|
|
|
|---|---|
|
hej, gjorde nyss det här kontot då jag behöver hjälp.. köpte precis min första bil (f20) och hade tänkt sätta in en baslåda jag köpte på brl detta har jag köpt: Länk Länk Länk jag har ingen susning om hur jag kopplar in detta, hur ska jag börja? :P bör tillägga att jag inte har något ljudpaket heller, alltså ingen förstärkare i bakluckan om jag förstår det rätt? | |
| har pysslat ihop det någorlunda nu tror jag men hur kommer jag åt ljudkablarna till basen? ska jag ta från de gamla basarna under sätena? isåfall behöver jag något att skarva med? | |
|
Har lite planer på att göra en liknade installation senare i år, verkar finnas dåligt med info om folk som kopplat in det på detta sätt. Vad jag läst så är det basarna under stolen man ska sno högnivå signal från. Du kommer lättast åt kablarna genom att skruva bort skruvarna till framstolen och vicka den bakåt. Berätta gärna hur det gick för dig.🙂 |
|
|
japp. har nu fått den på plats lite halvt. på basarna under sätena går det in 4 kablar, 2 små och 2 stora. jag tog de 2 stora i mitten och kopplade de till lågnivåfiltret, tog + och - till slutsteget och filtret, kopplade ljudkabeln och remoten från filtret till slutsteget sedan två kablar vidare till baslådan. sedan spelade det. inte alls svårt faktiskt. sitter nu och funderar på om jag ska ta ljudsignal från andra basen under det vänstra sätet också och koppla in den med (det kanske blir bättre så?) då jag har 4 ingångar på filtret samt 2 in- och outgångar på slutsteget. jag har ju två ingångar på baslådan men båda basarna spelar även om man endast kopplar på den ena. jag lär ju ändå koppla bort den vänstra basen under sätet så det är väl lika bra |
|
| Kolla på pmshopen.. där köpte ja steg med dsp plus ett monosteg o baslåda till min e61a.. behövde inte klippa några kablar alls.. bara o koppla in.. | |
|
nu har jag upptäckt ett litet problem hörni, Johan du kanske har någon input om detta? iallafall, höger framdörr har slutat spela, antagligen har jag tagit fel signal till baslådan eller något? jag tog alltså de TJOCKA KABLARNA som går in till basen under HÖGER stol och skarvade de med en annan kabel till lågnivåomvandlaren. sedan satte jag tillbaks KONTAKTEN till den gamla basen under sätet så att de SMALA KABLARNA fortfarande går in i den gamla basen som inte längre ska användas. vada gick snett? hur fixar jag detta? går kablarna till högtalarna i dörrarna igenom basen först? låter ju helskumt i mina öron om höger dörr spelade tidigare innan jag gjorde lite snyggare kabeldragning har jag ingen aning om men det var iallafall inget jag märkte när jag testspelade |
|
|
hmmm, nu börjar det gå bet på mig.. hittade en gammal projekttråd: Länk "Till högtalaren går dubbla kablar men jag tappar bara signalen på de grövre kabelparet" så skrev han där i början nånstans, precis som jag gjort? bör jag vara orolig över att dörren inte spelar nu?? :O |
|
|
Kablarna till bashögtalarna är ihopkopplade med framsystemet på nått sätt har jag för mig så att klippa av dom helt fungerar nog inte. Eton har t.ex ett sånt här färdigt kablage om man vill koppla ett 4-kanals steg till sitt system och det ansluts till högtalarna under stolarna. Länk |
|
| men det var som tusan. hmm, så hur ska jag göra isåfall? om jag skulle låta signalen gå som den gjorde original men att de delar sig till min baslåda OCKSÅ, då lär väl högtalarna i dörrarna tappa effekt samtidigt som jag har kvar basen under sätena (vilket egentligen inte är någon big deal men ändå)? knas | |
|
har nu kopplat tillbaks som det var från början och nu spelar dörren igen. får köra på någon grenkontakt där så funkar det nog som det ska sen. kan ju säga att baslådan spelar förjävligt högt, bör egentligen köra med något slutsteg till dörrarna också om jag vill kunna utnyttja baslådans potential lite bättre |
|
| jag har nu upptäckt något skumt. efter att jag tog signalen från höger bas, blev radiosignalen oerhört mycket mer brusig? hur gick detta till? känns väldigt konstigt, kanske blev någon kabel vid kabelhärvan på höger sida i kläm? det känns lite osannolikt dock | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.