|
|
|
|---|---|
| Halloj, har lite funderingar angående spacers. Köpte ett par spacers från Mr tuning och bilen tok vibrerar vid vissa hastigheter. Gjorde en balansering av däcken blev en liten skillnad men ändå mycket vibrationer. Tänkte om det är olika kvalitet på spacers från olika företag och att dom jag köpte passar men ändå inte?? Eller är det något annat som kan va fel? Bilen vibrerar inte med fälgarna som inte behöver spacers. Ska man behöva höra en hjulinställning? Tacksam för svar. | |
|
Hur bra är dina spacers. De ska centrera stenhårt på navcentrum och centrera stenhårt på hålet i fälgcentrum. Dvs utan att du har monterat några hjulbultar ska hjulet sitta perfekt centrerat. |
|
| Stenhårt tycker inte att det är spacern går som att snurra lite lätt på och sen så sitter inte fälgen speciellt hårt mot spacern. Så det kanske är kassa spacers? | |
|
Huvudsaken är ju att de centrerar fälgen lika effektivt som när du sätter fälgen direkt på bilen utan spacers. Det är ju så tight att hjulet ibland kräver fast på bilen och man får knacka eller dra lite för att få loss hjulet från navet. Lika tight bör spacern vara både mot nav och hjul. |
|
| Hmm så tajt är det inte om jag inte håller fast fälgen när jaga ja skruva fast den så faller den typ av. Men jag tycker att jag kollade om det glappade och tycker det såg bra ut. Men kanske är det lilla där som gör att det vibrerar i ratten. | |
|
Verkar som du har två lösa ändar här iom att du måste ha spacers på med ena hjul setupen. Kan ju även vara så att hjulen i sig själva inte är ok, i så fall är det ju inte spacern det är fel på. Sen låter det onekligen som spacern orsakar lite glapp och är problemet här men för att eliminera en felkälla bör de testas var för sig så vet du säkert. |
|
| Jag hade tänkt montera på mina gamla fälgar med spacers på för att testa om dom är hel. Men om fälgen skulle va dålig är det inget dom ser på däckfirman när dom balanserade däcken? | |
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Hur tjocka spacers använder du? Upp till 5 mm funkar bra med original centrering på navet, sen måste du ha 12 mm eller mer med inbyggd centrering på spacern. Allt mellan 6-11 mm är vanskligt, antingen blir det för lite centrering kvar på navet eller så ligger inte spacern dikt an mot navet och vibrationer uppstår. Kör med 5 mm H&R spacers på min E34 M5 runt om, inga som helst problem. |
| Ok, jag kör med 20mm spacers nu. Tycker att fälgen satt skit kasst mot spacern som jag skrev tidigare så var jag tvungen att hålla fast fälgen och försöka få dit bulten då den satt typ halv löst. Men ändå konstigt att dom inte påpekande att det satt kasst när jag hade in bilen på däck firma och balanserade. | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Körde med 25 mm spacers från spacer.se på min E34 535i utan problem Länk Men som övriga sagt så ska det vara en mycket bra passning, du ska inte kunna känna något glapp. Sätt spacern på bromsskiva+nav och känn efter om du kan känna något radiellt spel. Sätt sedan spacern i en av fälgarna (prova gärna alla fyra) och känn efter om du kan känna något radiellt spel. Men yes - ditt nästa steg (gamla hjul som vi vet inte vibrerar tillsammans med spacers) är nog vad du ska göra härnäst. |
| Ok tack för svaren. Ska prova senare och se om jag får till och även prova med gamla fälgar med spacer och känna. Kanske åker tillbaka till däckfirman och ser om dom har centrumringar som passar. | |
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Det låter som att du behöver en centreringsring. De flesta spacers och nav på BMW har 72,56 mm i diameter, men om fälgarna du har på bilen är till en E39 så är diametern 74,1 mm därav glappet. |
| Ahhh kollade nu och mina spacers är 72,56 men såg att fälgen är 74,1 så där är nog felet 😊. Ska åka till en däckfirma och kolla om dom har centreringsringar hemma 😊👍🏼 | |
| Centreringsringar gjorde susen 😊. Tack för all hjälp | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Oj! Skönt det löste sig, du är inte den förste som har missat detta (då dimensionerna är snarlika) :-) Hade man gått vidare och provat och känt hur stort spelet var mellan spacer och nav+bromsskiva och hur stort spelet var mellan spacer och fälg - då hade man direkt känt att något var fel mellan spacer och fälg. Tips för efterkommande som läser tråden! |
We 2.000 BMW M2 LCI -18
Bra att det löste sig. :) |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.