|
|
|
|---|---|
|
Vår 525 har blivit mera trögstartad ibland, måste dra på startmotorn 2-10sek, vad kan det bero på? - Bytte tändstift men det ändrade inget. - Inga felkoder som har med saken att göra. - bränslefilter byttes för 4år/50tkm sen så det är inte så gammalt. - bra batteri=bra fart på startmotorn Finns det någon bakslagsventil i bränslesystemet som kan krångla? | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Du har helt rätt, det finns mycket riktigt en backventil (oftast inbyggd i pumparmaturen) som ska se till att trycket bibehålls under en längre tid. Motorstyrsystem använder sig även av primning (dvs bränslepumpen går en kort tid för att hjälpa bygga upp tryck innan start) vilket på äldre bilar oftast gjordes när man vred på tändningsnyckeln men på modernare bilar sker detta oftast när man öppnar förardörren. Om du har en M52TU så har du en Schrader-ventil på din fuelrail och det tar bara 3 sekunder att felsöka bränsletrycket :-) För att bekräfta/dementera att problemet är relaterat till initialt lågt bränsletryck (kan orsakas av fler anledningar än bara dålig backventil) så kopplar du in en bränsletrycksmätare och observerar. Länk Bra tryck men ändå trögstartad ==> Felsök vidare inom andra områden |
|
Du kan också testa att testa tvångsköra bränslepumpen 30s innan startförsöket för att se om det gör skillnad. Ryck reläet och bygla en kort stund innan du stoppar i reläet igen och försöker starta. Gör det skillnad så är du felet på spåren. // Magnus |
|
Och man kan ta en genväg till. Om man vet att ens bil primar när man vrider tändningen till läge II (ofta kan man på lite äldre bilar höra bränslepumpen gå ett par sekunder) så kan man göra det ett antal gånger. Om den efter en sådan manöver ändåså är extremt segstartad (räcker ju med en gång så har man bevisat det) så är det relativt osannolikt att det är en strulande backventil. Fast osäkerheten kring att det faktiskt kan vara ett initialt bränsletillförselproblem finns där ändåså. Denna sista osäkerheten kan du bara få bort genom att mäta (då exempelvis bränsletrycket). Just att få bort osäkerhet är ett av de viktigare momenten när man felsöker, speciellt när man felsöker lite knepiga och intermittenta fel. Använde själv tändningen på min E34 535i för primning för att se om det blev någon uppenbar skillnad när den kunde ibland ta 4-5 sekunder på sig att starta. Men jag gick ju all-in lite senare och byggde en box med brytare, återfjädrande knapp och inbyggd säkring för att tvångsköra bränslepumpen :-) Länk Länk |
|
Har varit på 2000km/1vecka semesterresa. - Bilen startar bra om den är kall(stått över natten). - Om den är varm så kan man dra på startmotorn länge 5-10sek. - Om man väntar några sekunder i tändläget(=pumpen startar) före man startar så startar den normalsnabbt. Konstigt att den startar lätt när motorn är kall? Eller körs pumpen en liten stund när man öppnar dörren bara när motorn är kall? Måste kolla... Så troligen är det någon ventil som krånglar. Måste skaffa mätare för att möta trycket, tror det finns anslutning på furlrailen. /// Kristian |
|
|
Solklart ånglås i fuelrail, byt backventil eller bränsletrycksregulator, någon av de läcker. // Magnus |
|
|
Finns backventilen i pumparmaturen? Kan den köpas separat? /// Kristian |
|
Nu skrev jag inte det, men det var underförstått att man felsöker vidare med bränsletrycksmätaren (förutsatt man ser problem med fallande bränsletryck när man stänger av motorn) och pinpointar om problemet är runt bränsletrycksregulatorn eller runt backventilen. På så sätt chansbyter man inte delar, vilket ofta leder till delar byts helt i onödan och innebär extra arbete - samt att det i många fall kan bli dyrare än om man hade tagit bilen till en seriös verkstad. |
|
Prova byta mellan mina e39, men det verkar vara samma problem. Mätte trycket: 4bar när pumpen är igång, faller till 0 nästan genast man stänger av motorn. Så troligen är backventilen i pumpen ok, eftersom båda pumparna har samma problem. Men trycket borde väl vara 3,5bar, min kinamätare visar 4bar? Borde jag ha ryckt ur vakuumslangen till regulatorn? Kan ju också vara någon spridare som läcker? Sen har jag problem med att motorn går för magert, motorlampan tänds ganska ofta, mager bränsleblandning på bägge bankerna, långtids fuel trim ligger på +11,7 för både bank 1&2 verkar vara max. Korttids fuel trim är oftast rejält på positiva sidan, bank2 verkar vara mera positiv. Och högre varv/belastning bidrar till högre STFT = borde inte vara tjuvluft, har provat med tryckluft och insugssystemet verkar vara helt tätt. Men att den går för magert stämmer inte med att bränsletrycket är för högt eller att nån spridare läcker? Kanske borde jag byta filter(med inbyggd regulator) för att utesluta det, det är ju inte så dumt att ha nytt filter. /// Kristian |
|
| Jag hade liknade problem på en gammal 523, bytte kamaxelgivare o bilen blev som ny. | |
Doh! Är ju en E39 525i! Då blir det ju en M54 (som har ett semi-returlöst bränslesystem).... Dessa E39'or... Lär mig aldrig... Mmmm, vill minnas det ska vara 3.5 bar som systemtryck. Kolla om bränsletrycksregulatorn mår bra, med motorn på tomgång prova att lossa vakuumanslutningen (kolla också att det faktiskt är vakuum från ledningen) och se vad som händer med bränsletrycket (det bör öka en aningens). När du kopplar tillbaka vakuumledningen så ska bränsletrycket sjunka en aningens. Kör bränslepumpen och omedelbart efter du stängt av den så klämmer du av matarledningen in i bränslefiltret. Om trycket bibehålls så är det problem med bränslepumpens backventil. Om trycket sjunker ändåså så gör samma sak fast denna gång klämmer du av returledningen som går från filtret. Om trycket bibehålls nu är det med stor sannolikhet problem med bränsletrycksregulatorn. Om trycket sjunker ändåså så gör samma sak fast denna gång klämmer du av främre matarledningen. Om trycket bibehålls nu är det något läckage i motorn, typiskt spridare. Men för att trycket ska falla snabbt måste det vara ett ganska rejält läckage i spridarna och det har du nog inte. Så bränsletrycksregulatorn är relativt högt upp på listan över misstänka. Men som sagt, du behöver inte gissa om du inte vill - det går att ta reda på med säkerhet. Positiva fuel trims är med mycket stor sannolikhet pga att motorn läcker som ett såll och drar in tjuvluft från trettioåtta olika ställen - vilket är ett garanterat fel som alla M5x-motorer har numera då de är snart 20 år gamla. Så ett röktest lär ge ett svart på vitt svar på det. |
|
Tack för svar bmw-slangen. Det borde vara 3,5bar vad jag förstår. Som jag skrev i första inlägget så är bränslefiltret(bosch) inte så gammalt, men inte skulle det skada att byta igen, men det är inte helt billigt. Problemen med mager bränsleblandning verkar som tjuvluft, men jag har provat med tryckluft och det är helt tätt! I så fall så kan det vara nån läcka som bara är öppen ibland, för ibland är tomgången typisk tjuvluft ojämn. /// Kristian |
|
|
Röktesta insuget - det är extremt vanligt (nästan alltid) tjuvluft på flera ställen i insuget när det gäller så gamla M54-motorer om man inte nyligen bytt merparten av gummidelarna i insuget. Det finns mängder av gummidelar som torkar och spricker - allt från gummibälgarna, packningen vid disa-ventilen till diverse slangar och pluggar i olika dimensioner... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Måste prova röktesta insuget, måste bara bygga en rökmaskin först :) Men som sagt, provade med tryckluft och såpvatten hittade 5 läckor som jag fixade och efter det så är det är det pottätt när jag testar med tryckluft. /// Kristian |
|
|
Röktest kan göras med enkla medel - en cigarr och en slang och lite plast/tejp för tätning och sedan är det bara att bolma på och blåsa rök i slangen! ;) Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Ok, blockerade returen(klämde ihop slangen) när jag stängde av pumpen, då försvann inte trycket = troligen problem med regulatorn. Provade också att dra ur vacuumslangen till regulatorn, ingen ändring i tryck. Köpte ett nytt filter, monterade det med en del svordomar pga rostiga slangklämmor, noterade att röret från tanken var väldigt rostigt. Startade, trycket var nu 3,5bar, perfekt! Stannade av motorn, trycket hålls kvar, perfekt! Men det rostiga röret har nu börjat läcka efter bytet :( /// Kristian |
|
Nice! Nu var ju bränslefilter/bränsletrycksregulator en prime suspect - men är ändåså bra att kunna med ganska enkla medel verifiera med säkerhet - då köper man och byter man rätt del från början - hur är det man säger "felsök flera gånger - byt en gång" :-) Mmmm, rostiga bränslerör har man sett förr... På min E34 var det dock de som snirklade sig upp och runt bränsletanken som gav upp först (då de var jobbigast att komma åt såklart)... Vet inte hur dragningen är på E39, men oavsett så är det irriterande... |
|
Bilen är igång igen! Ersatte hela röret med slang. Har fortfarande problem med för mager blandning, bottnar long term fuel trim på båda bankerna. Men har inte fått röktestat motorn än, men jag tror på mitt test med tryckluft. På tomgång är STFT mera negativa än positiva, det stöder teorin att den inte tar tjuvluft. Tändstiften har bra och samma färg = verkar som blandningen är bra och ingen spridare som fungerar sämre än de andra och lambdasensorerna gör sitt jobb. Provade rycka ur lmm då nollades LTFT genast, och STFT gick rejält på negativa sidan. Kan LMM mäta lite för lite flöde? Har provat tvätta den med CRC lmm-tvätmedel. Tömde i en flaska Red Line spridarrengöring igår, för tidigt (20km) ännu att säg om det hjälpt något. Nu misstänker jag LMM mest!? |
|
Jag tror du hittat de största tjuvluftställen med tryckluft och såpvatten, men fullt möjligt det finns ett par kvar. Problemet är att du inte kommer inte - vare sig med såpvatten eller visuellt se vad som händer - på sanslöst många ställen på en modern motor. Så röktest är nästa steg oavsett. Om bränsletrycket är ovanligt högt så kommer det att resultera i negativa fuel trims. Vad ligger LTFT på? Är båda banker på +25% Lite märkligt att isåfall STFT är negativt, men det kanske inte var mycket? Prova att nollställa adaptionsvärdena (med en varm motor) och observera sedan hur LTFT och STFT adapterar sig när du kör igång den varma motorn och låter den endast stå på tomgång. Nej, CRC LMM rengöring hjälper inte alls (är en hot film konstruktion). Nej, Red Line spridarrengöring hjälper inte heller. En rejält nedsmutsas LMM kan ge negativa fuel trims, men då ska det vara mer permanent och LTFT ska vara negativ och STFT svinga runt noll. Den situationen och den information du har nu supportar ingen teori alls. Du måste nollställa och konsekvent och noggrannt observera hur fuel trims lägger sig på vid enkla scenarios (tomgång eller halvgas vid konstant hastighet och liknanden) samt att de är konsekventa över tiden. Såhär kan en smutsig LMM se ut (olika LMM konstruktioner reagerar olika vid nedsmutsning/åldring) - notera att LTFT är kraftigt negativ och att STFT svänger som den ska runt nollan (dessa beteenden var konsekventa vilket man inte ser på bilden såklart) Länk Den här bilden har även en tidsaxel (en period på strax under 7 minuter) där man tydligt kan se att LTFT hänger konstant på det negativa medans STFT svingar runt nollan och så gör även syresensorn) Länk |
|
Max för LTFT verkar vara 11,7%, dit går bägge bankerna efter en tid om jag nollar adaptionsvädena. Nollade adaptionsvädena i förrgår (när jag provade dra ur LMM) då gick bilen riktigt skit när jag startade följande dag före motorn blev varm. Utan ork och hoppade fram. Är det inte så att en smutsig LMM raporterar för litet luftflöde och det resulterar i positiva fueltrim? /// Kristian |
|
Har för mig att BMW brukar ha ett tag vid 15% (detta varierar från motorstyrsystem till motorstyrsystem och bilmärke till bilmärke), och det är då det sätts felkoder. Så antagligen har du bara ett mindre hål med tjuvluft, vilket gör att det bara hamnar på runt 10-11%. Enkelt att prova, testa att skapa ett större hål tjuvluft och se vad som händer med LTFT. Vilket diagnosverktyg använder du för att läsa ut fuel trims? Nej, det är vanligt att en smutsig LMM ger negativa fuel trims (beror såklart på typ av LMM och är även delvis beroende på last och varvtal). Men det är vanligt att se negativa fuel trims vid smutsiga LMM's av en viss typ. Pinsamt nog kommer jag inte ihåg den tekniska förklaringen varför det beter sig så - brukar ju själv säga att om man inte kan förklara det så är det inte mycket värt. Ska se om jag kan hitta förklaringen (kräver ju att den uppvärmda tråden/filmen kyls effektivare än normalt för att motorstyrsystemet ska luras till att spruta in onödigt mycket bränsle). Notera att alla system inte beter sig på detta sätt. Kan även vara så att det är annorlunda beteende om den är smutsig eller om den är sliten/skadad - det är ju egentligen två olika defekter som vi ofta klumpar ihop till en och säger "smutsig". Men ska snoka lite... |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.