|
|
|
|---|---|
|
Ska byta belägg fram på bilen och ser på RealOEM att det är torxbultar som håller bromsoken. Bulten heter 34106864424 och har måtten M12X1,5X43 ZNS3, någon som vet vilken torxhylsa man ska använda? Alltså vilken storlek? Undrar också om någon har tips på något billigt verktyg för att pressa kolven med, funkar detta: Länk | |
| Verktyget från biltema fungerar. Köp samtidigt en billig sats torxhylsor hos biltema i lämpliga storlekar runt storlek M12. | |
| Hej. Du får gärna redogöra sen för hur lång tid det tog och vad delarna kostade. Lämnade in bilen till Speedy för att göra detta och landade på 2000kr för delar inkl slitagevarnare o 1000kr för arbetet. Mvh | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Från Biltema rekommenderar jag alltid de verktyg med 10 års garanti - de är riktigt prisvärda. I det här fallet är det lämpligt att köpa 1/2" hylssatsen med external torx med art.nr 71-112 (det har E10, E11, E12, E14, E16, E18, E20, E22 och E24). Tror det är E14 du behöver men jag gissar hej vilt nu så ta det där med en näve salt, men med den hylssatsen har du de vanligaste externa torx storlekar iallafall för en bra tid framöver. M12 är storleken på gängorna på skruven och säger strikt sett ingenting om skruvskallens utformning eller storlek. Men det går att göra någorlunda kvalificerade gissningarna då det mer eller mindre alltid gäller att ju större skruvdiameter desto större skruvskalle. Nu är din bil ganska nyså den har garanterat torx, men de har ersatt hex med torx (var dock ganska längesedan) så det är inte säkert att alla F11'or har torx. Så det finns en minimal chans/risk att det ändå sitter en vanlig hex head där (oftast 18 mm hex head)... Det verktyget du länkar till för att pressa in bromskolven fungerar, använder själv vid diverse bromsarbete. Länk Inte det bästa men det fungerar bra. Tänk bara på att allt vill röra sig sakta i ett hydrauliskt system - så det är inte bara att krana på och ta i så du blir röd - vrid sakta på verktyget och bromskolven kommer så sakteliga att pressas inåt. Annars fungerar det bra att pressa ihop det med en stor rörtång - låt innerbelägget sitta kvar och lägg ena käften mot det och den andra käften på baksidan av bromsoket (lägg en ihopvikt trasa eller en avklippt livrem emellan käften och bromsoket). Håll koll på så du inte flödar över behållaren med bromsvätska när du trycker in bromskolvarna. |
|
nyfiken på hur mycket din bil rullat? min har snart rullat 6000 mil och fortfarande samma belägg från fabrik fram och bak |
|
|
För info. Bytte fram på min vid 11000mil. Innerbelägget var helt slut då, det yttre hade fler mm kvar. Har haft bilen sen 6000mil och enl historiken har inte bromsar bytts innan. Bak bytte jag vid 8000 mil. Mvh |
|
|
Fortfarande originalbeläggen kvar på F31:an - har rullat dryga 12.000 mil och det är ca 5-6 mm kvar på beläggen, vilket torde innebära ca 2mm kvar innan den börjar varna för slitna belägg. Enligt färddatorn är det 800 mil kvar på främre beläggen, men jag misstänker att det är mer än så i verkligheten. Allt hänger givetvis ihop med körprofil och den bilen rullar ganska mycket långkörning med lite bromsande. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Hej! Nys hemkommen från bilsemestern, mycket roligt med bilen framför allt i Tyskland. Börjar bli dags för bromsklossar fram, vad rekommenderas och från vilket företag ? Vore tacksam för förslag! Bilen det gäller är en 530xd IE 2016 Mvh Jojje |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Har du inga extrema/speciella krav (vilket stämmer på 99.999% av alla som köper/byter bromsbelägg) så fungerar bromsbelägg från vilken pålitlig tillverkare som helst alldeles utmärkt/perfekt/prima/enastående :-) Några få exempel är Textar, Jurid, Ate, Brembo, TRW, Bosch, Ferodo, Valeo, Zimmerman, Mintex, BMW Original (oftast Textar/Jurid)... Finnas en dröse fler men dessa är de vanligaste... Finns även bra prisvärda bromsbelägg som exempelvis Remsa och Metzger. Här finns ett par trådar om ämnet Länk |
|
Bytte fram på min igår. Torxhylsan är E16 om någon undrar. Köpte Brembos skivor, belägg och sensor hos Autodoc och är väldigt nöjd efter de första 20 milen. |
|
|
När man ändå byter belägg kan man fundera på om man vill gå upp ett snäpp i bromsverkan och satsa på t ex. sportbelägg. Tänkte själv köra på Ferodo DS Performance när jag byter på F31:an. De hade jag på E46:an och var mycket nöjd med dem; biter direkt utan fördröjning, tål mer värme och har högre friktionskoefficient över i princip hela temperaturregistret gentemot OEM-belägg. Dammar mindre än OEM-belägg och är tysta och fina. På Mercan har jag precis monterat Ate-Original (motsvarar originalbeläggen som troligen var tillverkade av Jurid) tillsammans med Bosch-bromsskivor (HC) fram. De biter bra och är tysta och dammar lite mindre än originalbeläggen men skitar ner rätt bra... Generellt tycker jag bromsarna känns bättre på Mercan som bromsar mer "direkt" än BMW:n som har en kort men märkbar fördröjning innan de biter ordentligt. Samma beteende på E46:an med originalbeläggen… Bromsvätskan är nyligen bytt på BMW:n, men ingen skillnad i beteende efter det. Mercan har samma karaktär efter bytet av bromsklossar och skivor. Bytte belägg/skivor pga. skivorna började bli väl tunna och jag fick varning på slitna belägg (var ca 3-4 mm kvar), bet väldigt bra och hade inga vibrationer innan bytet. Genom åren har jag testat bland annat Ate, Bosch, Ferodo, TRW och Textar bromsbelägg på olika bilar med gott resultat. Mintex skulle jag nog personligen klassa in i samma kategori som Remsa och Metzger (som ofta är brandade Remsa). Strävar du efter minimalt med bromsdamm kan du fundera på keramiska belägg som t ex. Ate Ceramic. Har monterat sådana på bakaxeln på F31:an och de dammar minimalt och det lilla damm som blir är väldigt ljust så det syns knappt på silverfärgade fälgar. Har fungerat bra hittills men får se hur det går i vinter då Ate själva skriver att de har sämre förmåga att slipa bort grövre rostangrepp på skivorna som kan bli om bilen står någon/några veckor i saltslask... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jag tycker Kermaska är läskiga. Har det på jobb bilen Passat 2019. Åker du tex längre strecka utan att bromsa någon och är det lite regn får man passa sig. Jag fick göra en mindre hård inbromsning på E18 för någon månad sedan då var det blött ute samt kalla skivor och belägg troligtvis. Vet ej hur jag ska beskriva känslan men fick trycka rikgit hårt ändå så vart det inte direkt verkan på bromsarna liksom en fördröjning sedan greppa bromsarna som de ska. Observera att allt detta sker under några millisekunder men tillräckligt obehagligt då man är van att det ska nypa direkt. Bak kan det nog funka fint men fram skulle jag aldrig ha dem fast jag fundera på det innan jag fick min nya jobb bil. |
|
|
Tack för alla förslag och hjälpen. Det blev Textar. Mvh Jojje |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.