AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.951

E61 525 -07 har plötsligt börjat förbruka olja

m_
6
m_atte
E61 525i -07
Hej!

Jag har en E61 525 -07 (N52) som har börjat förbruka olja helt plötsligt. Den har gått ca 20.000 mil.

Jag har bara ägt den lite drygt ett halvår men i vintras förbrukade den ingen olja alls, nu sista månaderna har den börjat förbruka ganska mycket och ville ha påfyllning. Har inte kollat nivån i iDriven varje dag direkt men första månaderna kollade jag iaf en gång i månaden och då tog den ingenting. Känns som att all förbrukning har skett sista 200-300 milen. Den går också lite ryckigt på tomgången men bara i några sek när man kallstartar vilket jag inte kan minnas att jag upplevde i början.

Sen ryker det en del och luktar typ 2-taktsavgaser om jag öppnar oljepåfyllningen när motorn precis stängts av, vet inte om detta är normalt eller om det tyder på att det är otätt någonstans? Oljan är ganska bränd under locket och på de fjädrar man ser där inne när man öppnat.

Kan dessa andra saker ha med oljeförbrukningen att göra?

Jag bytte olja till Aral Supertronic 0W-40 direkt när jag köpt den i November. Osäker på vilken olja han körde med innan.

Jag var nöjd efter köpet att den inte drog någon olja eftersom jag visste att dessa motorer kunde göra det, men nu när den börjat helt plötsligt börjat göra det vill man ju veta om det är något man kan åtgärda eller om det bara är att fylla på och köra som många andra får göra.

Tacksam för svar.

/Mattias
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
En första ide är vevhusventilationen med tillhörande slangar, har för mig att själva ventilen/membranet är inbyggt i ventilkåpan.

/FAF
m_
6
m_atte
E61 525i -07
Tack!

Det låter ju som en rimllg bov.
Vissa av de där symptomen känner jag igen. Vit rök från avgasröret har jag reagerat ilte på. Tyckte dock inte att det kändes som oljerök utan snarare vattenånga men det kanske är båda.

Dock tycker jag att motorn går väldigt bra förutom då de första sekunderna på tomgång vid kallstart. Sen ligger den helt perfekt både på tomgång och när man kör. Så det där med "very rough Idling" kan jag inte hålla med om, men det kanske ändå kan vara vevhusventilationen som är lite igensatt?

Är det någon fara att köra lite med detta eller bör man åtgärda asap?
Antar att packningar mm kanske inte mår så bra om det blir för högt tryck i vevhuset?
Jag har dock inte sett något externt oljeläckage utan allt som försvinner verkar förbrännas (eller hamna någon annanstans)

/M
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
Bör åtgärdas snarast eftersom oljedimman sätter igen insug , förbränningen och avgas/kat.

FAF
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Hur långt har du kört efter senaste oljebytet?

Det kan vara så enkelt att motorn har dragit olja sedan du köpte den men att vatten och bränsleinspädning i oljan har maskerat detta genom att hålla "oljenivån" relativt konstant. När man sedan börjar köra bilen hårdare i högre värme, dunstar vattnet och bränslet i oljan bort och sugs in i motorns förbränning via vevhusventilationen.
Då kan det ske en ganska snabb/stor minskning av oljenivån...

Annars är som redan nämnt, vevhusventilationen en tänkbar bov.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
m_
6
m_atte
E61 525i -07
Tack FAF för hjälpen.

Kan man på något halvenkelt sätt se om funktionen på själva ventilen är okej? Det här med att öppna oljepåfyllningslocket vid drift och känna att undertrycket verkar vara rimligt, är det tillförlitligt?

Utgår från att man behöver rengöra slangar och kolla att de inte är spruckna etc, men brukar man behöva byta ventilen eller kan man rengöra den också? Läste också någonstans att det finns ett relä som ska öppna ventilen. Tänkte bara om man kan identifiera felet så att man kan köpa rätt delar innan man börjar riva allt. Eller är det bäst/enklast att bara byta ventilen oavsett vilket?

Vet inte hur många timmar man behöver räkna på att ta bort insug etc så att man kommer åt grejerna? Tänkte att man kanske inte vill göra det flera gånger om man inte måste :)

Mattias
m_
6
m_atte
E61 525i -07
Tack Johan för dina tankar också.

Det låter som ett jobbigare problem om det skulle vara som du skriver...? Vad skulle isåfall kunna orsaka detta? Trasig packning? Eller menar du bara att det på naturliga vägar kommer in oförbränd bensin och kondensvatten i oljan?
Jag har kört ca 1200 mil sedan November när jag köpte den. Har inte noterat att jag har tappat kylarvätska så tror iaf inte att det är något läckage därifrån.

Enligt förra ägaren har han aldrig behövt fylla på någon olja mellan bytena. Så om han talar sanning så borde det ju vara ett nytt problem. Men kan också vara så att han kört med tjockare olja så svårt att veta.

Mitt körmönster är oftast lite halvkorta sträckor på ca 16-17 km motorväg till jobbet. Gasar inte så hårt med den heller. Motorn hinner ju dock bli varm även på vintern (bor i Skåne så det är ju heller inte superkallt här). Nu i sommar har vi kört lite längre turer på på 40-50mil. Vet inte om det är i samband med dessa långturer som oljenivån sänkts men det är efter detta jag har noterat det. Jag har ju dock kört några längre turer på ca 20 mil även i vinter/vår utan att den dragit någon olja då.

Är det kanske bäst att testa att åtgärda vevhusventilationen och sen kanske gräva vidare ifall detta inte skulle lösa problemet? Att den drar lite olja är väl inte hela världen, men vill bara inte att man kör med något större fel så att hela motorn rasar till slut när man kunde fixat något enkelt långt innan.. :)

Mvh
Mattias
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
Testet med oljelocket är ganska enkelt, det ska vara ett svagt undertyck när man öppnar oljelocket. Men om t.ex membranet har en reva så kanske inte felet är konstant.

Har bilen gått 20k och man har dom symtomen du har så borde man byta ut delarna.

FAF
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det bildas ca 1 liter vatten i förbränningen för varje liter bensin du bränner i motorn.
Det mesta av detta vatten försvinner ut med avgaserna men en liten del av vattnet och små mängder av bränslet pressas förbi kolvringarna ner i vevhuset i så kallad "blow by", vilket är helt naturligt i en förbränningsmotor men ökar om kolvringarna börjar koksa pga. långa oljebytesintervall...

Jag tror att det kan vara så som jag skrev innan mht. korta körsträckor i kyla och sedan plötsligt långa dito i hög värme.
Du får då en plötslig "oljeförbrukning" men det är egentligen inte olja utan vatten och bränsle som försvinner från oljan.

Mvh
Johan B

Pe
85
Peter2meter
528i 2011
325i cab 1989
Du kan kolla membranet genom det lilla ventilationshålet/röret som sitter i locket för vevhusventilationen. Det bästa testet är om du kan få på en slang och blåsa med munnen, är det stopp är membranet tätt. Ett annat test är att hålla fingret för och se vad som händer. Om det börjar pipa eller du får nåt annat ljud är det trasigt. Det ska inte sugas in luft kontinuerligt genom hålet utan det är endast till för att membranet ska kunna röra sig där inne. Har du en spricka sugs luft in kontinuerligt.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Glömde:

Har du kört 1200 mil på oljan och kört förhållandevis mycket kortkörning, bör du byta den ungefär nu (dvs. ungefär halvvägs in i serviceintervallet).

Kolla vevhusventilationen och byt oljan och se vad som händer.

Mvh
Johan B

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Brukar vara ett rejält undertryck om man tar bort oljelocket när membranet är väck

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
m_
6
m_atte
E61 525i -07
Tack igen alla för att ni tar er tid att hjälpa till.

Jag kollade precis påfyllningslocket och det är ett svagt undertryck när motorn är igång. Man hör bara ett litet sug när man öppnar locket men inte alls svårt att öppna det. Så det känns ju som att membranet är ok då. Frågan är om det ändå kan vara något fel på funktionen eller vad man ska göra? Kan det vara något inre läckage i någon slang som man inte ser utifrån?

Dock blev jag lite förvirrad när jag kollade på att beställa delar. Enligt realoem Länk
är det 3 slangar och själva oljeavskiljaren. När jag kollar Schmiedmann kallar de själva burken för vevhusventilationsventil (den som på realoem kallas oljeavskiljare). Där säljer de även en backventil som ska sitta i topplocket. Och kollar jag på skruvat.se finns ytterligare en ventil Länk som de hävdar hör till bl.a. E61 som jag inte ens hittar på realoem.

Jag antar att det är den där burken som är både ventil och oljeavskiljare. Så om man ska byta något så är det den och slangarna..? Och vad är det för ventil som skruvat.se säljer?

Eller ska jag prova att bara byta oljan först eftersom funktionen verkar vara okej?

Med vänlig hälsning,
Mattias
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
Den skruvat säljer är till en annan motorfamilj, M52 M54 har jag för mig.

Funktionen kan vara intermittent med t.ex ett sprucket membran eller spruckna slangar.

FAF
po
457
pompa_kumla
Bmw 330 E90
Min n52 330 e90 drar med lite olja ingen konstigt vissa drar inte vissa drar lite. Många lågfrikitons motorer klarar sällan 3000-4000 mil utan påfyllning som det brukar kunna vara service på. Jag slår nog i iallfall 1 liter olja aral 0w 40 på min efter tusen mil. brukar byta olja runt 1500 mil max.
Visa användare
2.330
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Hade det funnits oljesticka så hade det varit enklare att se om oljenivån ändras, oljenivåmätaren är inte alltid att lita på...
Länk

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Pe
85
Peter2meter
528i 2011
325i cab 1989
En grej du kan göra, som är relativt enkelt, är att skruva av tändstiften och kolla hur de ser ut. Eftersom motorn uppenbarligen bränner olja bör ett eller flera tändstift vara svarta. Om alla är jämnmörka kommer oljan in genom insuget. Om ett eller två tändstift är svarta och de andra ljusbruna har du skador i cylindern eller dåliga ventiler i de cylindrarna.
Mr
8
MrSlackern
328i individual - 96
540i -93
320 turbo - 87
m_atte

Blev det byte av vevhusventilationen? Eller löste det sig på annat vis?
m_
6
m_atte
E61 525i -07
Hej!

Sorry, jag glömde att uppdatera alla hjälpsamma här med vad jag gjorde.

Jag kollade ju undertrycket i vevhuset som jag skrev innan, och det verkade ju vara ok enligt vad folk hade sagt. Så jag orkade inte börja riva allt det utan att ha någon indikation på att det faktiskt var något fel. Sen var känslan att den inte förbrukade i så snabb takt heller nu i slutet av sommaren efter att jag fick fylla upp den.

Nu har jag iaf bytt oljan för ett par veckor sedan (Blev kring 1600 mil) så det blir att hålla lite koll på förbrukningen nu. Nu har jag också antecknat milen när jag fyllde upp fullt så jag kan räkna ut hur snabbt den förbrukar så får jag se om det är något man kan leva med eller inte.

Men är det som Johan B tror så kanske den inte kommer att "förbruka" så mycket nu när det blir lite kallare igen.

Stiften ska bytas enligt serviceintervallet i iDriven om ca 500 mil så jag tänkte göra det i början av nästa år. Jag ska kolla dem då enligt Peter2Meter:s tips ovan för att se om det kan vara någon skada i cylindern. Har den förbrukat mycket fram till detta byte så blir det kanske byta av vevhusventilationen på samma gång eftersom det typ är samma grejer man måste riva.

Med vänlig hälsning,
Mattias
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.