|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Nu ska ni få höra nått märkligt jag var med om i natt. Satte bilen i carporten och låste som vanligt, gick o la mig. Rätt som det var gick larmet på bilen o jag for upp. Ingen där. Mina röreselampor var inte tända. 2 ggr till hände det med ca 20-30 min mellanrum. Till sist låste jag med nyckel i tron att larmet inte skulle aktiveras, Men larmlampan blinkade ändå. Därefter var den tyst. Va 17 var detta frågan om? Någon som varit med om detta? Aldrig hänt innan. De ända jag kan tänka är att jag ställt bilen 50cm längre ut än vanligt. Och då blåser fläkten från värmepumpen direkt i hjulhuset fram. Annars på dörren. Kan detta verkligen ha startat larmet. Någon som klonat nyckeln och startat med fjärr? Nä, ett jävla mysterium är det. | |
We 2.001 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Har du mätt spänningen på batteriet? Annars vet jag att på tidigare modeller så var det ett problem med brytaren till motorhuven som känner av om den är öppen eller stängd. |
|
Hej. Skönt att få igång diskussionen. Riktigt elände är det. Hände igen inatt. Jag har kollat brytaren. Min sitter framme på vä sida på huvlåset. Verkar vara helt ok. Batteriet är kass. Men, det har varit dåligt i två år. Men aldrig haft bekymmer. Mäter ca 12.2v obelastat. Ladda det fullt igår kväll. Men det hjälpte inte Andra förslag? |
|
|
Min xc70 kunde göra sådär, då var orsaken att givaren till huvlåset var glapp eller nånting. Fick ibland upp meddelande i instrumentet att huven var öppen fast den var stängd. Så den trodde väl att nån öppnade huven när den tappade kontakten. De hände några gånger under en vinter. Sen funkade de som vanligt igen. |
|
| Det har aldrig indikerat att huven är öppen när jag kört. Känns orimligt. | |
|
12,2V i vilospänning innebär att batteriet är tokslut, än värre om det är ett AGM-batteri (som ska ligga ca 0,2V högre i spänning än ett vanligt vått batteri! Vad hade du för spänning på batteriet efter laddning? Med vilken typ av laddare laddade du det och hur länge? Jag skulle nog börja med att fixa batteriet, vidare felsökning utan det känns relativt meningslöst. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Ja. Du har naturligtvis rätt. Laddar med en laddare gjord för AMG. Efter laddning 12,5V men sjunker snabbt ner till strax över 12V Hade väl ändå tänkt att köpa ett nytt batteri innan vintern. Men måste nog göra det nu. |
|
|
Det batteriet är defekt och har troligen intern kortslutning eller annat mekaniskt fel. Skulle tippa på att billarmet går igång med interna batteriet i larmet när spänningen sjunker under en viss nivå när bilen är larmad, då det lär tolka det som att någon försöker kapa strömmatningen till larmet... Bara för att det varit dåligt i två år och "funkat" innebär inte att det fungerar i evigheter - lite som att säga till en patient med hjärtfel att "det är inget att oroa sig för, du har ju haft det i två år redan och lever fortfarande!" ;) Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Kul liknelse. Jag jobbar i vården ;). Har redan börjat titta på nytt batteri. Bra att du/ni sätter lite press på mig. Återkommer med resultat. Tack så länge |
|
|
Här är en billig batterisäljare: Länk Tänk på att batteriet ska registreras (om du köper samma Ah-storlek) eller kodas in (om du byter storlek eller typ av batteri), annars fungerar inte bilens elsystem optimalt och batterilivslängden förkortas avsevärt. Registrering/kodning kräver diagnosdator av något slag - finns "gör-det-själ-varianter" annars kan man låta en kompetent verkstad göra jobbet. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Lysande. Va tror du om biltemas batteri? BATTERI AGM 95 AH Art: 80-900 Jag kör med Carly och där kan man regga nya batteri. |
|
|
Oh. Såg länken nu. Billigare än biltema ;). Kan man beställa fr tyskland alltså. Låter ju smart. |
|
|
Kolla vad motsvarande "Märkesbatteri" kostar enligt min tidigare länk. Skulle misstänka att du kan köpa ett märkesbatteri för samma eller t om lägre summa än Biltemabatteriet...och då med frakten inräknad. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
En sista fråga. Mest för nyfikenhetens skull. Måste man ha AGM? Min bil har är inte utrustad med start/stopp-funktion. |
|
|
Nej, du "måste" inte ha AGM-batteri. Det ska gå att programmera bilen så den vet att du har ett vanligt batteri. Men AGM-batterier är betydligt bättre än vanliga gällande många egenskaper och numer skiljer det inte så mycket i pris om man köper från t ex. länken jag gav dig. Slår du ut kostnaden på livslängden blir normalt ett AGM-batteri billigare då de har längre livslängd. Så jag tycker inte att du bör köpa vanligt vått batteri utan fortsätta med AGM. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tänkte nästan det. Jepp. Det blir AGM. Titta nu på mitt gamla batteri. Bmw original. Fan vet hur gammalt det är. |
|
|
De brukar vara märkta med årtal och månad (eller vecka) på batteripolerna. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
När vi ändå pratar batteri. Du verkar ha koll på detta Johan. Ska man ska man ladda batteriet direkt när man får hem det. Eller ska man koppla in det och koda in de nya o sen ladda. Eller sköter det sig själv? |
|
|
Jag skulle sätta det på laddning med en bra laddare under ett dygn eller så innan jag monterar det. Då är det fulladdat. De sista procenten av laddning tar låååång tid för batteriet att suga i sig. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Monterat i bilen eller utanför utan strömfördelaren el va de heter. De var fan enkare men min gamla Taunus |
|
|
Det enklaste är att du laddar det efter du fått leveransen och sedan monterar det i bilen. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.