AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
1.904

6 GC vs A7 vs CLS

Hur vanlig är egentligen en 6 gran coupe jämfört med konkurrenterna audi a7 och mercedes cls (även panamera)?
Tycker mig dagligen se exemplar av konkurrenterna ute på gatan men kan inte minnas senast jag såg en 6 gc.

Sålde dessa så dåligt eller är det bara i Sverige?
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag uppfattar iaf Audi's A5/A7 som märkbart billigare än BMW's motsvarigheter. Tycker jag sett kampanjer på båda dem genom tiderna som gör att de inte direkt är ett stort steg upp mot A4/A6 i pris.
Grelle: kan mycket väl vara så men mercedes cls och porsche panamera är däremot int billiga.. Panameran är "väldigt" vanlig i jamförelse
Visa användare
429
Crille-Boy
X3 30e -21
En orsak enligt min uppfattning till det finns fler A7 och CLS är att dom levereras med många fler motoralternativ vilket gör dom billigare än typ en 640d som har minsta motor på 313 hk i en 6 serie. CLS och A7 finns med motorer helt ner mot 200 hk. Hade det funnits en typ 625d ville det nog motsvara en CLS 250 eller A7 med 204 hk och priset varit mer på samma nivå. Och väldig sällan jag ser en annan 6 serie när jag är ute och kör, såg en i somras och en förra sommaren när jag tänker efter.

Crille
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Crille-Boy, tror du har en poäng där. Tror också det är ganska få av dem som har 300hk plus medan alla 6 GC har det.

Panameran handlar nog om att många velat ha Porsche men tyckt 911 varit för opraktisk så Cayenne/Panamera fyller en roll där.
Fl
157
Floppa
635CSi '89 - Zinnoberrot
Visst är modellen nedlagd?
Då är det knappast bara i Sverige den sålde dåligt...

Söker man på Blocket så får man 8 st BMW, 18 st Mercor och 41 st Audi - fr.o.m. årsmodell 2018.
...och 139(!) st Panameror.

Porsche har ju ett betydligt starkare varumärke för denna typen av bilar och om pengarna då ligger *rimligt* nära varandra så ser jag inte det som särskilt konstigt att många väljer Panameran.

Rent subjektivt så kan jag annars tycka att både Audin och Mercan ser "fetare" ut - vilket säkert är någonting som tilltalar många som handlar denna typen av bil.
Sen finns de som sagt med motorer som startar ifrån strax under 250hk - och avdraget i pris som detta innebär.
Tror dessutom att A7:an t.o.m. kunde privatleasas med Audis hysteriskt subventionerade månadskostnader ett tag.
Man kan ju undra hur länge denna måste stå i Gävle osåld 2018 tillverkad 2017

Länk

Vad bör man tänka på när en bil stått okörd i mer än två år?

/Anders
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Det är väl ytterst få 6GC som sålts till ordinarie pris de senaste åren men där får man väldigt mycket bil för pengarna.

Dessa bilar flyttas säkert ibland, underhålls med laddare och dessutom i värme, så det är nog bara att trycka på startknappen och köra iväg. Det skulle inte jag bekymra mig för.
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Fantastiskt fina bilar, synd bara att försäkringspremien är helt absurd.

Den här är helt fantastisk: Länk
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det finns 1711st Panamera, 1921st Mercedes CLS i Sverige och 1740st Audi A7 registrerade i Sverige. Tyvärr kan jag inte se hur många 6-serie GC eftersom den inte registreras som egen modell.
Enligt Car info så ser det ut så här, men det låter som att det är väldigt för få. Det borde finnas flera.

BMW 6 Series Gran Coupé, 2015 - 2018
Det finns 126 exemplar

Med samma motor
Det finns 72 exemplar

/Anders
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.