|
|
|
|---|---|
|
Min z3 M - 97 har ibland börjat strula vid start, startmotorn går helt enkelt inte igång när jag vrider om nyckeln. Oftast fungerar det men ibland inte, är det någon som vet vad det kan vara? Har en lite rolig berättelse om när det hände tidigare idag på en av de mest trafikerade gatorna i Malmö. Ja, jag fick motorstopp vid ett rödljus och när jag sedan skulle starta bilen igen så ville den inte gå igång. Efter ca 20 försök kom det fram en snäll alkis och räckte över en halvdrucken flaska med sprit till mig då jag hade caben nere. Han tyckte nog att det såg jobbigt ut när jag stannade upp en hel fil och tänkte att jag behövde något stärkande... Jag tackade dock nej till den trevliga inviten och efter 10 försök till så gick startmotorn igång...:) | |
|
Låter helt enkelt som ett startmotorbyte. De brukar hålla på så där innan de havererar helt. Mvh Ola Mina bilar: Länk |
|
| Prova att knacka på startmotorn med en skiftnyckel eller liknande när den inte går runt och se om den hoppar igång igen. | |
|
Ett alternativ till dålig startmotor, kan vara brytaren i anslutning till tändningslåset. |
|
|
Tack för era svar och input ! Det kommer inget klickljud när den inte startar så det borde väl vara tecken på att det är något annat än startmotorn? Får nog undersöka brytaren till tändningslåset. Den har startat utan problem sedan i förrgår... |
|
| Klickljudet lär vara solenoiden som skjuter in startmotorns kugghjul mot svänghjulets kuggar. Solenoiden är en vanlig orsak åtminstone på äldre bilar. | |
|
@dorfus, Låter som om det mycket väl kan vara solinoiden, som nämns ovan. Eftersom du skriver om Malmö, kan jag rekommendera Dules Autoel. Han är en fena på dylika problem... |
|
|
Jag hoppas Dorfus har löst detta sen i juli... Men han får gärna återkoppla. Mvh Ola |
|
|
Problemet är inte löst, dock har det bara uppstått ett par gånger till. När det händer så är det helt tyst, dvs inget klickljud. Så det är troligtvis inte solenoiden. Det händer när det är väldigt varmt i kupén vilket får mig att tro att det är någon plastdel i eller runt själva tändningslåset... Tycker ni att det låter troligt? /Dorfus |
|
|
Hade det varit en SAAB 99 så hade det garanterat varit solenoiden. Det kan även var slitage i tändningslåset. Izzy |
|
|
"När det händer så är det helt tyst, dvs inget klickljud. Så det är troligtvis inte solenoiden." Fel. Tvärt om, solenoiden ska låta. Den låter när den skjuter ut kugghjulet i startmotorn, så att kuggarna greppar varandra. När solenoiden är utskjuten, får själva elmotorn i startmotorn ström och den drar igång motorn. Kan dock vara tändningslås eller startspärr likväl eftersom dessa "behövs" innan, solenoiden får ström. Om du kommer åt startmotorn kan du ju alltid mäta om solenoiden får kräm när du vrider nyckeln. Hade liknande fel på en 525 -02 och det var startspärren. Hela motorelektroniken fick programmeras om hos Fekzen.se för att strunta i startspärren. |
|
|
Exakt...solenoiden som klickar! Finns två saker: 1. Antingen är solenoiden kass 2. Solenoiden får ingen eller för låg ström - Då har det antingen att göra med att batteriet är gammalt eller urladdat - Eller felet någonting mellan startnyckel och batteri....slitet tändningslås el. dyl. En sak som jag har noll-koll på är ifall det sitter nåt relä mellan tändningslås och batteri. Good luck! Som jag sade så var detta ett av de vanligaste felen som SAAB 99 ägare hade. Ack ja. |
|
|
Batteriets status är det första du måste fastställa för att undvika att hamna i en evighetsloop i felsökning. Första enkla steget är en spänningsmätning - bör ligga runt 12,7-12,8 obelastat efter att ha vilat minst en timme. Ligger du runt 12,1 volt eller så, är batteriet helt urladdat. Klarar batteriet detta test bör du göra en batterianalys - görs på ca en minut med rätt mätinstrument, vilket alla seriösa verkstäder har och även en del bensinstationer/batteriförsäljare. Då får du svart på vitt i vilket skick batteriet är och hur många amperetimmar det har kvar i kapacitet mm. Därefter bör du kolla alla ström- och jordkablar så de inte är sönderärgade. Inte helt ovanligt att t ex. jordflätor mellan chassi och motor ärgar och har bristfällig ledningsförmåga... Sedan är det som sagt "bara" att smyga systemet och undersöka olika "stationer" mellan batteri och startmotor. Startmotorns kol och/eller solenoiden är kanske de två första kontrollpunkterna om batteri- och strömförsörjningen är avbockad. Brukar märkas om man knackar på startmotorn med ett icke-ledande kvastskaft eller liknande vid starförsök - hoppar den igång när man knackar är det ganska troligt att du har felet i startmotorn/solenoiden. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.