mera ström än ett mindre, både kortvarigt och vid långsam urladdning. I fallet bilstereo där man inte tar ut hundratals A är batterier som klarar djupa urladdningar mera lämpade än rena kallstartsbatterier. Åter igen, inte fel med lite extra Ah. FP |
|
rsarits |
Jag menar inte att det är fel med fler Ah, men man kan inte generellt säga att ett batteri med högre Ah-tal automatiskt ger högre startström, det har mer att göra med hur mycket ström som kan levereras på kort tid. Ex. vis vissa kondensatorer som är specialanpassade för ändamålet kan ge 1000-tals A under mycket kort tid, men har ändå ett Ah värde på nästan ingenting, ett batteri är egentligen bara ett specialfall av en kondensator, funktionen är densamma, ta upp, lagra och avge energi Micke |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Nu är det ju frågan vad som är plagiat på vad helt plötsligt, en kondensator laddar ur sig själv ganska snabbt,ex de stora kondensatorpkt som vi har på våra ellok laddar ur sig på ca 10min. det gör inte ett batteri tex.Och funktionen och användandet är helt olika så det blir fel i detta fall att jämnföra mellan bilelektriska termer och praktiskt användande och annan typ av elektronik blir inte riktigt på samma nivå tycker jag. MVH Hasso Länk |
|
Riktigt. Nu integrerar man ibland kondensatorer med batterier i en del applikationer. Jag var på en mässa för några år sen där Siemens/Matsushita visade lite kondensatorer. Storlek/volym som ett större bilbatteri, satt i 19"-rack. Man demade genom att starta just en motor, närmare bestämt en diesel (den som satt i VW LT-31). Två gånger klarade den att startas innan laddning. Fördelen är att kondensatorer kan laddas upp snabbt (på sekunder) till skillnad från blybatterier. Men faktum kvarstår att vid (friska) blybatterier så är alltid större volym/vikt/area osv mera kapabla att ge stora strömmar än mindre, och under längre tid. Även små batts (t.ex 7Ah, ett vanligt och billigt blybatteri i telekombranchen) klarar tillräckligt stor ström för ett par starter av en bilmotor. Jag har testat.. Och VISST det finns bättre och sämre modeller/typer av en viss bestämd storlek, but still: Större = bättre. FP |
|
|
folke: tack för all info.. du verkar verkligen insatt. Folk som tävlar i DB-dragracing... aså spela så mkt bass som möjligt ska alltid ha batterier med hög CCA... sen använder dom ju kondensatorer oxå iofs... högt CCA används väl för att kunna leverera massa ström samtidigt till slutsteget som används för att spela bass... å jag tänkte att så är det väl även med en startmotor... den behöver massor med ström samtidigt men bara en kort kort stund... alltså borde ett batteri med hög CCA vara bra vid starter... eller? /Jonas |
|
|
Visst är det så. Men i ljudsammanhang är sällan batterierna nerkylda, så ett batteri med hög CCA behöver inte nödvändigtvis prestera så mycket bättre än ett "vanligt". SÅ mycket ström som startmotorn i t.ex en diesel drar inte slutstegen, man skulle t.ex aldrig acceptera att spänningen sjunker ner mot 9-10V i ljudanläggningen. Vid dieselstart är detta en realitet, då är det OK med batterier med hög CCA. Vilket man får om batteriet har många Ah. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.