AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
3.174

Fancy Pancy Keramisk Lackbehandlig

Ca
99
CandyWhite
G30 530d IE -19
har aldrig förstått mig på dessa professionella lackbehandlingar, då är jag väldigt petig när det kommer till bilvård!
vattenavstötning är det bästa jag vet.

för min del så är skicket på lacken mycket viktigare än hur mycket den skiner.

En lack kan ha en mycket fin lyster men samtidigt vara helt förstörd av lackrosor (swirls)

dessutom (det viktigaste av allt!) stenskott och blästring! man kommer inte ifrån det! , jo till viss del genom att montera en skyddsfilm..men skyddar den verkligen när det kommer en sten flygandes i 120kmh

Hur kan det vara en idé att att lägga ut så mycket pengar på en "keramisk" lackbehandlig som inte kan stå emot våra vintrar? (motorhuv, stötfångare fram och trösklar)

tycker folk verkligen att det är fint med vattenavstötande, skinande stenskottsblästrad motorhuv?

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
150 kr 2 vintrar med avfettning funkar utmärkt fortfarande
Länk
Huven och fronten självklart omlackad innan.
Så det behöver inte bara dyrt för att vara bra . Avfettning och spolning är det enda som behövs på vintern.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Inget är väl 100%igt men det beror väl helt på vad man är ute efter.

Jag valde att köra keramiskt lackskydd på min när den var ny, och plast på huven (skulle gärna haft plast på fronten men det skulle kosta mer än att lacka om 2 ggr).

Än så länge har jag kört 16 månader och lacken är i princip lika "hal" som den var från början. Behöver inte tvätta noggrannare än avsköljning för det mesta, ungefär var 4e tvätt så blir det ordentligt med vanlig tvätt.

Har fått ett par revor i plasten på huven, men den självläker till viss del och det har definitivt sparat mig några stenskott.

Är det tillräckligt för att någon som är fullständigt anal med sin bilvård ska vara nöjd? Troligen inte.

Är det kanon för mig som bor i lägenhet och tycker det är gött att för det mesta kunna spola av bilen på en tvättstation utan att behöva använda borsten där (skulle aldrig falla mig in)? Japp, helt suveränt.

Är det dyrt? Tja det är ju inte gratis, men jag betalade under 10k för behandlingen och plasten på huven (och på ett par andra mindre ställen). Mot priset på en ny bil och strulet med att köra någonstans för att tvätta ordentligt en gång i veckan så är det inte dyrt. Räkna in att min bil står ute och fåglarna skiter på den och jag inte vill ha frätringar på den efter bara ett par timmar så är det nästan gratis i mina ögon.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
En bra film står emot blästring, sand och mindre stenar i betydligt högre hastigheter än 120 km/h. Givetvis så skyddar inte PPF mot allt, men är man rädd om sin bil så är det en given väg att gå. Det går inte jämföra stenskottsfilmens egenskaper med ett keramiskt lackskydd. Med det sagt så kan man också lägga ett keramiskt lackskydd ovanpå filmen. Lackskyddet står då för det optiska, dvs bättre djup och avrinning och skyddar också de delar som inte är stenskottsskyddade än inget skydd alls.

Som med allt när det gäller bilvård så beror resultatet till 90% på utföraren. Ett bra underarbete, ordentlig montering utan skarvar eller kanter osv. Sen finns det olika kvalitet på såväl lackskydd som film. Ofta (men inte alltid) får man det man betalar för.
Ca
99
CandyWhite
G30 530d IE -19
det är kul att se att ppf oftast används på bilar som mestadels står i garage rullar få mil i vackert väder, hade varit kul att se hur den hade sett ut efter 3 år och 10000 mil i ur och skur.

vatten och damm måste ju leta sig in under folien, och när den väl gulnar (måste den väl göra till slut) är det säkert att klarlacken inte följer med när man vill dra av den? kanske räcker med värmespistol och tålamod?

undrar ifall det blir färgskillnad på de ytor som folien har varit på
..som sagt tänk att bilen står utomhus och används på hårdast tänkbara sätt

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.