|
|
|
|---|---|
|
Så fort jag åker iväg med bilen och svänger så "Tickar" det från både sidor om min bil, allt detta började bli värre när jag var tvungen att sätta dit spacers. Det började ticka på ena sidan och nu är det på båda. Vad är det som är dåligt? (Följer varvet, åker jag snabbare så tickar det snabbare) Väldigt tacksam för svar! | |
| Jag upplevde samma ljud en gång på en e60 dock endast vänster sida som visade sig vara hjullager. | |
|
@catch_me Ok tack för svaret, får se om någon annan skriver något annat. :) |
|
|
Känner inte igen ljudet som sådant. Men är det hjullager så är det naturligt att det hörs mer med spacers eftersom du sannolikt får större moment på hjullagret med spacers. Av den anledningen hade bilprovningen förr i tiden restriktioner på ändrade spårvidder. |
|
|
vad tror du att det kan vara då mats? |
|
|
att det tickar från båda sidor kan vara en ledtråd vad kan slitas ut/gå sönder på ungefär samma gång? hjullager, ja Annars kan "grader" på bromsskivan också låta vid sväng Båda på en gång? kanske Hur länge mellan ena och andra hjulet var det? En enkel inspektion kan ge information om exvis bromsskivorna Matthias |
|
| Bromsskivorna var relativt nya när jah köpte bilen för 4 mån sen. Ca 20 dagar emellan. Allt börjafe bli värre med spacers på. Bromaskivorna ser rätt fina ut. | |
|
Hur långt har bilen rullat? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
18000 mil. |
|
|
18000 mil med en så tung bil plus de ljud du beskriver = stor sannolikhet att det är hjullager... Hissa upp bilen och bänd upp bromsklossen lite från skivan så den inte ligger emot skivan och stabiliserar hjulet och sedan snurrar och vickar du på hjulet - oljud och/eller glapp märks direkt då. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Min besiktningsman detekterar dåliga hjullager genom att rulla hjulet samtidigt som han håller en hand/fingrar uppe på fjäderbenets toppen, vid lagringen. Det känns där menar han. Har inte hunnit prova än |
|
|
Hej grabbar! Öutar mot att byta hjullager. Återkommer när jag gjort ddt. Lommer ta en stund men tack för svar! Bästa bmw forumet |
|
|
Säkerligen beläggen som går emot skivorna lite lite. Jag skulle ha plockat isär bromsar och smort upp allt. Är bromsarna nybytta så är en klassiker att kolvarna inte rör sig riktigt bra när man tryckt in lite halvdassiga kolvar i oken. Jag tror inte på hjullager i detta fall. Mvh Ola |
|
|
Ja Ola kan ha en poäng nu när jag tänker efter, men jag skulle inte utesluta hjullager fast att båda ska gå samtidigt nja men man kan ha maximal otur. Säker att verkligen tickande på båda sidor? Kanske örat som uppfattar så? |
|
|
Jo det är båda sidor. Mvh |
|
|
Att kolla hjullager är som sagt ganska enkelt - hissa upp bilen, bänd isär belägget från skivan någon mm. och snurra/känn! Frågan är väl kanske också varför du var "tvungen" att montera spacerplattor? Vad har dina fälgar/däck för dimensioner? Vad är det för däck? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Hehe fick samma tickande på min 540 när jag var och monterade nya hjulbultar (längre). Har också spacers på 15mm. Men för min del så är det nog handbromsbackar+fjädrar som spökar så beställt det. Började med att ticka sakta för att sedan bli mer intensivt.. Och trodde först att det var däcken eftersom det var de enda jag varit och pillat på. |
|
|
Japp. Var spacers + bultar. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.