|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag är ägare till en 520d -16 Touring M-sport sedan några månader tillbaka. Underbar bil men upplever den som väldigt spårkänslig vid vanlig "E4-körning" på rak väg med spårig asfalt (4-hjulsinställning är gjord men ingen större skillnad). Just nu sitter det Pirelli Cinturato P7 run-flat bak och Bridgestone Turanza run-flat fram, alla med dimension 245/55-18. Alla däck är stjärnmärkta och godkända av BMW. Har pratat med BMW verkstad som genast sågade främst Bridgestone med även Pirelli som dåliga leverantörer av run-flat däck till BMW. Fick rekommendationen att byta till Goodyear Eagle F1 Asymmetric eller Continental om jag vill fortsätta köra på RFT däck. BMW verkstaden provkörde även bilen och verkade ganska säkra på att ett sådant byte skulle lösa mina problem. Jag skulle även kunna tänka mig att skippa RFT däcken helt...Funkar Goodyear/Continental bra på F11 även utan RFT? Vad tror ni baserat på era erfarenheter? | |
| Bridgestone runflat är det sämsta jag någonsin kört på. Oavsett kategori. Bytte till Michelin pilot sport 4 och bilen blev som en helt annan bil att köra! Rekommenderas. | |
| Instämmer med föregående. Helt annan väghållning när jag bytte till PS 3 från bridgestones rft. Med rft vandrade bilen upp och ner i minsta lilla hjulspår. | |
|
Har samma erfarenhet gällande RFT. Nya gick de ganska Ok men när de blev lite slitna, ner mot 4-5mm började bilen spåra. Kör vanliga Goodyear Asy 3 idag istället, åker 20” och brett men inga tendenser till spårning. Sen kanske de olika däckfabrikaten på din bil inte hjälper heller..? 245/55-18 är också rätt mycket större än original. Borde iofs inte bidra till spårkänslighet kanske men ekipaget borde bli lite svajigt? |
|
|
Hade Pirelli P Zero RFT på sjuan, 21 tum och en större och tyngre bil. Då var den känslig för spår och vandrade lite. När den uppsättningen var slut så bytte jag till Michelin Super Sport ej RFT och det var en helt annan känsla. Spårningen försvann och det blev en helt annan komfort. Trots luftfjädring så kändes skillnaden. Man måste nog ha likadana däck runt om för att det ska bli bra. Även om det är samma märke finns där skillnader. Ska man köra BMW får man nog tyvärr bita i det sura äpplet och byta alla 4 däcken samtidigt för bästa uppträdande om man inte kan hitta likadana däck till resp axel. Niklas Fransosen |
|
|
Det är A och O att aldrig blanda olika däck på en BMW - i de flesta fall får man dålig väghållning i allmänhet och spårkänslighet i synnerhet om man blandar. Sedan är jag först i kön att skriva under på att RFT-däck i allmänhet och Bridgestones i synnerhet är rena skräpet på en BMW. Bullrar enormt i förhållande till riktiga däck och är allmänt stötiga och spårkänsliga. Hur tänkte BMW:s (säljavdelning) när de först lägger ner enorma resurser på att ta fram och bygga en bil som är finkänslig och trevlig i väghållningen/körkänslan, och sedan som avslutning smäcker man på skräpdäck som förstör allt vad väghållning och komfort heter??? Michelin föredrar jag personligen men även andra fabrikat fungerar bra. Michelindäcken brukar bli billigast och minst problematiska i längden enligt mina egna erfarenheter - de är oftast slitstarka och går problemfritt utan konstiga småvibrationer eller liknande. Dessutom är de jämna i sina egenskaper även när de blir lite slitna, de tappar inte sina positiva egenskaper så snabbt som andra däck kan göra i takt med att de slits. Continental brukar också fungera bra men brukar generellt hålla lite sämre än Michelin. Good-Year/Dunlop brukar oftast fungera bra, men jag har själv haft konstiga småvibrationer i vinterdäck till en Santa Fé:n som vi hade tidigare - de gick aldrig att balansera bort. Troligen var det någon orundhet eller förhårdnad i stommen. Har även en kompis som har GY på en Volvo XC90 som har lite småvibrationer som inte har gått att balansera bort. Volvoverkstaden säger att "GY fungerar inte så bra på Volvo" - de rekommenderar Continental eller Michelin. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Instämmer även i detta. Mina PS 3 gick som de skulle även när de blev slitna. Sen var de klart tystare än rft-däcken. Har testat väldigt tysta Dunlop men de slets ner fort och låg inte lika tryggt på vägen som PS 3 | |
Transocean |
Hur många mil åkte ni med era PS3/4:or innan dom var slut? Antar att detta var i storlek 18/19''? |
| Nog ca 5000 mil eller lätt fyra säsonger här i mellersta Norrland. 19 tum 245 40 tror jag det var. Hade även PS 3 på min E61 och de gick lika bra/länge. | |
|
Instämmer med övriga skribenter. 1) Ha samma däckfabriken och typ runtom. 2) Välj inte nya rft - bättre, lättare, tystare och billigare Jag hade valt Michelin Pilot Sport 4 till din bil. |
|
|
Hej, prova flytta de "mjukare" däcken fram. När jag köpte min 520D 2013 satt det rtf fram och riktiga däck bak och den gick inte snyggt på vägen, men när jag skiftade om så rtf däcken satt bak gick den riktigt fint! Nu har jag två nya däck och dom satte däckverkstaden bak men då blev den lite spårkänslig igen så jag skiftade om så de nya är fram. Vet att det rekommenderas att de bästa däcken ska sitta bak men... Tänker att framdäcken pressar undan det mesta av vattnet innan bakdäcken blir drabbade så risken för vattenplaning inte borde vara överhängande i svensk hastighet. mvh Pär |
|
| Hej! Fick precis samma tips om att sätta bakdäcken fram av en kille på däckverkstaden jag pratade med tidigare i veckan. Bakdäcken är nyare och mjukare än framdäcken som det är monterat nu. Funkar inte detta lutar det åt att byta alla fyra till icke-RFT GoodYear, Michelin eller Continental. | |
|
Vill byta till tystare och bekvämare däck på BMW 520D Touring, XDrive. Har nu Pirelli RFT 245/45/R18. Bak klarar 2 säsonger till. Fram denna sommar-maximalt. Funderar på att byta i god tid. BMW insisterar på att fortsätta med RFT. Måste jag det? Ber om goda råd från andra som har erfarenhet av icke RFT- däck. Största problemet är hög ljudnivå och hårda/stötiga. Tacksam för svar. Jocke |
|
|
Som Teknikens värld har skrivit. Rft kan man överväga om man får punka ofta men annars är de klart sämre på typ alla plan. Att en bmw försäljare säger så beror nog på att hen tror att du ska köpa däck hos han. Köp bra däck och en burk för provisorisk lagning. Så gjorde jag och har inte behövt använda den. Nuvarande bil har nog trist nog två år kvar på orginal rft men fy fan vad de lever om. Klart värre än dubbdäcken. Som skrivits tidigare. Däcken förstör nästan hela premiumkänslan. Knäppt. |
|
|
Nej, du behöver inte använda RFT-däck! Det viktiga är att du har likadana däck med samma rullomkrets runtom. Om du kör med "staggered Wheel setup" dvs. bredare däck bak, är det även lämpligt att använda *-märkta däck (BMW OEM) av samma fabrikat, modell och i exakt de dimensioner som BMW anger, då de är finjusterade så rullomkretsen fram och bak blir inom toleranserna som behövs för att inte slita på/förstöra fördelningslådan. I princip alla som går ifrån RFT-däck får en mycket positiv aha-upplevelse då bilen blir mycket bättre på alla sätt i väghållning/komfort och rullmotstånd...enda nackdelen är att man inte kan köra en kortare sträcka om man får punktering. Löses genom att ha ett "punka-kit" i form av en eldriven kompressor och en flaska "lagningsgegga" - kallas M-mobility-kit om du köper det hos BMW, men det finns andra fabrikat också som t ex. Continental etc. Läggs lämpligen i ett av facken under golvet på bagaget. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Skrev i en annan tråd men lägger in det här med. Jag kör F11 530D xDrive och har bytt ut mina original RFT 19" mot 20" fälgar och nya däck (inte RFT). Jag kör samma storlek både fram och bak och köpte dessa däck: Länk Jag upplever inte alls att bilen är spårkänslig och vägljudet från däcken i kupén är väldigt lågt, mycket bättre en tidigare RFT däck. Ska tydligen även fungera att köra med punktering på dessa däck enligt tillverkaren, kolla länken under som förklaring på däcket. Länk Dessa däck är inte * märkta men jag kör samma storlek fram och bak. Mvh Emil |
|
|
min bmw är också väldigt spårkänslig med sommardäcken, inget alls med vinterdäcken. Är inte 245 en rätt bred dimension att ha fram? Ska snart byta alla 4 och tänkte köra 255 bak och 225 fram. (RWD bil). borde göra susen? Men ni menar att det kanske blir bättre bara av att byta fabrikat? Visst behöver man inte bry sig om rullomkrets bak VS fram på en RWD bmw? Eller bör man ändå labba med lite olika profiler för att få så lite skillnad i rullomkrets som möjligt ? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.