AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
10.065

X1 eller X3, vettiga bilval? Kända problem?

N47 diesel motorn har jag läst mkt om, känns som att den bör undvikas. Finns det några vettiga motorer som kan rekommenderas till en X1 eller X3 från år 11?
Hur är det med BMWs fyrhjulsdrift?
Manuella växellådor?
Automatlådor?
Övrigt?
po
457
pompa_kumla
Bmw 330 E90
Fördelnings lådorna är mycket större problem än n47 och kostar en del å byta
no
217
nogren
X3 30d -19
Om du har koll på EGR-sotningen (brandorsak), så är N47 inget att oroa sig över. Mycket kompetent och snål motor. N57 snäppet mer intressant, förstås.
Transocean
SUV:ar är inte vettiga. Bara ett sätt att få små bilar se större ut .-)

X-drive; för vad då? Behöver du AWD köp en Land Rover eller en Pajero

N47 är som sagt både kompetent och snål och där slutar det, undvik!

94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Jag är inte någon större vänn av SUV men tycker ändå fyrhjulsdrift har sin plats på önskelistan om man kör lite mer vinterväglag än medelsvensson. Det går jäkligt stabilt över moddsträngar etc jämfört med tvåhjulsdriven bil.

// Magnus

no
217
nogren
X3 30d -19
Jag håller med Magnus, varför jag valde xDrive till min förra. En F31.

En SUV är ju mer familjebil, och sitta högt är bra, men det är bra mycket mer personbilskänsla i G01 X3 än i tidigare X3 och X5.
Jag var totalt anti SUV innan min fru ställde sitta högt-kravet, och jag provade G01.
Kör en X3 F25 själv och varmt rekommendera den. Dock skulle jag satsat på en facelift, alltså 2014 och nyare. Då får man den nya B47-motorn och lite trevligare interiör.
Varför man kör SUV finns det ju olika anledningar till. Har egentligen inget behov att hög markfrigång, men tycker att BMW:s lågbyggda modeller är väl låga för mig. Har långa ben och uppskattar den högre sittpositionen och det bekväma insteget i X3:an. Men jag gillar inte gungig fjädring eller överdriven krängning, lyckligtvis har X3:an dock BMW:s körkänsla i behåll.
bl
270
bluetrain
x3 msport
kör också f25 och är efter ca 1,5 år fortfarande ruskigt nöjd. Har varit helt problemfri. Har msport och visst kan den någon gång upplevas lite stötig men i det stora hela en riktigt kul bil att köra. Riktningsstabil, tyst och bra kontakt med vägbanan så defintivt en bil som går att köra aktivt. Kan inte komma på så mkt negativt egentligen. Jo förresten fick lite färgsläpp på stolen (skinnklädsel) vilket kanske är lite väl tidigt på en årsm 15 men vet inte om det är specifikt för denna eller bmw generellt.

Skulle heller inte säga den är speciellt snål, ligger typ 1dl i snitt över min gamla 520d med samma motor (fast några år äldre). Kanske beror på xdrive och höjden?
Visa användare
229
Leif L
X3/F25 30d -11
X3 20d -08
528iA T -00
528i -97
K 1200 RS -98
F 650 -95
Lite om N47 motorn...
Det har tydligen varit kvalitetsproblem med en hel del kamkedjor.
Så det gäller att lyssna efter oljud, och byta dem innan de havererar.
Har man en tyst motor, så anses det vara vansinne att köra ca 2500 mil mellan oljebyten. 1-1500 anses mera lämpligt.
Sedan verkar det som att oljefällan i vevhusventilationen behöver behöver ses över/bytas var 8000 mil.
Troligen vore det inte helt fel att tvätta ur egr systemet och insuget vid ca 15000 mil. Gäller förmodligen alla nyare dieselmotor och alla märken. Räkna med att det är rejält med sörja där inne. Sot och olja blandat.

Angående bränder, så tror man väl att kylaren före egr ventilen har börjat läcka och att glykol kommit in i systemet. Och blandas med den övriga sörjan...

Eftersom det finns ett antal ventiler i recirkulationssystemet och insugsrören, så går det inte att undvika problem om de inte hålls någorlunda rena.

Det skulle krävas bättre olje- och sotfällor i systemen. Problemet med en diesel är att den sotar betydligt mer än en bensin.

Som sagt, det finns orsaker till varför man bl a I UK monterar bort delar i egr systemet...

Sedan talas det ovan om problem med fördelningslådan.
Det finns ju inte så många delar där, eller hur?
Det som det har varit problem med är ett kugghjul i plast som sitter i den utanpåliggande actuator.
Kugghjulet, egentligen två delar, kostar väl lite över 100 kr, och så får man göra jobbet själv efter att ha tittat på någon video.
Medan man väntar på att få tid för jobbet, får man koppla ur fyrhjulsdriften.
Egentligen är det inte ett större eller dyrare problem än att byta bromsbelägg.
Att något annat skulle kunna gå sönder där är förstås möjligt. I teorin är allt möjligt, men...

Jag köpte en x3 E83 LCI -08 med 19500 mil I september -19, så jag har läst på lite EFTERÅT. Jag provkörde den faktiskt ca 300 m, och sedan gjorde jag en banköverföring och åkte hem från Örebro.

Ovan undras det om man behöver fyrhjulsdrift...
Jag skulle sedan testa fyrhjulsdriften i lite snö och körde på en stubbe... Det var ingen skogstrakter...

Var också ute och testade Power Stage I svenska rallyt. Initierade trodde att utförsbacken nära mål, skulle kunna bli en utmaning.
Det visade sig att mina dubbdäck var för dåliga... Så ackompanjerad av smällar från stenar (inga snövallar) kom jag upp på vägen igen. När man kom ner, så var det till och kolla efter eventuella oljeläckage...
Eftersom det var spårigt på våt is, så ställde sig bilen på tvären, och backen som var mer eller mindre brant som en slalombacke... Det var inte lätt.
Det var väl så att funktionären jag talade med hade ganska rätt...
Det gick ju inte att gå på vägen utan broddar under skorna. Sedan var väl vägen ca 4 meter bred.
Det var eländigt. Inte att undra på att rallyförarna snittade ca 120 på sträckan... Jag maxade drygt 30 på raksträckorna!
Klart man behöver fyrhjulsdrift, men det räcker inte.

Leif L
Reser mest med hoj.
me
102
mejiro
X3 XDRIVE20D -19
R1200R -12
Kan också rekommendera F25, men man kan kanske undvika bilar byggda 2010-11. Hade tidigare en E83 och det var bara problem - med momentomvandlare i automatlådan (dyrt) med fördelningslådan till xDrive (dyrt) med frusen avgasretur och sprucken ventilkåpspackning (dyrt) och en massa annat. Min 2013 F25 är en helt annan bil, pålitlig, bränslesnål och trevlig att köra. Jag kör mycket långa sträckor med mest motorväg och landsväg, så den blir ordentligt uppvärm och jag är noga med att varva ur motorn med jämna mellanrum. Fick den kollad för smuts och läckage i EGR-ventilenm och de sa att den såg ut som ny. Använder man bilen mest för korta resor så hiinner den inte bli tillräckligt varm och då lagaras det på med sot. Då är bensin ett bättre val. Enda sproblem jag råkat ut för med min F25 var skador i kabelstammen pga inläckande spolarvätska. Det fixade BMW på goodwill, vilket man bockar och bugar för.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.