AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.030

Hur släcker man Airbagvarningslampa i en e39 -02

Hu
5
Hummerman
525 Touring -02
320 d x-drive -14
Jag har bytt framsäten i bilen till elinställbara sportstolar så att min funktionshindrade son lättare ska kunna åka i bilen. Jag har säten från en e39 utan airbagoch kan nu inte få lampan att slockna. Är det någon som vet ett sätt att lösa problemet.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Har du haft tändning/radioläge aktiverat med nått isärkopplat under stolen så tänds airbaglampan. Släcks enbart med diagnos el airbagåterställare.
Sedan skiljer det på in och utgångar på olika generationer av årsmodeller i kontakterna under stolen

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Hej,

Om inga andra ändringar gjorts med bilen (t ex ändrat säkerhetsbälten), påverkas airbaglaqmpan (nog) bara av att kontakten till passagerarsätets sensormatta inte är ansluten. Sensormattan gör att passagerarsätets airbag vid utlöser om det sitter någon i sätet, annars inte.

Denna sensormatta brukar med tiden nästan alltid gå sönder. Eftersom en ny matta oftast kostar mer än den smakar, och kostnaden skall vägas mot risken att utlösa airbagen i onödan, brukar nog de flesta ersätta mattan med en fejk, som gör att bilen alltid tror att det sitter någon i passagerarsätet. En sådan fejk behöver du. Kostar inte särskilt mycket. Jag ha inget aktuellt pris, men kanske max 200 kr?

Men mattan kan dessutom också fr o m någon viss årsmodell även utlösa bältesvarningen för passageraren. Om din bil har denna sortens varning, måste fejken vara anpassad för det. Inga konstigheter, men ganska viktigt för bekvämligheten.

Fast här verkar den senare varianten inte behövas till E39
Länk

Men när du har löst problemet med mattan, återstår släckningen av den felkod som tänder airbaglampan. Du har kanske redan den nödvändiga utrustningen? Annars säljer OlaO här på forumet både fejken och programvara för t ex laptop.

/Lennart
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Captur Intens II-19
Börja alltid i rätt ända läs ut felkoder och radera felminnet innan det manipuleras nått.

Länk
50
811
50+medbmw
X2 20d xdrive -18
Z4 3,0si Coupé -07
L G LP-560-4 -12
Håller med hasso. Felkoder först sen olaO. Fixa allt genom olaO så löser det sig. / Peter
Jag får väl försöka leva med att jag kanske fattar trögt och/eller uppfattas som oseriös...

TS säger sig ha bytt stolar, från normala med sätesmatta på passagerarsidan till el-stolar, som inte är anpassade för airbagsystemet. Inte så konstigt då, att airbaglampan tänds. Rimligen har TS minst ett kontaktstycke över, från bilen (till den gamla mattan) som nu inte längre passar någonstans,

Om ovanstående är en korrekt beskrivning av situationen, anser jag fortfarande, att en fejk plus släckning är kortaste vägen.

Det skall bara tilläggas, att TS själv kan snickra ihop sin fejk enligt detta (hassos) mekartips:
Länk

/Lennart
Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Alla e39 har airbag. Om stolarna kommer från en e39 så är det plug and play.
Det finns två scenarion att man får lampa under bytet av stolar.
1. Tändning slås på innan allt är inkopplad. Felkod sätts på sensormatta och bältesspännare.
2. Passagerarstolen som sätts i har en defekt sensormatta.

Den enda vägen framåt är att koppla in ett diagnosverktyg och radera felkoderna precis som Hasso säger.
Notera gärna vilka felkoderna är innan nollställning. Kan vara bra att ha om lampan tänds igen efter en tid.

Lennart, e39 har aldrig haft "sätt på bältet varning" det kom på e60.

Är det sensormattan finns emulator för blixtleverans här:
Länk

Mvh Ola

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Captur Intens II-19
Notera att det skiljer på in och utgångar på olika generationer av E39 även om kontakterna passar under stolen.

Länk
Hu
5
Hummerman
525 Touring -02
320 d x-drive -14
Tack för alla svar, kan nån som vet hur man gör ringa mig så att jag kan få hjälp direkt och ställa lite kompletterande frågor. Jag är helt värdelös på bilel. 0702680926.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.