|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Utmärkt. Tackar för all hjälp. :) Återkommer om problemet kvarstår. |
|
|
Nu kunde jag inte vänta. Köpte batteri från biltema. Läste en del recensioner innan. Helt ok Mitt gamla batteri var 6 år gammalt. Så de var väl dax Skitenkelt att byta o enkelt att regga in med Carly. Står nu på laddning. Förmodligen hela natten. Vi får se. |
|
|
Hej Ursäkta att jag lånat tråden, jag har två batterier i min bil en vanlig och en mindre variant som ser ut som mc batteri vet någon vad den är till? Sen undrar jag , bytte batteri förra året så det är fräscha grejer som är friskt varje gång jag mäter den MEN när jag kollar live data via Carly så ser jag batteri spänningen pendlar när bilen är under färd allt mellan 13.4 till 14.4-5 Kan det vara lite batteriet som spökar? Mvh |
|
| Svarar mig själv med första frågan och det var till aktivstyrningen. | |
|
Pendlingen i spänning beror på att moderna bilar inte laddar batteriet hela tiden utan bara gör det när bilen "anser att det behövs" - den lägre spänningen är när det inte laddas men är "fulladdat" och den högre spänningen är när generatorn laddar. Allt för att minska förbrukningen någon procent då en generator som laddar kräver energi... Bilen laddar automatiskt batteriet vid t ex. motorbroms för då "passar den på" att ladda då det är "gratisenergi" som kan tillföras batteriet. Så det är helt som det skall vara! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Tack Johan. | |
|
Än så länge har inte larmet startat av sig själv. Så man får väl hoppas att Johan hade rätt :) |
|
|
Uppdatering av det självutlösande larmet. Efter batteribytet har det inte larmat en ända gång? Så tack för alla tips och idéer. |
|
|
Jag en känslig glaskross-sensor i min Volvo760. Då temperaturen sjönk under 10 plusgrader började bilen larma. Med det sagt kan givare ge felsignal vid temperaturändringar. Om då samtidigt deras spänningsmatning inte är helt korrekt så ökar risken för fellarm. Vänligen Näckrosen I rather go ponding |
|
|
Bra med återrapportering och skönt att det verkar ha fixat sig! :) Spänningsfall kan ge många mysko felsymptom i moderna bilar med mycket elektronik och BMW brukar vara lite extra kinkiga på den punkten. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.