|
|
|
|---|---|
|
Har problem med min instrumentpanel. Misstänker att det är dåliga kondensatorer. Någon som har känner till någon som kan löda dit nya? Alternativt vet om andra modeller kan passa. Verkar svårt att hitta till just min modell. 518i verkar väldigt lik i utförandet, den kanske funkar även om det inte är exakt samma reservdelsnummer? BMW - Allt annat orsakar illamående. | |
![]() 13.394 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Du har helt rätt - till E34 finns det två helt olika instrumentkluster (som inte är utbytbara med varandra). 520i använder det mindre enklare instrumentklustret vilket skiljer sig på bland annat att det inte har någon Check Control och andra detaljer. Detta mindre enklare instrumentkluster satt även i modellerna 518i, 524td, 525td and 525tds. Har ingen erfarenhet av dessa mindre enklare instrumentkluster (utan bara erfarenhet av det vanliga instrumentklustret - bland annat då uppsvällda elektrolytkondensatorer och annat). En stor skillnad hos de mindre enklare instrumentkluster man bör vara uppmärksam på (om man tar ett instrumentkluster från en annan bil) är att att upp till 09/90 var det mekanisk odometer men från 09/90 och framåt gick man över till digital odometer. |
|
Hej! Är det kondingar du menar eller de laddningsbara batterierna? |
|
E34 har inga uppladdningsbara batterier (det var E30 som hade det) - en myt som är lika svår att ta död på som Särimner :-) |
|
Ovanligt med andra instrumentfel på senare E34:or än att man inte kan läsa av km-ställningen. |
|
|
Tack för svaren. Verkar lite lurigt med 518i också. Eftersom att den är en 4:a. Sitter tydligen något chip på baksidan som man kanske kan flytta över. Lutar åt att jag lämnar in den för att löda dit nya kondensatorer. BMW - Allt annat orsakar illamående. |
|
Kodpluggen är inga problem, ska bara vara att flytta över. Mig veterligen fanns det bara en typ av kodplugg för det förenklade instrumentklustret (fanns två lösningar för standard instrumentkluster som gjorde att man fick tänka till lite). Kodplugg för standard till vänster (blå) och kodplugg för förenklat till höger (grön) Länk Länk Vet ej heller hur många generationer av det förenklade instrumentklustret de hade - för standard instrumentkluster fanns det tre generationer (och sista generationen var det som Snart525iA säger mycket mindre fel på). Men än en gång, har väldigt lite kunskaper om det förenklare instrumentklustret. På de nyare generationerna av instrumentkluster blev det färre elektrolytkondensatorer och verkar vara annan typ/märke också. På Gen II/II av standard instrumentkluster är det dessutom jäkligt mycket krångligare att komma åt kondensatorerna och även löda om dem. Skulle gissa det är ungefär lika knepigt på senare version av det förenklade instrumentklustret också. Sen behöver det nödvändigtvis inte vara fel på kondensatorerna, man kan råka ut för andra fel också. @bag : Vad för typ av problem har du med ditt instrumentkluster? |
|
Det har strulat mer och mer. Det började förra sommaren med att den slutade fungera helt kortare perioder. Sedan slutade motortempmätaren fungera och har inte fungerat sedan dess. Den har också hängt sig två gånger då den inte ens stängt av sig när motorn stängs av och man låst bilen så lös den fortfarande och alla mätarna hoppade. För att lösa detta var jag tvungen att koppla bort batteriet. Funderar på om det kan vara kortslutning någonstans? Men det verkar hur som helst relaterat till instrumentpanelen. BMW - Allt annat orsakar illamående. |
|
| Har du tagit bort panelen och kollat att alla kontakter sitter i som de skall? Det finns en låsfunktion på dem som ofta brukar vara sönderbruten när klåpare varit där och bytt lampor. | |
Ok, ja det där låter ju onekligen som ett problem relaterat till instrumentklustret. Kan ändå vara värt att göra en visuell inspektion av baksidan som Snart525iA föreslår - ibland kan man hitta totalt stolliga kabelskarvningar, lagningar, klämda kablar som kortsluter mot jord, kabelsnår som inte ens råttor vill bo i, så ärgade kablar och kontakter så till och med Irland blir avundsjuk och annat "roligt" :-) |
|
Tack för all input! Har lyckats få bort kretskortet nu iallafall. Fick borra bort plastnitarna försiktigt med ett 4 mm borr. Har fått tag i en som ska byta kondensatorer åt mig också. Borde vara de stora blåa och den röda med va(se bilder)? Länk Länk Länk Har även följt denna guide på youtube(dålig kvalité): BMW - Allt annat orsakar illamående. |
|
|
Fixade en bild där jag markerat vilka jag tror behöver bytas: Länk BMW - Allt annat orsakar illamående. |
|
Misstänkte att det smälta plastnitar även på detta förenklade instrumentkluster. Detta kom i samband med Gen II o Gen II för standard instrumentkluster, vilket gör allt arbete på dessa lite jobbigare (Gen I hade inte detta och var enklare att arbeta med). Men kretskorten är lackade (det var det nog också även på Gen I standard instrumentkluster) så det extrajobbet slipper man inte - men är överkomligt. Instrumentklustret i videon är förresten ett Gen III standard instrumentkluster. Gen I satt fram till 02/89. Gen II satt sedan från och med 02/89 fram till 09/90. Gen III satt sedan från och med 09/90 och framåt. Jo, de där tre borde vara the usual suspects. Men än en gång, finns inget som garanterar att detta är problemet. För i slutet av E34-tillverkningen så verkade faktiskt dessa elektronimkomponenter ha blivit avsevärt bättre (och problemen var vanligare bland de tidiga Gen I standard instrumentklustren). Ibland kan man fysiskt se att något gått fel med kondensatorn... Länk |
|
Har lämnat in kretskortet på Kjells Elektronik i Mullsjö. Han byter ut de markerade kondensatorerna plus ett par stycken som "ligger" ner. Hoppas det löser problemen. Men det märker vi nästa vecka. BMW - Allt annat orsakar illamående. |
|
De andra brukar mig veterligen inte gå sönder lika ofta (och lättare att visuellt kontrollera), men är bra att byta allt när man väl är där och gräver så det var bra (extrakostnaden för det är i princip försumbar i relation till andra typer av reparationskostnader). Kan även vara så att det bara är en eller flera lödningarna som släppt - händer lätt när lite större och tyngre komponenter (som tex reläerna i tidiga LKM-boxar till E34) vibrerar tusen efter tusen mil. Nu är kondingar inte särskilt tunga, men lödningar kan sprica upp ändåså. Oavsett vad så åtgärdas isåfall det när man byter ut kondingarna, vilket ändåså är ett bra första steg i att försöka få ordning på detta. Nyfiken på om detta löste problemet (verkade som att du hade problem ganska ofta så borde inte ta många dagar innnan du märker eventuell skillnad) - håll oss uppdaterade! |
|
Jo jag kommer att uppdatera Er i hur det går. Tempmätarfelet har varit konstant så det borde märkas direkt. De andra felen har varit periodiska men mer och mer frekventa. BMW - Allt annat orsakar illamående. |
|
|
Dags för en uppdatering. De nya kondensatorerna löste tyvärr inte felet. Fick till slut tag i en annan instrumentpanel som är i sämre skick men fungerar bättre. Ska försöka plocka över lite delar från den andra när jag har besiktat bilen. BMW - Allt annat orsakar illamående. |
|
Det var ju lite tråkigt att höra. Hade varit intressant att veta om det finns andra vanligt förekommande fel på denna elektroniken - jag kan i första hand bara komma på kondensatorer och dåliga lödningar. Men antal instrumentkluster som felsökts på detaljnivå med korrekt utrustning kan nog räknas på ens fingar så troligtvis är det rejält ont om info överlag. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.