AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.209

Vibrerande bromsar på F11/F10

ze
456
zeb1970
530da f11 -11
Vad har ni erfarenhet av detta?
Vad jag läst mig till är detta ett vanligt problem. Nu har min gått snart18k mil så det är ju inget konstigt med det.

Däremot har jag ca 6000mil kvar på beläggen. Måste dom bytas om skivorna bytas. Nån som låtit bli? Vad blir resultatet?

Finns det bra (billiga men bra) eftermaknadsskivor?
50
811
50+medbmw
X2 20d xdrive -18
Z4 3,0si Coupé -07
L G LP-560-4 -12
Jag köpte Bosch skivor (bak), belägg och sensor till min X1a. Betalade ca 1500 från Mr Auto inkl frakt. Dina blir väl några hundringar dyrare.

Beläggen skall väl alltid bytas i samband med skivor.

/ Peter
ze
456
zeb1970
530da f11 -11
Visst är det en sats med 4 klossar. Är väl bara 2 på varje sida?
Man vet fan inte när man har så här feta bromsar.
jo
123
johan730ld
525d touring 2009
Vibrerande bromsar? Menar du att bilen vibrerar när du bromsar? Isåfall är de långt ifrån säkert att de är fel på skivorna..
ze
456
zeb1970
530da f11 -11
Oki. Vad kan det då vara för fel?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Slitna bussningar/stag/leder etc. i framvagnen kan ge vibrationer vid bromsning.
Vid 18.000 mil är det inte osannolikt att du har slitna delar i framvagnen även om du inte kan känna det på enskilda komponenter.

Hur mycket är det kvar på belägg och skivor? (tjocklek)

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
…bromsklossar säljs alltid i kompletta satser för en axel = 4 belägg i varje förpackning (ibland är det även med monteringsdetaljer i form av skruvar/bleck etc.).

Mvh
Johan B

186
Göran69
520d (Lci-2) -14
Hade samma problem i våras,körde ner till södra tyskland (många HÅRDA inbromsningar) efter den resan försvann vibrationerna,vet ej varför.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om man kan bromsa bort vibrationerna är det troligen fläckvis friktionsmaterialöverföring till skivorna från beläggen som var boven i dramat - det kan inträffa om man bromsar så att klossar och skivor är varma och sedan stannar med bromsen nedtryckt utan att delarna fått svalna tillräckligt - då får man en "stämpel" från beläggen på skivorna.
Bromsar man sedan bara "löst" blir avtrycket bara tjockare och tjockare.

Har man tur kan man efter några riktigt hårda inbromsningar slipa bort "stämpeln" från skivorna.

Mvh
Johan B

ze
456
zeb1970
530da f11 -11
Nu har jag kört och gjort några/flera kraftiga bromsningar
Faktiskt försvann den mesta. Nu är det bara lite kvar.
Men det märks bara vid ca 10-40% broms. Alltså den normala lösa bromsverkan.
Över det försvinner det helt.
Transocean
"Däremot har jag ca 6000mil kvar på beläggen. Måste dom bytas om skivorna bytas. Nån som låtit bli? Vad blir resultatet?"

Resultatet blir att beläggen anpassar sig till den nya skivan och man har 6000 mil kvar. Ja jag har testa
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Min granne fick plötsligt extremt mycket vibrationer på sin X6 redan 20kmh börjar den vibrera så pass mycket så man känner det på bromspedalen. Vi lyfte upp bilen och kollade framvagnen och allt såg bra ut så vi beställde TRW skivor och Brombo klossar. Allt kom igår och genomförde bytet.

Allt gott nu inga vibrationer alls. OBS mycket viktigt med inkörningen av nya bromsarna.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Hur mycket är det kvar på beläggen, mätt i tjocklek på friktionsytan?
Tänk på att inre beläggen brukar slitas lite snabbare än de yttre.

Generellt brukar man säga att man ALLTID byter belägg när man monterar nya skivor - undantaget är om beläggen är nästan nya och utan skador och skivorna byts av någon anledning. Det är "regeln" som både biltillverkare och bromstillverkare har...

Mvh
Johan B

ze
456
zeb1970
530da f11 -11
Uppdatering av vibrationer.

Det återstår ffa endast lite vibrationer vid inbromsningen. Men ingen jag inte kan leva med.
Det betyder att dessa kraftiga inbromsningar jag gjorde, gjorde susen. Fan va nöjd jag blev att slippa byta bromsar nu.

Men, när jag tog bilen dagen efter de kraftiga inbromsningarna, "skrapade" det vi ett visst ställe på skivan. Detta försvann efter någon mil. Troligen har belägget lämnat märke efter sig när skivan var varm.

Funkar bra nu.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.