AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
9.489

Downpipe/avgassystem för M140?

Sida 2 av 3
pe
629
pellepirat
BMW X3 M40i -2018
MHD steg 2+
MHD Flexfuel
200 cells DP
strypning i sig är där inte, det jag hört flera gånger både av Dervtech och MHD är att begränsningen sitter i slutburken, främre rör är inte helt "tokig" när det kommer till avgas "trim". Konstruktionen är inte optimal...5 hk fick Dervetch extra vid steg 2 när de monterade MPE. Sen kan det variera från körning till körning..mappen blir bättre och bättre efter hand.
Slippy: Jag prata om MHD vs BM3 inte jb4.
Ja
261
Jaymz
M140ix -18
Tack igen för alla svaren, har beställt ENET-kabel och fixat en USB-ethernet kontakt så när det dykt upp så ska jag testa BM3 och se hur skillnaden är mot Jb4+. Har en service bokad i sep men det är bara att flasha tillbaka orginal då antar jag.

Vill jag ha mer knuff sedan så tror jag att jag lämnar in bilen till ngn som får byta downpipe och hela avgassystemet, känner att jag är på djupt vatten där, mer hemma på elektronik i bilarna. :)

Slippy: i3an du kör Jb4+ & downpipe på? :P
Ok. Bilen har 80mm rör rakt bak hela vägen till ljuddämparen o det enda som finns där inne är förutom helmholtzkammaren en klaff vid vänster pipa för att öka mottryck och tända kattar fortare vid kall motor. Turbomotorer är generellt väldigt okänsliga på mottryck långt bak i systemet och effekttappet finner du längre fram. En kvalificerad gissning skulle vara att du inte vinner något speciellt alls mer än ljud på att byta ljuddämpare.
pe
629
pellepirat
BMW X3 M40i -2018
MHD steg 2+
MHD Flexfuel
200 cells DP
Nice Jaymz !

Du kommer bli nöjd :) Kom tillbaka och skriv när du testat lite !
Sl
1.146
Slippy
M3 touring comp 2025

Fredde: Ok

Hade m135i-14 innan. Hade jag gjort om det idag hade jag börjat med downpipen, sedan "programvara".
Visa användare
33
Haulmylan
135i -11 N55 6MT
320i xdrive -19 f31
Wagner 200 cells funkar finfint ihop med MHD stage2 - inga koder.
Stage 2 bör du dock uppgradera FMIC för att få ut fullt utav.
Wagner 200 cells + FMIC har du iland för under 20´
pe
629
pellepirat
BMW X3 M40i -2018
MHD steg 2+
MHD Flexfuel
200 cells DP
Haulmylan

Har du sett effektsiffror på Intercooler ? Jag har inte sett några..bara läst at det inte ger så mycket om man ser till priset. OE är bra som den är typ..har du mer Info så är jag tacksam. Så fort någon nämner det i MHD forum så skriver nästan alla "dont"...
ma
557
malcus
330d xdrive Touring -20
Det är ett vattenkylt system på b58. Det är mycket bättre än tidigare air to air så det är fullt tillräckligt för steg 2 iaf i nordiska klimat.
Ja
261
Jaymz
M140ix -18
Skaffat BM3 och plockat bort jb4+. Vilken map ska man börja med, Steg 1 93 octane?
Jaymz - Ja
@jaymz Spännande att höra hur bilen beter sig, sitter och väljer mellan BM3 och MHD då den funkar med IOS.
pe
629
pellepirat
BMW X3 M40i -2018
MHD steg 2+
MHD Flexfuel
200 cells DP
är supporten från BM3 bra ? Någon som hänger på deras "forum eller whatsapp" ?

mest nyfiken..då MHD är galet bra på support.
Ja
261
Jaymz
M140ix -18
Flashade BM3 idag och jag är inte besviken! :D

Sjukt stor skillnad mot jb4+. Upplever BM3 som mycket jämnare utan ketchupeffekt och mer vrid. Enda frågetecknet är väl om växellådan pallar med ökningen av Nm i längden.
Skillnaden på MHD och BM3 är nog minimal, tyckte dock att fler personer föredrog BM3 när jag läste runt på olika forum. Känns som om vi är lite mesiga här i Sverige med trim till bilen, tittar man i USA så får man uppfattningen om att de flesta kör med minst steg 2 + meth.

42
785
428
Företaget äger min bil😬😬😬😬
@Fredde

Är lite sugen på mer effekt men har några frågor.

Du har ju samma original trim som jag och jag undrar naturligtvis hur stor skillnad man får med ett BM3?

Vidare så har jag X drive och pallar den o vxl- lådan den ökade effekten?

Bilen är min bruksbil ca 2 000 mil per år.

Jäkligt sugen men kommer detta att funka?

ma
557
malcus
330d xdrive Touring -20
Skulle inte oroa mig för växellådan på steg 1, har nog aldrig sett något om haverier på zf8hp50.
pe
629
pellepirat
BMW X3 M40i -2018
MHD steg 2+
MHD Flexfuel
200 cells DP
jag har 580 Nm i loggen på MHD, så det är inte super mycket skillnad..4 ans växel. Kan säkert variera från växel till växel men det är ett riktmärke, MHD stag 2 på 95 oktan.

BM3 är relativt nya inom tuning, det hajpas så mycket i USA. De siffror de levererar är inte helt sanna då de ofta bänkar på fel växlar..ratio blir inte 1:1.

Nya supran kom idag med 478 whp ! 560 crakt hp...ööööö över 200 på steg 1 tuning. Såklart är det BM3 som promotar..
pe
629
pellepirat
BMW X3 M40i -2018
MHD steg 2+
MHD Flexfuel
200 cells DP
3 stk B58 som rasat..alla mixat med jb4 och meth..även standard bilar rasar, det är inte säkert det är "trim fel" men det kanske förvärrar..2015 verkar ha lite tillverkningsfel på en del B58.

Länk
42
785
428
Företaget äger min bil😬😬😬😬

Läste länken men fattar inte hur ett havererat vevaxel lager kan få kopplingen ur funktion?
Spånor?

Har ungefär detsamma med MPPSK bänkat. Men fattade det som att Fredde har MPPSK och dessutom BM3 ? Och undrar om det är stor skillnad och värt risken.

Priset på trimmen är i relation till priset på min bil försumbart. Mer orolig för ev haverier.

Om det är BM3 eller MHD har jag ingen synpunkt på då jag aldrig provat ngt av dessa.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.