|
|
|
|---|---|
|
Tjenare, ny här på forumet. Ska gå rakt på sak, jag köpte min e39 540ia Touring -03 för några månader sen. Bilen går som en klocka i både låda och motor men nu på sista tiden har det fruktade felmeddelandet Trans. failsafe prog börjat dyka upp i datorn. Första gången ja fick de visade det sig att batteriet var påväg att ge upp så det bytte jag och fick inte meddelandet nå mer den månaden. Men nu har det börjat dyka upp varje gång jag startar bilen kall på morgonen. Det kluriga är dock att det dyker upp när man slår på tändningen med kall motor och försvinner om man drar ur nyckeln och startar igen. Dyker sällan upp igen under dagen. Någon klipsk person här som har någon erfarenhet av detta. Läst att det kan bero på vad som helst i bilens elektronik till att lådan är påväg att ge upp. Är medveten om att startmotorn på bilen håller på att gå in på sista versen, kan det bero på det? Mvh Max | |
|
Hej och välkommen! Som du skriver, det felmeddelandet är typiskt, när batteriet börjar krokna. Men eftersom meddelandet börjar dyka upp nu igen, riktas första misstanken mot generatorn. Ett rimligt scenario är att det nya batteriet tillfälligt löste problemet med felmeddelandet, men att generatorn inte orkar hålla det i form. Lite spänningsmätning ar, dels på batteriet med motorn av (ca 12,x V) dels med motorn igång (ca 14 V) , ger dig information. Kolla lite trådar om batterispänning här via [Sök inlägg]. /Lennart |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.