|
|
|
|---|---|
|
Tjenare autopowers. Köpte äntligen min M140 igår :) Sjukt rolig bil på alla sätt och vis. Har tyvärr ett missljud vid kallstart som låter ungefär 30sek, ljudet låter som en värmeplåt ligger och vibrerar men det är det ej. Kontaktade säljaren idag och fick följande svar: Det skallrande ljudet från avgassystemet har även förra ägaren kollat upp och lämnat in till verkstaden. Det är tydligen inget fel, dem kan låta lite när bilen är kall. Enligt verkstaden finns det inget man kan göra då det är fullt normalt att somliga M-bilar låtar vid kallstart. Enligt verkstaden är det en ventil/spjäll l i avgassystemet som vibrerar vid kallstart. Lägger att du sätter foten under avgassystemet så försvinner ljudet. Är inte riktigt nöjd med svaret då varken min förra m135 eller m235 lät så? | |
| Min fråga var ifall fler har haft samma problem? | |
|
tjenix! absolut.. alla bilar med n55 och b58 låter likadant genom hela modellflottan min m235i rattlade, likaså min gamla 440i. Endast vid kallstart |
|
|
Jag är ändå inte riktigt nöjd, haft både m135 och m235 men inget lät så. Visst låter den högre och ”grövre” vid kallstart. Men det ljudet som jag hör nu är något helt annat. Man skäms när man startar en ”ny” bil som låter så. |
|
|
Prova att ta bort vakumslangen som sitter vid den skallrande ventilen. Täta lösa slangen med en golfpeg eller skruv. Du kommer nu att få spjället öppet hela tiden (lika som när bilen passerat "cold-start") |
|
| Va inne på bmw, dom kunde gärna undersöka den för 2100kr men dom kunde nästan säga det inte va något fel, men jag som är inne på bil nr3 med samma system har aldrig hört detta missljud på någon annan | |
|
Kolla in på denna länk. Verkar inte vara samma som på tidigare N55 (vakum). Du ska nog prova med att ta bort bygeln. Länk |
|
| Ska kolla hur set ser ut när jag kommer hem, har b58 | |
|
Nu har jag varit på bmw igen och är irriterad dom ej tar mig på alvar. Här är ljudet inspelat, bmw säger alla m140 låter så... inte fan kan det va rätt.. Se HELA videon blir värre och värre tills det slutar. |
|
| Kan inte tänka mig att motorerna ska låta sådär! Låter ju riktigt illa! | |
| Avgassystemet tror jag, låter förjävligt... skäms att kallstarta den | |
| Kort så låter inte min så där och jag hade nog haft samma inställning som dig om den gjorde det. | |
|
Jag tycker inte det låter som en kallstartsventil, det borde i så fall ha varit ett mer högfrekvent ljud, det där låter ju definitivt som någon större plåtdel som ligger och skallrar, slutburken eller något liknande. Precis som du redan varit inne på. Det jag hade gjort hade varit att kolla alla plåtdelar i närheten av avgasröret som jag var säker på sitter ordentligt fast för att se vilken av dem som inte gör det. Det har ju hänt mer än 1 gång att delar man trott sitter fast inte gör det riktigt så hårt som de skall. |
|
| Sant men när man startar den varm så går bilen in i det vanliga läget när den låter högre i ca 20sek men utan skrammel, skrammel är endast när bilen är kall | |
|
Du kan enkelt skruva loss ventilen och fjädern vid det högra utblåset och se om det sitter som det ska. Prova: 1) Dra ur kontakten till ventilen - starta kallt och lyssna 2) Ta bort fjädern men låt kontakt och ventil sitta kvar - starta kallt o lyssna 3) Ta bort fjädern, lås fast ventilen i öppet läge med typ buntband - starta kallt o lyssna Sitter det inte i ventilen så är det ljuddämparen själv, antagligen, och då e det bara att byta ut om du inte vill kapa upp den och se vad som hänt. |
|
| Högra sett framifrån.. Vänstra sett bakifrån :) | |
| Jag tycker det låter som en värmeplåt som ligger och skramlar. Som andra sagt, upp på lyft, inspektera noggrant om något ligger emot avgassystemet och i sin tur värmeplåt. Vill minnas att jag läst i en annan tråd om en person som hade missljud som berodde på att en skruv snuddade värmeplåt och gav ett missljud. Sen är det också läge att prova Mahhbechhs metod för att utesluta ventil+fjäder. | |
|
Tack för tipsen, nu vet jag vad jag ska göra om bmw vägrar hjälpa mig. Men huvudproblemet är egentligen inte vad som är fel, utan att något är fel. Den bmw återförsäljaren som jag köpte bilen av säger ju detta ljudet är fullt normalt: Mejl från säljaren: Det skallrande ljudet från avgassystemet har även förra ägaren kollat upp och lämnat in till verkstaden. Det är tydligen inget fel, dem kan låta lite när bilen är kall. Enligt verkstaden finns det inget man kan göra då det är fullt normalt att somliga M-bilar låtar vid kallstart. Huvudproblemet är om det är fel eller ej. Med tanke på svaren här så är något fel. |
|
|
Måste uppdatera mitt ärende. BMW verkstan där jag bor tog in bilen och dömde ut ljuddämparen direkt. Lös plåt inuti ljuddämparen sa dom. -Hade BPS garanti men den gällde ej -BMW vägrade godwill, dom verkar tycka det är fullt normalt ljuddämparen ska hålla 2,5år Firman som jag köpte bilen hos som hade speciella m-tekniker fick erkänna dom haft fel och fick betala kalaset på närmare 10.000kr Slutet gott... men tog för lång tid... |
|
| Snyggt shirack. Bara sorgligt att du fick strida hårt för att få rätt. | |
|
Tog mer eller mindre exakt två månader av intensivt mailande och tjatande och förklarande. Nu tycker jag BMW borde tagit detta på godwill... Men att ett sånt stort företag tjafsar om 10.000kr i två månader... Denna firma måste vara en av sveriges största BMW återförsäljare,, dom förlorar mer i publicitet än att tjafsa om 10.000kr Men dom va väl snåla för dom hade slarvat bort reservnyckeln och fick beställa en ny, vet ej vad en sån kostar. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.