|
|
|
|---|---|
|
Min -04 E61 har barnsäkrats fram och nu tänkte ag aktivera airbagen igen. PS. har orginal säkerhetsbältet i en ask. Tips? | |
|
Hej, först koppla in airbagen fysiskt, för den är sannolikt urdragen. Sen koda in att den har airbag igen med NCS expert. Räcker nog att göra en fabrikskodning på styrenheten. (5 min) Då får den fabriksvärden och pasagerarairbagen sätts som aktiv. Man givetvis gå in och sätta bara airbagen som aktiv igen men det är lite pilligare. Mvh Ola Mina bilar: Länk |
|
|
Tack Ola för Diagnos och config verktygen ( INPA, ISTA+, NCS_EXPERT ) +kabel. När jag resetade felminnena försvann felet med bältesspännaren m.m. Bytte säkerhetsbelte på passagerarsidan till orginal från en för barnstol. Hittade var felelt med avståndsgivaren sitter. Tidigare så körde jag en fabriksåteraställning p.g.a. airbag - bältesspännar felet och numera går bakluckan i högsta läget ( inte så bra i ett garage ). Tänkte använda NCS-expert tool för att confa om den. Letar just nu inställningsfilen för NCS-expert. PS. fortsätter med den tyska varianten då det inte är något större hinder för mig. PSS. testade att slå in vin numret på min bmw - hoj med can bus på ISTA+ men den hittade inte den i sitt register. Kör nog vidare med GS-911 för hojen då den har färdiga rutiner för felsökning och t.ex. luftning av bromsar. |
|
|
PSSS. var sitter kontakten ( som ev. är urkopplad ) för passagerar airbagen på min -04 E61 525i? |
|
|
Hej, vet inte var kontakten sitter. Men du menar att bakluckans position påverkades av att du fabriksåterställde airbagenheten? Eller råkade du köra återställning på hela bilen? Mvh Ola Mina bilar: Länk |
|
|
Det här har hänt. Åkte upp till Luleå för några veckor sen med en vän för att hämta bohag. När vi körde ut ur garaget så tändes varningssystemet för airbag och bältesspännare. Tog en gsväng förbi BMW handlaren Englunds i Luleå och dom kunde inte ordna någon verkstadstid med så kort varsel, men rådde oss att lossa batteriet i 4-5 minuter för att återställa bilen till fabriksinställning. Och då kanske lampan slocknade men det gjorde den tyvärr inte. Körde lunt ned till västerås ( med släp ), säkerhetsbältet fungerar ju. Väl hemma så köpte jag diagnos och konfig utrustning från OlaO. Gjorde en felscanning som sparades i pappersformat. Sen nollade jag felkoderna och vips så försvann felmedelandet för airbag / bältesspännaren. Bytte passagerarbältycket till standard från barnsäkert. Har kört några veckor nu utan att felmedelnadet kommit upp med och utan passagerare. Verkar som detta felet är löst men kan vara glappkontakt under sätet för passaerarvikt eller ändå värre att givarplattan för passageraren kan ha glappkontakt. .. Mycket jobb att ta isär komfortsätet. Vid återställningen ( frånkopplat batteri ) så går bakluckan helt upp. Opraktiskt i garaget. |
|
|
Helt fantastiskt att BMW föreslår battteri-tricket för airbaglampa. Det fungerar inte och kommer aldrig fungera, och det vet dom. Inte heller kodningar som är gjort på bilen försvinner. Det som kan försvinna är eventuellt inställningar, men bara sådana som man själv via bilens menyer kan återställa. Så det där med bakluckan tål att undersökas var man ställer in det. Mvh Ola Mina bilar: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.