AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
785

Vibrationer i ratt vid vissa hastigheter (E36 cab)

Visa användare
42
MickeE36cab
BMW 320i cab -96
Jag får vibrationer i ratten vid typ 65 och 85 km/h. Innan och efter så är ratten stabil. Har fått framhjulen balanserade så det kan inte vara det som orsakar det tänker jag.
Kan det vara ex någon styrled som har blivit glapp som orsakar detta eller något annat i framvagnen. (E36 cab 1996 320i)
Tacksam för lite förslag....

Visa användare
6
Dennis san
x1 2013 automat
Har du möjlighet flytta runt däcken eller sätta på några andra framdäck?
För det är stor risk ändå att det är däcken som spökar..
Är det originalfälgar så de centrerar tajt? eller är det fälgar med "centrumringar" ? (tänker om någon av centreringringarna är skadade..)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Exakt vilka däck och fälgar är det?

Många lågprisdäck har ofta problem med förhårdnader/orundhet i stommen och då får man vibrationer som aldrig går att balansera bort även om man balanserar till 0 gram obalans i balanseringsmaskin.

Prova att balansera däcken hos en firma som har balanseringsmaskin med "road force-balansering" då ser de direkt om det är problem med däckens orundhet eller förhårdnader.

Är det originalfälgar?
Om inte - kan det behövas navringar, annars centrerar inte fälgarna på navet = vibrationer.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
42
MickeE36cab
BMW 320i cab -96
Det är BMW fälgar men för E46 så där sitter centrumringar. Tack för tipsen dock, jag tror jag tar dem med till min däckhandlare som balanserade för att se om de kan titta på just det här med road force balance.

Mikael

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Är det originalfälgar så ska det inte vara några centrumringar till fälgarna - E36 och E46 har samma bultcirkel och nav samt snarlika inpressningmått (i vissa fall identiska).

Vad är det för däck?
Premiumdäck, mellanpris eller kina-skräp?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
42
MickeE36cab
BMW 320i cab -96
Det är M doppelspeiche stylr 68 fälgar med Kumho Ecsta SPT däck i 225/44-17 storlek.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.