|
|
|
|---|---|
|
Hej, Kom över 4 däck till ett bra pris. Däcken har suttit på en BWM F11: 225/55r17 Bultmönster 120/5 Passar dessa däck/fälgar till min 320d (F31) av årsmodell 2017? | |
| F31 ska ha org 225/50r17 | |
| Troligtvis inte då F11 har ET 30 medans F31 har ET 47. | |
| F31 har väl inte et 47 på 225 däck? Tror jag har et 34 el 37 på mina 17” | |
|
Tack för svaren. Då vet jag att de inte passar. Idag har jag 182 255/40 bak och 225/45 fram. Var rädd att de skulle vara väldigt stötiga men de känns ok. Är detta standard däck för denna bil? |
|
|
ET37 är det på dessa i alla fall till F30/F31: Länk Exempel på fälg till F10 som har ET30 (dock 0,5" bredare fälg): Länk Så det kan nog passa men däcken från F10-fälgen är för stora för F30/F31... 225/45-18 plus 255/40-18 är en av BMW:s originaldimensioner i "Staggered setup" för F30/F31. Men då du har x-drive, är det viktigt att du då använder stjärnmärkta (BMW-OEM) däck för de är finjusterade i rullomkretsen så den blir inom tillåtna toleranser mellan fram och bakaxeln! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Den sista meningen får du gärna förklara mera. Är detta bara om man väljer olika däck för fram och bak eller? Kan jag inte köpa däck hos däckhandlarn? | |
|
Olika däcktillverkare gör däck som är "finjusterade" mot de krav som olika biltillverkare ställer, i BMW:s fall gäller det bland annat att rullomkretsen vid "staggered setup" (dvs. olika däckbredd/profil fram och bak) ska ligga inom tillåtna toleranser gällande avvikelser i rullomkrets fram och bak. Blir skillnaden för stor knäcker du fördelningslådan i en fyrhjulsdriven BMW... Köper du samma dimensioner utan OEM-märkning från BMW, kan däckens rullomkretsavvikelse bli för stor i värsta fall. Därför ska man alltid köra med samma däckmärke/modell och stjärnmärkta däck samt strikt de dimensioner som BMW anser att det ska vara - om man har en x-drive. BMW-OEM-märkning av däck är en stjärna, dessa däck säljs både via BMW men även via vanliga däckhandlare men då måste man påtala att de ska vara BMW-märkta. Andra biltillverkare har andra OEM-märkningar på däck men då kan det gälla andra parametrar än BMW:s, som Audi (AO), Mercedes (MO), Porsche (N1, N2 osv.) etc etc. När det gäller rena "prestandajusteringar" av olika OEM-märkningar, kan du läsa t ex.: Länk Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Tack för svaret. Nu förstår jag. En följdfråga till. Om jag väljer samma däckbredd/profil fram och bak spelar OEM märkning inte in då? Då måste det ju skilja väldigt lite gällande rullomkrets. | |
|
Om du använder samma bredd/profil/storlek fram och bak och använder samma däckmärke/modell, blir rullomkretsen samma fram och bak (givet att däcken är lika slitna - BMW tillåter max 2mm mönsterdjupskillnad fram och bak vid x-drive) och då är det inget problem. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Hej, jag är väldigt oteknisk men enligt alla tabeller skall hjulen passa. Spelar det roll om offset inte är exakt lika? Jag ämnar att köpa den till min f30 som vinterhjul. F11 offset 30/40mm F30 31/47mm I övrigt så stämmer dem andra siffrorna. Jag vill tipsa om en annons på Blocket: BMW Vinterdäck Länk |
|
|
En liten offsetförändring bör inte göra så mycket om du håller dig till dimensioner som är någorlunda "liberala", vilket detta är. Dock brukar F10 ha "ett snäpp" bredare fälg (brukar vara 0,5") OCH "ett snäpp" högre profil (F30: 225/50-17, F10: 225/55-17), vilket gör att det kan bli lite trångt i hjulhusen och i värsta fall ta i (särskilt om bilen är sänkt). Knappa in värdena i willtheyfit.com så ser du hur förändringen blir! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Tack Johan, hoppar över, bättre att ha perfekta däck. Var inget vrakpris heller. | |
|
Kan nog vara klokt, särskilt när det gäller vinterdäck - då kan det ju bli en del snö och is i hjulhusen som gör det ännu trängre... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.