AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
976

Bensinpump viner. rasar de snabbt då ?

mikkke
Min bensinpump viner/låter högt när man står bakom bilen. Det skorrar en hel del från och till när ma lysnar under bilen, vet ej om det har med pumpen att göra. Brukar bensinpumpar rasa snabbt när de börjar att vina??? Bör man byta den omgående??
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det kan nog vara lämpligt,nog skulle jag byta om den lät mera än den gör normalt.Inte så kul att bli stående om man chansa.

MVH
Hasso

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Du kan ju slå i 2dl tvåtaktsolja i en full tank och köra lite. Försvinner oljudet så är pumpen på gång, bytesdags.
Asken
Jag hade precis samma problem på min, så jag bytte pumpen.
Men tro på f-n så försvann inte ljudet förrän jag bytte bränslefilter. Kan inte förstå varför det var så, men byt flter först för säkerhets skull, det är billigare.
mikkke
Vad kostade det att byta pump.
Någon som har kört med oljud i pumpen länge utan att den rasat???
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Visserligen har jag kört med vinande pump länge,men det var på en E28(518i) o det oljudet körde jag med i ca 1,5år...bilen blev lite "kinkigare" allt eftersom men jag hade inte problem med driftsäkerheten pga det iaf.

Men kanske lite onödigt att chansa på nyare bil som man möjligen är lite mera rädd om,kan bli följdverkningar med lite otur...som sagt.
Du kan ju be någon att mäta upp bränsletrycket för att kolla pumpens prestanda om du är osäker på om den ger rätt mängd och tryck.

Gissning på bensinpumpskostnad=2500+arb.

Men börja med bensinfiltret som oxå sagts tidigare.

Mvh Janne.
mikkke
Tackar för svaren!!
We
41
Wesse
525i Touring -93
Bytte pump för ett halvår sedan. Gick på ca 3500 med byte på BMW verkstad.

Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-26
BMW M760Li xDrive-18
Jag körde c:a 600 mil med min 735i innan jag sålde den, och pumpen surrade hela tiden. Precis innan jag sålde den kunde den ibland gå lite dåligt på tomgång, den kunde nästan dö ibland, så den borde ha bytts. Men jag sålde bilen istället så det är inte mitt problem. En 735i-pump kostade 2800 kr på BMW. Jag rekomenderar att byta pump direkt, bilen kan dö och aldrig starta när som helst.
Gr
624
Greger
535 -89
518i -87
finns det förpump på bilen kan det vara den som inte fungerar som den ska, då får den "riktiga" pumpen jobba mer och kan därför låta annorlunda. Eller som tidigare skrivits bränslefiltret igensatt (eller annat stopp i sugledningen) så får ju oxå pumpen jobba mycket mer.....
Hur vet man om det finns en förpump på bilen?
mikkke
Det skorrande ljudet , det låter som någonting är löst eller ligger emot och det hörs längs hela sidan på bilen och mycket tydlígt när man kör på tomgång, dock ej hela tiden men mestadels. Är detta från bensinpumpen som låter så??
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.