AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
1.427

Farthållaren begränsad till 140km/h

Cy
62
Cygnus
330e - 21
Jag har precis gått från en 440i 16 till en X2 20d 18 och inser att farthållaren numera ej går att låsa på över 140km/h.
Någon som vet om det går att komma runt detta?
Eventuella politiskt korrekta kommenterar undanbedes vänligen!
Cy
62
Cygnus
330e - 21
Jag lyckades lösa problemet genom att hålla inne på knappen för avståndsreglering till framförvarande fordon, då inaktiverades autobromsen och jag kunde sätta valfri hastighet på farthållaren.
no
217
nogren
X3 30d -19
Aha, din aktiva farthållare med avståndskoll verkar inte supporta mer än 140km/h, och du stängde av det aktiva, så att den beter sig om en klassisk farthållare (utan radar).
Måste prova ...
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Kan man på BMW stänga av den aktiva delen helt? Försökt göra det på Volvobilar jag lånat men inte lyckats. Kan vara att det inte går, eller okunskap från min sida.
Transocean
Jo, man väljer bort fanskapet när det är dags att välja extrautrustning
Cy
62
Cygnus
330e - 21
Precis, fick välja bort den aktiva delen i hastigheter över 140km. Kan vara så att BMW inte känner sig säkra på att kunna bromsa säkert i de farterna.
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Annars tror BMW att förarna fortfarande är kapabla till det;)
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Cygnus: Det måste de ju kunna lösa, vilken Golf VII som helst har aktiv farthållare upp till 210 km/h som standard. Måste vara nåt annat som ligger bakom.
no
217
nogren
X3 30d -19
Ja, den kan stängas av tillfälligt, enligt manualen, precis som nämnts högst upp.
Men på min bil (G01), säger samma manual, via Drivers Guide appen, att max är 210kmh.

no
217
nogren
X3 30d -19
X2 har ju annan bas, elektriskt, jämfört med X3, så små skillnader kan finnas.
Jag föreslår att du kollar nämnda manual, eller pappersvarianten i bilen.
Kr
205
KrilleKill
BMW 530e G30 -18
Intressant, kan det vara så att den är kamerabaserad i X2 istället för att använda radar? I så fall är den antagligen inte tillräckligt snabb och pålitlig i de hastigheterna. Känns ju tryggt... :|
no
217
nogren
X3 30d -19
Det framgår nog med all tydlighet om du laddar ner smartphone appen ”Driver’s Guide”, och matar in vin numret. Mycket kompetent app, och skräddarsydd och rätt dokkis om just din bil.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.