AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
958

Laddbox till 330e

Hej,
Kommer att byta till en 330e i oktober och behöver tips på laddbox.
Kommer att monteras i garage i hyresbostad. Finns motorvärmarstolpe så elen finns redan där.
- Förslag på box.
- Är det beställning via internet som gäller eller finns det butiker nära Stockholm? Bor i Huddinge.
- Bra om den är hyfsat framtidssäkrad
- Gäller ladda hemma stödet för hyresrätt?
Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Hur mycket effekt kan du plocka ut ur elen som är framdragen? Bilen klarar ju max 16A enfas ändå så det behövs inget häftigt så skaffa billigaste laddboxen som klarar 16A enfas. Ska du framtidssäkra med en kraftigare laddare så lär inte kablaget fram till motorvärmarstolpen räcka till iaf.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
1) Har du hyresägarens tillstånd att sätta upp en box?
2) Hur gör ni med elen du förbrukar? Hur betalar du för det? Eller kommer hyresägaren komma på först efteråt att den kommer öka elförbrukningen så efter ett tag blir det problem kring det?
3) Att el finns där är inte samma sak som att tillräcklig el finns. En motorvärmare ligger väl ofta mellan 5-10A så inte säkert att det är någon tjockare kabel framdragen.
4) Ladda hemma gäller ett per fastighet, så om du använder det är det sedan förbrukat för den fastigheten.
Ja det är en elektriker från hyresbolaget som ska sätta upp boxen.
Han får kolla upp vad som är möjligt att installera då.

Laddahemma stödet fungerat antagligen inte då får pynta hela själv.
Transocean
Jag skulle skippa boxen. Box 6000-15 000 kr, installation 6000 kr....för att ladda en timma snabbare? Nej i ditt fall skulle jag ladda med bilens egen schukoladdare istället. Det har jag själv gjort med min 530e i snart 1 1/2 år. Sålde BMW boxen som följde med bilen. Laddar man med 10A är det aldrig nån fara för varmgång i kablarna.

Jag har även en 16A laddare som laddar bilen i bara 2 1/2 timmar, brukt EN gång om du är intresserad kan du kontakta mig via PowerPost, säljer den billigt då garaget endast har 10A säkring, d v s var ett felköp av mig.
Schuktoladdare och motorvärmarstolpe då?
Problemet blir då att man ställer in avgångstid. Tror bara den har el kanske en timme. Får kolla det.
Hur mycket laddat blir det med 1 timme med 10A?
Transocean
Aha, en timer....ja då blir inte batteriet fullt om man säger så :-) Då är vi tillbaka på #3 nämligen vem är det som betalar :-)

Börja med det, kolla om du kan få ström till stolpen 24/7. Om inte bör du avväga en laddbox men somsagt kostar det en del och för 20 laks köper du bensin för 5 år eller så....
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.