AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
4.690

Kyla ner bilen på bästa sätt efter aggressiv körning

Sida 1 av 2
Hej alla forum medlemmar!

Jag har en fråga till er som jag sökt runt mycket på och frågat många människor om ( inklusive Bmw Sverige ) Dock utan något vettigt svar. Hur ska man egentligen kyla ner motorn/ turbon efter man kört aggressivt ( gasen i botten mycket, launch control osv ) buskört med andra ord.

Jag har en Bmw 530d Xdrive G31 och det jag brukar göra när jag buskört är att låta bilen stå på tomgång i ca 5 min, ta det lugnt sista biten men fortfarande ha i sport läget då jag har läst att bilens kylarvätska jobbar på bättre när man sport läget på. Dock är det inget bekräftat på att det ska vara så. Sedan har jag också läst att om man sätter på full värme i bilen från ac så ska motorvärmen komma in i kupen för värma upp kupen snabbare, och på så sätt försvinner värmen från motorn snabbare. Dock är jag skeptisk till det.

Så nu frågar jag er alla. Hur ska man kyla ner motorn och turbon för att slippa slitage och onödiga skador på komponenter i bilen?

Tacksam för svar

/ Lukas
Hej,

Körning med ett något förhöjt varvtal, med motorn obelastad, är nog bättre i början än bara tomgång.

Att dra på kupé-värmen till max är ett gammalt knep, som brukade användas när den normala kylningen inte räckte till. Helt klart motiverat då, när motorer och kylsystem inte kommit dit de är idag. Men om läget skulle bli kritiskt även på en modern bil, har metoden (naturligtvis) effekt.
Men en diesel är egentligen ingen värmepanna på samma sätt som en bensinare. Om inte temp-mätaren visar någon tendens mot det röda, hade jag nog nöjt mig med den först nämnda åtgärden.

/Lennart
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Kör lugnt 5 min innan du stänger av den så är det nog frid och fröjd!

På bana är det ju brukligt att lämna motorerna igång efter körning, men då har de ju dels gått hårt, men sällan körts några riktigt lugna varv eftersom nästa grupp ska på.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Att köra lugnt sista biten räcker, du behöver vare sig åka i sportläge eller stå på tomgång. Det senare behövdes bara på gamla Saabar innan turbon blev vattenkyld. Kylningen är rejäl på dagens bilar, den räcker gott för svenskt klimat utan extra insatser.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Skulle tippa på att bromsarna är ett större problem att kyla ner än motorn och dess delar...

Stanna INTE med varma bromsar - då är det stor risk att du får en "stämpel" av friktionsmaterial från beläggen som överförs ojämnt till skivan = vibrationer som blir allt värre med tiden.

Några minuters lugn körning bör som sagt räcka.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Den absolut bästa kylningen för en motor utan externa fläktar etc är motorbroms, men det är ju svårt att motorbromsa sig hem. Kör som vanligt hem bara, så ska det gå bra.
pe
629
pellepirat
BMW X3 M40i -2018
MHD steg 2+
MHD Flexfuel
200 cells DP
jag brukar köra lugnt den sista biten hem, ca 3-4 minuter. In med den i garaget och öppnar huven så all den varma luften "försvinner" ur motorrummet. Kör även utan motorkåpa på sommaren.

bl
2.294
blixten
325i -88
Den bästa kylningen för hela bilen är sannolikt fartvinden. Att köra med så lite belastning/lugnt som möjligt i ca 70-90 km/h. Då kyls avgassystem, bromsar, turbo, motor etc
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Allt som är värt att säga är redan sagt! Mycket bra kunskap på detta forum! Sammanfattningsvis är lugn körning (lågt effektuttag) med så mycket släpning som möjligt (motorbroms) ett par min (3-5 min beroende på hur tufft man kört) innan man stänger av fullt tillräckligt. Sen vill jag passa på att omvänt påminna om vikten att varmköra innan man står på! Väl så viktigt också!
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Funera själva på hur stor skilland det är i kyleffekt i att stå ute då det är vindstilla jämfört med att stå stark vind t ex 20 m/s. 20 m/s är rejält stark vind - du kan ju prova att sticka ut handen i cirka 70 km/h så har du nästan exakt den vinden.
Eftersom tyska ingenjörer ägnat en del tankeverksamhet på hur BMWs kylssytem + kylning av bromsar ska fungera på ett bra sätt så har jag tre svar på hur du ska kyla ner din bil och det är: fartvind, fartvind och åter fartvind. Lugn körning (låga varv) i kanske 70-90 km/h borde vara det allra enklaste och bästa. Då kyler du alla bilens komponenter.
Att öppna huven känns lite som att knäppa upp jackan när man står i lä för vinden.

/Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096

PS Fanns inte någont fattigmanstrim förr som gick ut på att man tog ut ena framljusinsatsen för att få friare blås av sval luft till luftfilltret - vet inte om det verkligen gav effekt eller om det bara såg fräckare ut på banträffen. DS
Transocean
Vad gör F1 teamen när en bil kommer in? Dry Ice!!!! Jag skulle i alla fall ta ut luftfiltret och slänga några dry-ice blockar in istället för att kyla ner ascoolt!
Om någon kör aggressivt är det givetvis föraren som behöver kylas ner, inte bilen!
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
332 - Görs det också bäst med hjälp av fartvinden? Köra sista sträckan med huvudet ut genom sidorutan?
Ja, vad har man att förlora?
Råkade tala med en fd. motorkonstruktör om nedkylningsspörsmålet och ett visst leende blev resultatet. Här i Tyskland utsätts många bilar som de flesta vet för rätt stora, långvariga höghastighetspåfrestningar. I Sverige tror jag inte man får köra mer än 120km/h. Ett scenario med ständiga accelerationer upp till svensk motorvägsfart verkar verklighetsfrämmande, liksom långvariga backtävlingar med dieselbilar i standardutförande.

Slutsatsen blir då att man helt kan bortse från något avslutande nedkylningsbehov. Det enda man ska vara försiktig med är "Launch Control" där transmissionen blir rätt påfrestad om man upprepar detta förfarande. Konstruktören berättar dock om att man plågat transmissioner med upprepade "Launch Control-accelerationer" utan att lyckas förstöra någonting, men visst hamnar man i en sinnesstämning där man är fast besluten att ha sönder transmissionen går det säkert till slut. Logiken bakom detta uteblir givetvis helt i så fall.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Som jag skrev innan, tror jag personligen att bromsarna är de komponenter som har störst behov av en "nedkylningsfas" innan man stannar helt, efter "inspirerad körning" - men då talar vi nog om rätt hård körning...

I övrigt är kylsystemen i allmänhet och på tyska "prestandamärken" i synnerhet väldigt väl tilltagna. De ska palla för riktigt hård körning även i ökenmiljö med extremt höga yttertemperaturer!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
2.330
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Det här med att kyla turbon så att inte oljan koksar, är det inte så farligt längre?

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
js
1.928
jsn
i5 m60 -24
Problemen med koksande turbos försvann i stort sett i samband med att turboaggregaten blev vattenkylda.
MU
940
MUC
M340i - 2025
Fast det var väl typ 35 år sedan som det kom vatten/oljekylda turbos på standardbilar.
En av mina första bilar var en Saab 99 turbo cc -78, där fanns ingen kylning av turbon och där var det livsviktigt att låta bilen gå på tomgång ett par minuter efter körning.
Sen har jag för mig att det kom kylda turbos på 900-modellen bara några år senare.

Turbon på min -78 blev för övrigt så varm att batteriet i princip smälte ihop.
Trots en skyddsplåt med värmeisolering fick man byta batteri på löpande band.
335:an var BMWs egentliga modell som angavs vara "Autobahndauerfest" med en tillåten högsta marschfart på 135 km/h. Enligt vissa ägare klarade den 145 km/h under rätt lång tid vilket dock snarare var toppfarten. Kanske bra för svenska förare att få perspektiv på pseudoproblemet med avkylning i Sverige. Vad tycker ni om 335:an för övrigt?
Transocean
Vore coolt att äga en. Mer än 45 mil på en tank är inte illa. Centralsmörjning e t c...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.