AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.084

Bas i reservhjulsbalja. Behöver tips och ideér.

Bl
211
Bladh
E30 325i Touring -89
E28 528i -87
Köpte E30 touring för att jag ville ha plats. Vad gör jag! Plockar i prylarna som jag har liggande och blir besviken. Basen fattas. Bara att lasta i lådan. Halva bagaget är nu låda. Ideén med kombi falerade.
Nu behöver jag tips om hur jag på bästa sätt skickar ner den i baljan. Vill inte skada bilen mer än att ta bort pinnen i mitten. Basen är på 12" och jag vill slippa plasta. Jag vet att detta är bästa sättet men jag vill slippa. Bygge med MDF/spån och silikon funkar tillräckligt. Vad tänka på? Stag? Dämpning? Port?

// Anders
Bl
211
Bladh
E30 325i Touring -89
E28 528i -87
Ingen som har koll på detta?
Snälla, börjar behöva utrymmet och vem kan vara utan bas?

// Anders
ph
900
phiber
320 E30 cab-91
Hej Anders

Att plast är som du har förståt det bästa , men det är inte alltid man vill lägga ner den tiden och pengar .

Så då kan ett alltenativ var just att limma/skruva fast en skiva över baljan . Försök att räkna ut volymen på baljan genom att mäta (r*r*pi* höjden i baljan) så får du svaret i L . Om det är för stort för dina basar så kan man minska volymen genom att lägga i ex. frigolit bitar . För att slippa resonaser i den mängd som går , dämpa plåten med noise killer/db axe eller vanlig asfaltsmatta .Att staga lådan behövs nog inte men skadar alldrig , iså fall mellan baffel och botten .limma skivan med konstruktions lim typ PL400 . Glöm inte att behandla mds/spånet med något .

Hör av dig om det är något du undrar över .

bilstereo@telia.com

MVH TONY ///M3
annars så kan du göra en låda vid hjulhuset

kolla länk:Länk

Visa användare
131
Jonas.N
316i -90
Kolla patriks bygge, iof i en Audi men det funkar fint i en riktig bil oxå!
Länk

Mvh Jonas.N
ant
enklas om man plastar en låda är (enligt mitt tycke) att bygga en "för hög" låda och sedan hälla vatten eller liknande i lådan till mans uppnår rätt volym.. sen tar man och sprayar, när vattnet ligger kvar i lådan, längs kanten med tex svart färg. då får du en rätt bra såganvisning. se till att lådan står rakt bara..
sen är det bara att montera baffel på lämpligt vis. då får du en låda med perfekt passform..
men det är klart vil du inte palsta en låda så är länkarna här ovan mycket bra.
ph
900
phiber
320 E30 cab-91

"och jag vill slippa plasta." !! enl. anders egna ord ...

MVH TONY ///M3
Bl
211
Bladh
E30 325i Touring -89
E28 528i -87
Sådär! Tack för länkarna trots att det var en dkw. Nu börjar man få kontroll. Vad mer att tänka på? Risk för kondens? PL 400 lim, var finns det? Har inte ens tänkt på olika limsorter?

// Anders
ph
900
phiber
320 E30 cab-91
Hej igen anders , att tänka på är om det finns ev. drenerings hål i baljan så plugga dessa , annars enl. ovan . PL400 köper du på bauhause eller liknande byggmarknad/COOP .

MVH TONY ///M3
Bl
211
Bladh
E30 325i Touring -89
E28 528i -87
Tack för alla tips, nu ska bara bygget starta. Kommer säkert med fler frågor då.
Ska bara hitta lite tid någonstans! :)

// Anders
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.