|
|
|
|---|---|
|
Japp nu när oljeläckaget åtgärdats så tänkte jag ta mig an nästa problem med den gamle femman: Ibland när bilen varmkörts så upplevs det som att motorn tvekar vid gaspådrag från låga varv. Likaså är den ibland något svårstartad vid varm maskin, (hänger säkert ihop) Har såklart läst om givare, LMM men tänkte att nån här säkert haft liknade symptom som avhjälpts. | |
|
Du har kanske läst om mitt problem med 523:an, där blev lösningen en ny vevaxelgivare..Länk Tvekande vid gaspådrag fick jag med felaktiga lmm(NYA lmm som var defekta från början s.a.s..HELLA och en "no name").Även mina avgasvärden blev helt fel med iaf HELLA lmm. Satte tillbaka min gamla originallmm(Siemens) då försvann tvekandet vid gaspådrag. Startsvårigheter hade jag visserligen inte, men rycken jag hade "av och till" försvann med ny vevaxelgivare. Tar för givet att du har servat bilen, typ stift, luftfilter,bränslefilter.. "Tjuvluft" i insuget kan ju också vara en problemkälla. Du har inga felkoder? Mvh Janne. |
|
|
Håller med Janne! Kolla felkoder och tjuvluft! Det senare är högst sannolikt på din bil mht. motor och ålder - det är mängder av gummidetaljer i insuget som tenderar att torka och spricka = tjuvluft. Ett röktest är ett bra och enkelt sätt att se var läckorna finns...en cigarr eller annat rökverk fungerar bra i brist på rökmaskin. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tack för svar! Japp servad med stift, filter etc. Ej bränslefiltret dock, pumpen bytt av tidigare ägare. Jag har liksom inga ryck utan mer tvekande/slö vid låga varv. Ingen felkodsläsare tyvärr. Är det vevaxelgivaren som är lite pillig att byta? /Peter |
|
|
Se här: Länk Du har iofs en 99 med kanske en annan placering av vevaxelgivaren(crankshaftsensor) än på min äldre variant av denna motor, men jag TROR den sitter på samma ställe som på min..dvs framme vid "kylarsidan" s.a.s. Jo, det är lite pilligt med kontakten, men det går om du tar det lugnt.. Mvh Janne. |
|
|
Jo...om du ska byta den köp en från BMW, pirat är big "no no" enligt många. Mvh Janne. |
|
|
Ok ja man ser givaren men det sitter nån annan grunka rakt över så skruven blir nog lite pillig att få bort.. Givaren ser ut att ha suttit sen ny iaf, får se om jag byter den eller försöker få tag i nån felkodsläsare. |
|
| Alltså jag blir inte klok på de här givarna, är det en kamaxelgivare och en vevaxelgivare eller hur fasen ser det ut? Är ju en djungel av givare online och sen verkar det skilja på års något också.. | |
|
Du har en motor med dubbelvanos M52TU(från 09/98), det innebär 2st kamaxelgivare och 1 vevaxelgivare. Före 09/98(min motor M52) med enkelvanos har 1 vevaxelgivare och 1 kamaxelgivare. Mvh Janne. |
|
|
Blev lite osäker om exakta datum för ändringen till dubbelvanos, men om du har en -99 så borde det vara en dubbelvanosmotor, dvs M52TU. Det ser du också på ventilkåpan, har du ingen "bula"(utskjutande del eller vad jag ska skriva :)) på insugssidan på denna kåpa så har du dubbelvanos, dvs M52 TU. Mvh Janne. |
|
|
Jo men det är m52tu. Får väl försöka lösa en felkodsavläsning.. |
|
|
Japp chansade på en ny vevaxelgivare och det gjorde susen! |
|
| Kamaxelgivare skulle det stå, så blev den riktig! | |
|
Gott så! Bytte du båda kamaxelgivarna? Mvh Janne. |
|
| Nä bara den övre, funderade på vevaxelgivaren också och tänkte bytt den i förebyggande syfte men den verkade väldigt svåråtkomlig? Hittade ingen bra info om vart den satt exakt heller? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.