AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
4.689

Kyla ner bilen på bästa sätt efter aggressiv körning

Sida 2 av 2
bl
2.294
blixten
325i -88
Vilken årsmodell av 335 är det du syftar på?
335:an kom ju före 2:a världskriget och att jag nämnde den var ju tänkt att tjäna som ett exempel på hur länge begreppet "dauerfest" har figurerat. Hastighetsmässigt räcker den ju fortfarande för svenska vägar om än ej i andra avseenden.

Är inte svensk och förstår kanske inte riktigt vad "buskörning" skulle innebära. Betyder det att man kör olagligt? När man ser svenskars beteende på Autobahn förstår man varför hastighetsbegränsningar behövs i Sverige. Det betyder inte att alla vi tyskar kör bra, men det finns dock ofta skillnader.
Transocean
Jawohl, den första som åkte på 335 minan! Nästan :-)

Tycker svenskar kör rätt OK i Tyskland i jämförelse med holländare och dansker. Ni tyskar däremot verkar ha ett problem med utländska bilister i allmänhet :-)
Många konstiga förbikörningar med 1.2 liter maskiner bara för att bilen som låg före var en trimmad G30 från Norge...

Inte är ni ett dugg bättre och t ex i USA är ni ju helt hjälplösa (Ordnung muss sein)...funktioniert Super in Miami :-) Har en tysk fru....
Vi kan vara helt eniga om att det finns katastrofalt dåliga förare från alla länder. Den fria hastighetens dagar tror jag är räknade här i Tyskland så en viss nivellering kanske kommer.

Det jag vänder mig emot är tex. svenska förare som använder Autobahn som ett "farttivoli" som alternativ till ett vanligt tivoli (för barn!). Tror man kan påstå att kraven ökar exponentiellt om man ökar farten från 120km/h till 220km/h. Alla som försökt sig på en kraftig inbromsning från 230/240km/h förstår vad jag avser. Ber om ursäkt för en kanske otydlig svenska där min diskurs borde gå fram bättre.
Transocean
Jag blir som regel ûberholt vid A1/ A43 vid Münster.

Agro ohne ende
Är fortfarande lite osäker på vad begreppet "buskörning" avser på svenska - någon som kan förklara? Står det för någon form av trafikbrott? Någon som haft avkylningsrelaterade problem i svensk trafik?
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Buskörning är inte ett definierat begrepp, utan det finns en nivå av naturlig tolkning i begreppet. Det du kan tänka att de innefattar är:

- Upprepade accelerationer som kan benämnas som kraftiga
- Inbromsningar som inte är bekväma om man åker med som passagerare
- Kurvtagning som en person som lätt blir åksjuk inte är bekväm med
- Köra på landsvägar med ett sånt tempo att inbromsning kan krävas innan kurva och accelerationen ut ur kurva är en naturlig del

Detta innebär inte alls automatisk någon form av trafikbrott, men det är inte omöjligt att sånt sker.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Med tanke på att trådstartaren får svaret att avkylning i en modern bil inte är någon direkt problem så länge han inte stänger av den direkt efter han "buskört" så är det sannolikt få som personer upplevt problem. Annars vore väl rekommendationerna annorlunda?
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Vill addera några saker till Grelles för att ge min tolkning av buskörning, jag tycker det även innefattar körning med inslag av skrikande och/eller rykande däck. Ligga kvar länge = högt motorvarv före uppväxling.

/Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
325cabrio, antyder du att det finns vissa som växlar innan rödmarkering? ;)
MU
940
MUC
M340i - 2025
Grelle, du menar innan vartalsstoppet går i förstås.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Muc, såklart. Jag måste ha varit tillfälligt sinnesförvirrad. Är ju såklart därför det finns, det blir en naturlig signal om att nästa växel är lämplig att användas. :)
Grelle, din definition är troligen korrekt, men sannolikheten att beteendet sker utan att trafikbrott begås är nog försumbar. Hur många svenska kurvor behöver kraftig inbromsning från laglig fart för att kunna tas? Visserligen är svensk vägstandard inte den bästa kanske, men man hamnar snart i en lite löjlig argumentation. Har inte kört så mycket i Sverige men det hela verkar sakna såväl rationell grund som verklighetsanknytning. Ger ytterligare en fingervisning om vissa (långt ifrån alla) svenskars beteende på Autobahn.
bl
2.294
blixten
325i -88
Nu är det ju så att Tyskland fortfarande ger sina medborgare möjlighet att trycka gasen i botten om de vill. Vilket för många medför en stor frihetskänsla. I Sverige, där myndigheterna vill reglera i stort sätt allt och dessutom ofta har fått för sig att bilkörning är politiskt inkorrekt, så blir väl resultatet att vissa ägnar sig åt "buskörning".
Det var några år sedan jag körde på autobahn, men tycker inte direkt att tyskarna kör speciellt långsamt på de avsnitt som har fri fart. Däremot är tex svenskar, bla dåliga på att ha koll i backspegeln, förstå att vänster- och mittfilen endast är till för omkörningar, att upphinnande bilar ofta kör väldigt fort och kan ha svårt att bromsa när svensken plötsligt får för sig att byta fil...
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Men oavsett om det går att ”busköra” eller ej utan att överskrida hastighetsbegränsning så är det väl irrelevant för bilens kylbehov? Det behövs inte mer eller mindre kylning efter en serie 0-200km/h accelerationer beroende på om det skett på ett flygfält eller på allmän väg. Låt oss hålla oss till trådens ämne om kylning.
Grelle, kanske mina kunskaper om det svenska samhället är ofullständiga (jag erkänner gärna att jag inte behärskar språket fullt ut) men hur vanliga (relevanta) är 0-200km/h på flygfält med påföljande kylningsbehov? Vad gör piloterna under tiden då flygfälten är upptagna av bilars accelerationsövningar?

Tråden gick ut på kylningsbehov vid "buskörning". Är den sistnämnda illegal reduceras ju uppstående kylningsbehov till pseudonivå. Då BMW är anpassade till Autobahnbelastningar lär det bli svårt, eller omöjligt, att uppnå dessa belastningsnivåer på ett i Sverige lagligt sätt vilket hela min diskurs (inte enbart min diskussion) gått ut på. Tyvärr vore det hela enklare för mig på engelska, eller givetvis tyska, men hoppas ändå de flesta förstår min tafatta svenska. Grundmeningen borde dock framstå som rätt tydlig.
Blixten, myndigheternas "regleringsbehov" grundas ju på ambitionen och ansvaret att hålla medborgarna vid liv och oskadda. Att det skulle medföra frihetskänsla att riskera andras och eget liv ter sig bisarrt. Jag vistas i höghastighetsmiljöer precis varje dag och i regel händer ingenting, men när det gör det blir resultatet extremt. För övrigt tillåter inte svensk vägstandard som jag i liten skala upplevt den, inte tyska "Autobahnhastigheter". Har aldrig hört mina landsmän tala om frihetskänslor utan snarare endast tidsvinster vilka spelade en viktig roll redan på 30-talet. Kom ihåg att förarens energiförbrukning ökar exponentiellt när man kör 220km/h istället som vid "Nässe" 120km/h.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.