|
|
|
|---|---|
| Jag är sugen på en 118i (136hk) -16. Någon som kan uttala sig hur den presterar när man kopplar på en husvagn på drygt 1000 kg? Modellerna verkar klara 1200-1300 kg. Jag undrar egentligen bara hur bilen presterar när man har lite uppförsbacke och kopplar på en vagn.. Jäkligt skön bil att köra tycker jag, bara den klarar att dra en husvagn någon enstaka gång om året. | |
|
Tänk vilken effekt bilarna hade generellt under 80-talet och de drog husvagnar även då. Så helt klart klarar den av det. Men visst, med 136hk är det inget monster och accelerationen i uppförsbacke är nog inget den utför med bravur på högsta växeln. Men om det handlar om någon enstaka gång per år så hade inte jag oroat mig. |
|
|
Det är inga problem. Precis som Grelle säjer så på 80 talet va det inte många bilar som hade över 100 hk. Jag själv körde många husvagnssemestrar med en Audi 80 cc med 90hk men man får gasa och växla ner i uppförsbackarna ;-) |
|
| Grymt! Tack för svaren. Då slutar jag oroa mig för det och ser till att skaffa en 118 :) | |
|
audinisse, blir det fortfarande husvagnssemester? Det är ju kul att tänka att en fwd, sugmotor audi 80 med 90hk faktiskt klarar jobbet. Då är en 265hk, 3,0-litersdieselsexa med xdrive nästan onödigt överkvalificerad. Men man vänjer ju sig vid man har och tycker efter ett tag att det är minimum... :) |
|
|
Grelle, Nej vi har ingen husvagn längre. En liten snipa ( monark 690 ) på västkusten 80 tal och gesthaus på vägen ner till Kroatien. I början tyckte jag att det va ett jävulskt ös i bilen men har börjat fundera på trim. "Man vänjer sej" som Kjell Höglund sjunger. :-) KCR kanske men det vågar man väl inte skriva här på detta forumet. Trevlig helg på er alla, Skål |
|
|
Allt går men frågan är om det är optimalt. 118i har ingen vrid och det blir inte bättre med släp. Det brukar vara minst par st i bilen när den ska dras plus packning. Jag hade kört i nödfall endast. |
|
|
Inget vrid är väl lite överdrivet? En 523i -11 med sexan har väl 270Nm och en 118i har 220Nm. Ingen stor skillnad direkt. Med växellådan kan man styra hur mycket moment som ska ut på hjulen så det löser sig nog. Vi pratar en gång per år enligt TS och inte att något ska vara optimalt, utan klara det. Ska det vara optimalt så vore ju en Ford F250 med V8-dieseln det som vore aktuellt. |
|
| Volvo 740 var ju en erkänd bra dragbil på 80/90-talet. Den hade vridmoment på 183Nm. 116i har 180 Nm så det går nog bra och ännu bättre med 118i med 220 Nm. | |
| Första svängarna med husvagn hade vi en 318 med 113 hästar. Vi drog en Polar 470 från sjuttiotalet. Det var inga problem alls. Vi var även ut och drog en "ett antal" kilo för tung Solifer med samma bil. Så, det är bara att köra på. / Peter | |
|
Undrar om om 740is rykte som "erkänt bra" enbart kom för att allt annat var sämre? ;-) Tror inte man skulle uppfatta den som särskilt trevlig med husvagn bakom idag jämfört med vilken tvålitersdiesel som helst. Sen var väl iofs husvagnarna mindre förr också. Men funkar gör det garanterat med en 118i med en vagn på 1000kg. Och en 740. |
|
|
Volvos rykte om bra dragbil hängde väl också ihop med bakhjulsdriften... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Vi drar 1500 kg hästtransport bakom både vår 328i och Volvo 740. 328:an är hästlängder bättre både avseende stabilitet och motor. Så visst har det hänt saker på 30 år. Det enda Volvo 740 är bättre på är något lägre bränsleförbrukning med släp. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.