AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.100

Bakhjul snett efter tagis lös fjädern. 320D E91 2009.

Mo
63
Monno
320dA Touring -09
Hejsan!

Frågar om hjälp då jag inte förstått hur jag lyckats med det jag gjort och jag inte ser vad som är fel.

Det som hände är att jag hade gnekande ljud vänster bak. Fjädern påstod bilprovningen. Så jag läste mig till att man kunde lossa vid inre visningen och släppa ned armen där och på så vis få ur fjädern. Sagt och gjort fjädern fick jag ut och allt såg bra ut. Var såklart yttre bussningen som gnekade, fick dock den att bli tyst då jag kunde röra runt armen lite och få in olja så.

Så ihop med allt igen och förutom lite strul att få in bulten för bussningen så gick det bra trodde jag.
Visade sig att bilen drog sjukt mkt åt höger. Och när jag lägger något rakt efter däcket är det tydligt att däcket pekar och vänster. Handlar om flera mm på däcket.
Begriper inte vad jag gjort fel? Tänkte att det var något med camber justeringen på bussningen men lossat den testat både med belastning och inte utan skillnad.
Begriper inte vad jag gjort som kan få det å bli så snett? Ska jag lyckats böja ett stag? Rörde bara bulten för inre bussningen (den med excenterbricka), muttern till dämparen och fästet för givaren till lyset. Sen rörde jag själva armen upp å ner och så för att arbeta in lite olja.

Någon som har nått förslag för jag förstår inte hur jag lyckats ställa till det så? Alla idéer är välkomna... Kan ha missat något jätte enkelt?
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Du har säkert toe-inställningen på den bulten du tog bort, dom bultarna brukar vara offset (kolla länken).

Länk
Mo
63
Monno
320dA Touring -09
Offset bultar är det men dom är för att ställa camber. Om jag inte fattat nått väldigt fel.
Sen har jag kollat att dom är på samma ställe som innan demontering så...
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kan vara så enkelt att det är någon bussning/led som är sliten och nu när du lossade allt gav den med sig och allt hamnar i fel vinkel...

Hur långt har bilen gått?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Mo
63
Monno
320dA Touring -09
Jo tanken har slagit mig också att nån bussning är dålig. Är bara frågan hur jag ska lista ut vilken i såna fall.
Jag får skruva isär allt idag igen och se om man kan känna.
Lite drygt då vi snackar garageuppfarts mekande.

Bilen har gått knappa 15 000mil.
Mo
63
Monno
320dA Touring -09
Visst ja. Kan lägga till att lite lampor började lysa när jag körde också. Det var punkalampan, antispinn ur funktion och nån typ av hold assist (? Som.jag inte visste jag har?)

Men gissar att allt det beror på att däcket står så snett så det slirar en del. Antispinn är ju sjukt känslig.
Mo
63
Monno
320dA Touring -09
Problem löst.
Jag som är korkad.

Jag trodde jag hade monterat excenterbulten på camber på samma ställe men icket.
Och då man ändrar camber förändrar man ju längden på bärarmen. Vilket gör att justeringen för vinkeln blir "för kort" och då gör att hjulet pekar utåt.

När väl polletten trillade ned för mig angående det så var det ju lätt löst...
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Är du helt säker på att den bara ställer camber? Nr. 9 ställer camber och nr. 16 ställer toe i den här länken: Länk

Svårt att veta vilken du har lossat.
Mo
63
Monno
320dA Touring -09
Westersund: Det var nr.9 jag lossade.
Men som jag skrev så var det tankevurpa av mig. Camber inställningen påverkar ju toe högst märkbart. När jag tog isär såg jag inte att det var excenter utan trodde det var en vanlig bult och bricka. Så jag märkte inte upp något...
Och trodde när jag monterade tillbaka att den var på samma ställe som innan baserat på vart den såg ut att ha suttit. Det var dock helt fel.

Har skruvat nu så jag har accepterbar toe har baserat på känsla och ögonmått med rätskiva. :-) Så borde ha hyfsat rätt camber. Men måste lämna in på hjulinställning. Men nu svänger inte bilen ner i diket av sig självt åtminstone...
si
36
simba_RR
Tesla Model 3 LR -21
Monno: du har uppfattat vad som hänt, helt korrekt, så fort man lossar på hjulupphängningen på dessa bilar måste man se till att göra en hjulinställning, även om det "känns rätt" så kan notan på felaktig inställning komma som en dyr nota när däcken slits ojämnt. Detta är väldigt vanligt på dessa bilar och jag har lärt mig den hårda vägen, nu kollas hjuliinställning upp minst varannat år om inte däckslitage kräver det oftare.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.