|
|
|
|---|---|
|
Tjenare! Besiktade en 530 e39 idag. Fick 1.04 på lambdavärdet vid tomgång. Skulle vara 0.97-1.03 vad kan vara fel? :D | |
|
Tja, du har ett luftöverskott (syre) i avgaserna - kan vara läckage i avgasröret innan lambdasonden, trötta lambdasonder som inte orkar/hinner reagera tillräckligt snabbt, tjuvluft i insuget efter LMM (mycket vanligt!) eller andra "servicerelaterade" punkter som dåliga/fel stift etc. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| En till röst på "tjuvluft i insuget efter LMM" | |
|
Det är ingen idé att varva ordentligt och chansa på en besiktning? Hörde nåt om att tanka i etanol, kan det funka? |
|
|
Etanol innehåller bundet syre som frigörs i förbränningen....det torde göra lambdavärdet ännu sämre! Du bör varmköra motorn ordentligt innan besiktningen så allt är riktigt varmt. Kolla insugbälgarna efter LMM, särskilt den inre vid lilla förgreningen (blindtarmen) - där blir det hål förr eller senare i de tunna vecken. När servades bilen senast med nya stift? Hur ser stiften ut? Är det RÄTT stift? De motorerna är kinkiga för exakt rätt stift! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Enklast är ju att börja med att kolla om insuget och avgasrör är tätt. Är de andra värdena bra gissar jag på ett litet hål i avgasröret som suger in luft. Palla upp kärran och kolla under med motorn på tomgång och någon som håller för slutrören lite med en trasa. Annars så bygg en rökmaskin med en lödkolv mm för att testa. Det är dessutom bra att felsöka insuget med. // Magnus |
|
|
Lösningen blev att jag ombesikta och varvade ur ordentligt innan, Då fick jag helt plötsligt 1.0 i värde. Så det var ju jävligt skönt må jag säga :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.