|
|
|
|---|---|
|
Min 2011 320d Touring behöver nya bromsbelägg fram (efter ca 7.500 mil). [Produktionsdatum 2011-04 / VIN -> …F045936] Om jag vill beställa belägg (lite billigare) från nätet som t.ex via Autodoc, kan ni rekommendera vilka jag bör köpa för att få OEM/original-kvalitet? Söker jag på bilens regnummer eller VIN får jag en uppsjö av träffar. Eller bör man avstå Autodoc och istället vända sig till Schmeidmann eller liknande för säkrare leveranser? Och behövs det mer än beläggen vid bytet, som slitagevarnare och/eller fjäderset till bromsoken, eller går dessa att återanvända utan problem? Till sist, finns det något annat viktigt att ta hänsyn till vid beläggbytet? Orsaken till frågorna är att jag inte bytt belägg på BMW tidigare, samt jag vill ha ett smidigt byte utan krångel då jag saknar garage. | |
|
Köp belägg från någon av de stora OEM-leverantörerna så får du belägg som motsvarar de som monteras av BMW. Ate, Zimmermann, Bosch, Ferodo, TRW, Textar, Jurid är några exempel på företag som levererar eller har levererat bromsbelägg till BMW. Tänk dock på att vissa tillverkare (t ex. Ferodo) har olika "kvalitetsnivåer" på belägg, från "prisvärda", OEM-kvalitet och rena sportbelägg. Deras "OEM-belägg" heter Premier och sportbeläggen heter "DS" (finns i flera olika steg från DS Performance till DS2500 och vidare upp till rena bankörnings-/tävlingsbelägg). Hade DS Performance på E46:an och de var riktigt bra - bet direkt, tålde lite mer värme och dammade mindre än OEM-beläggen från BMW (Textar). Inget skrik eller annat oljud trots avsaknad av skrikdämpningsplattor på baksidan av beläggen. Originalbeläggen var inte dåliga men de skitade ner fälgarna enormt med kolsvart damm (liksom BMW-originalbeläggen på F31:an (Bosch)) och hade en kort "reaktionstid" någon tiondels sekund innan de bet (samma beteende på F31:ans belägg). Funderar starkt på DS Performance när det snart blir dags att byta beläggen på F31:an - lite surt att de kostar en bra slant bara..ligger nära dubbla priset på eftermarknadsbelägg av OEM-kvalitet i Sverige och få näthandlare har dem och de som har dem tar nästan lika mycket för dem som i Sverige. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jag brukar handla bromsgrejer i Tyskland, antingen via Ebay eller direkt i webbshoppar. Aldrig haft problem med leveranser från t ex Länk eller Länk (hittade respektive butik via Ebay). Oftast skickar tyska butiker med DHL vilket blir Postnord när det kommer till Sverige, brukar ta 2-3 dagar att få grejerna. Bör nämnas att jag inte har behövt returnera några varor. Kan rekommendera att du köper slitagevarnare, kontakterna bryts lätt av när man demonterar dem. Drog ihop en sats med Brembo bromsbelägg och Brembo slitagevarnare fram, kostar 58,19€ (~620kr) inklusive 15€ frakt på QP24, som exempel. Autodoc visar pris på 774kr inklusive frakt för bromsbeläggsats och slitagevarnare av samma fabrikat. Men går säkert att hitta bra erbjudanden på olika fabrikat på olika ställen, men jag misstänker att det är mycket "branding" på bildelar, är en beläggsats lika billig bland massa olika mystiska fabrikat är det säkert någon "no-name" produkt som har fått ett märke på kartongen (typ). Till min E90 köpte jag Textar epad som är keramiska belägg som dammar lite mindre men fungerar som ett originalbelägg (eller klarar kraven). Nöjd, men dessa kostar lite mer. TRW har även lanserat keramiska belägg som verkar vara lite billigare, kanske värt att testa. |
|
|
Tack för svaren. :-) Jag beställde ATE belägg samt ATE slitagevarnare från AutoDoc i söndags. Jag fick mail med spårningsnummer i tisdags, men sedan har det inte hänt något med leveransen (mer än ”Electronic shipping instruction received”). AutoDoc var lite billigare än Mister Auto vid beställningsdagen. Jag jämförde ej priser med ATP Autoteile eller QP24, då dessa länkar nämndes lite senare. Displayen i bilen säger 220 km körsträcka kvar på beläggen, så dels hoppas jag beställningen dyker upp snart, samt det blir intressant se hur de gamla beläggen ser ut kontra den ”indikerade körsträcka” som anges. |
|
|
Nu är beläggen samt slitagevarnaren bytta. Allt gick enligt plan utan något krångel. Dock så uppstod ett annat problem efter beläggbytet. När jag står still och håller tryck på bromsen med motorn igång, så sjunker bromspedalen sakta ner mot golvet (dvs den är inte stum). Därav följdfrågorna: - Kan det kommit in luft i systemet? - Kan jag fått läckage i någon tätning? - Vad är ”bromsbomben” jag läst om i andra forumtrådar? När jag tryckte tillbaka bromskolvarna använde jag ett bromskolvsverktyg samt hade locket på bromsoljebehållaren öppen. Och bilen är en 320d har gått 7500 mil. |
|
|
Har du inte "öppnat" upp systemet någonstans eller har extremt låg nivå i behållaren så kommer de inte in någon luft. Har det blivit läckage någonstans så kan man höra det när man pumpar på bromsen. Ljudet är svårt att beskriva. Men de går inte att missa, man hör verkligen att det sprutar. Blir ganska så blött där det läcker också. Dum fråga, men den måste ställas. Pratar du nu om första starten efter bytet? För i så fall så ska den vara svampig då man behöver pumpa rätt mängd vätska i oken. |
|
|
@Haas: Jag är inne på din linje, dvs det borde inte komma in luft i systemet vid endast byte av bromsbelägg. Dock har något hänt som inte fanns förut. Som tidigare nämnt, beläggbytet gick felfritt utan krångel. Bromsoljebehållaren blev överfull då jag tryckte tillbaka bromskolvarna. Jag tömde bromsoljebehållaren till max-nivå efter att ha ”bromsat till” de nya beläggen (med avslagen motor). Då reagerade jag inte heller på någon sjunkande/sviktande bromspedal. Efter beläggbytet körde jag ca 10-15 km för test. Då kändes bromsarna lite svampiga (och inte stumma som förut). När jag väl var hemma igen så stod jag still med motorn igång med tryck på bromspedalen och noterade nu att den sakta fortsätter att sjunka neråt (dvs tidigare stumhet är borta). Jag kollar om det läcker olja vid bromsoken eller finns olja på marken, men icke. Dessutom var bromsoljebehållaren fortfarande på max-nivå. Så något har hänt. Därav frågade jag efter tips på felsökning :-). Jag tänkte dock börja med en luftning av systemet innan ev. vidare åtgärder. Jag måste även nollställa varningen för slut belägg. Jag har dock inte hunnit köra mer med bilen, då det har varit cykel till jobbet i det fina vädret. :-) Dock trist när man lagar ”ett känt fel” som sedan resulterar i ”ett okänt fel”. |
|
|
Jag har haft vibrationer fram till och från i bilen och själv misstänkt länkarmarna. Vibrationerna uppmärksammades i sommar och visar sig endast vid inbromsningar i landsvägsfart (aldrig annars) Idag hade jag ett ärende till BMW-verkstaden och bad dom kolla upp vibrationerna. Enligt verkstaden beror dessa på att vänster bromsskiva är skev 0,03 mm. Jag blir dock fundersam om 0,03 mm skevhet verkligen kan skapa störande vibrationer? Oavsett så får jag prova byta bromsskivor (BMW ville tyvärr ha ca 4.500-4.600kr för ett skivbyte fram). Därav följdfrågan? Vid beställning av bromsskivor från AutoDoc, finns det några som rekommenderas eller några jag bör undvika? |
|
|
Hej Jag hade samma symptom efter byte av bromsbelägg fram på min 320 xd -11 Då motorn ej var i gång stum pedal Motorn i gång pedalen sjönk sakta ner mot durken Jag frågade den lokala BMW verkstaden och de sa att det var ett normalt beteende Jag avluftade systemet men det blev ingen skillnad Så jag körde vidare och hade inga problem med besiktningen eller att få stopp på bilen Håkan E |
|
|
@Håkan E Tack för återkopplingen. 👍 |
|
| Remo, om skivorna inte är speciellt slitna tycker jag att du skall låta svarva den ena skivan istället för att köpa nya. | |
|
Kan någon hjälpa med med tillåten specifikation på kast (runout) på bromsskivan? Jag hittar ej denna information på BMW newTISinfo. Under rubriken "Brake discs" i länken nedan nämns "disc runout ... must not exceed or drop below the permitted values", men jag hittar inte själva specifikationen någonstans: Länk Då jag Googlar "brake disc runout" påstås det i forumtrådar b.a. att normala (felfria) värden för använda skivor ligger mellan 0,03-0,06 mm, samt att nya skivor generellt ligger under 0,025mm. Sedan finns det ju även inlägg som påstår kast under 0,2 mm är OK: Länk När det gäller slitaget på skivorna var tjockleken uppmätt till 21,8 resp 21,7 mm vilket är strax över gränsen 24,0-2,4=21,6 mm |
|
|
Skillnad i maximal skillnad i tjocklek verkar vara 0.01 mm i alla fall... Länk Om du har problem med skivorna och de ligger så nära min-tjocklek tycker jag att det är givet att du byter dem. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
@Johan B: Så kan man tänka. :-) Alternativt skulle man kunna tänka att så länge man håller sig över bromsskivans min-tolerans, så ska skivan hålla för en uppsättning nya belägg (dvs säkerhetsmarginal). :-) Dock så är jag (fortfarande) tveksam till att 0,03 mm kast skulle ge märkbara vibrationer vid inbromsning. Därför skulle det vara intressant vad BMW specificerar som "inom toleransen". Därav frågan. Jag sökte även på 3-serie forumet och såg diskussioner där BMW har specat max runout som 0,2 mm (dock för annan modell än E91): Länk Länk |
|
|
Jag sökte upp Brembo's tillverkningsritning för bromsskivor till bl.a BMW E91. Jag länkar till en bild på ritningen om någon råkar vara intresserad. Där framgår att en ny bromsskiva får ha kast 0,05 mm (eller 0,050 som det står på ritningen), samt en tjockleksvariation (DTV-Disc thickness variation) på 0,015 mm. Det finns även planhets- och parallellitetskrav utsatta. Länk Källa: Länk |
|
|
Nja, men om du ligger på eller väldigt nära min-gränsen och smäcker på nya belägg, lär du garanterat gå under min-tjockleken efter ett litet tag, särskilt med tanke på att nya belägg brukar vara lite mer aggressiva mot skivorna när de slits in med dem... Har du redan problem med skivorna, skulle jag byta då du ändå snart "måste" (bör) byta dem pga. slitage. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jag har inget problem med att byta skivorna (och lär nog göra så). :-) Dock har jag problem med BMW's felsökning som jag tycker känns slarvigt (eller slentrianmässigt) utförd. Men det får jag ta upp med BMW i veckan. De verkar bara fixerat sig på bromsar/skivor och helt utelämnat stag, länkarmar m.m. Jag lyfte dock min tveksamhet att 0,03 mm kast kan ge markanta vibrationer, ifall någon på forumet har värdefull kunskap att dela med sig i frågan. Och med tillverkningstoleranser på 0,05 mm (på en omonterad skiva), känns det ännu mera osannolikt att BMW har rätt i sin diagnos. När det gäller skivornas tjocklek fick jag bara måtten 21,7 resp 21,8 mm angiva, utan några toleranser på dessa uppmätningar. Eventuellt skulle man kunna tänka att verkstaden felaktigt sagt "kast" när de egentligen menade DTV/tjockleksskillnad... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.