|
|
|
|---|---|
|
Hej, Snart kommer min nya g31 530d. Finns det några allmänna råd hur man skall köra (hastighet, varvantal, mil) vid ny bil? | |
|
Nix, bara tuta och köra 😀 Dieselbilar ligger ju på låga varv ändå så det är inga problem. Ha det kul med nya bilen 👍 |
|
Transocean |
Jag inkörde min gasen i botten på Autobahn. C a 200 mil. |
|
det står i instruktionsboken, ej full gas eller över 3500 varv på diesel bil upp till 2000 km. min 530d har gått 150 mil nu, jag har väl tryckt plattan i mattan vid något tillfälle men annars lyssnat på vad som står där. |
|
|
Det står i bilens bruksanvisning om inkörning. Lugnt i stora drag och varierande varvtal. Vet ej exakt om 530d dock. Sen tvistas det om hard break in etc men jag lyder tillverkarens råd. |
|
| Där var jag långsam | |
Transocean |
Här en lång och teknisk redogörelse om ämnet och vad professorer på Fraunhofer-Institut für Werkstoffmechanik och Karlsruher Institut für Technologie (KIT) rekommenderar :-) Länk |
|
Högst troligen loggas hur man kör in den och används emot ägaren vid garantiärenden. Att det sedan bara är trams att smygköra i början är en annan sak och något ekonomerna bestämt. Är det något fel på motorn rasar den troligen lite senare om man kör lungt och då kan tillverkaren kanske slippa betala om garantin hunnit gå ut. De motorer vi köper in på jobbet har tillverkaren redan på fabrik provkört och kollat så de ger önskad effekt och moment samt förbrukning så där är det inte tal om någon försiktighet. Varmkör och ge allt. Däremot ska man göra ett tidigt oljebyte efter inkörningen och det är även något vi kräver av kunderna. // Magnus |
|
Transocean |
@944 30-50% mindre slitage samt 8-13% mindre förbruk om man fullgasinkör se nedan Experten halten es für realistisch, die Reibung in Motor und Getriebe insgesamt um 30 bis 50 Prozent zu senken, was einer Spritersparnis von 8 bis 13 Prozent entsprechen würde. Zumindest die Reibflächen ohne Beschichtung könnten die Autofahrer schon heute durch richtiges Einfahren selbst optimieren. Wenn denn die Autobauer mal ihre Bedienungsanleitungen auf den neuesten Stand der Forschung bringen würden. Doch selbst bei Daimler steht in den aktuellen Bordbüchern der C-, E- und S-Klasse unter "Einfahren": "Je mehr Sie am Anfang den Motor schonen, desto zufriedener werden Sie später mit der Motorleistung sein." Vergessen Sie es – und starten Sie einfach durch. |
|
När jag köpte min motorcykel var den strypt i ECUn och man måste köra 100 mil till första service innan begränsningen tas bort. Varför har BMWs motorutvecklare lagt in det om det skulle vara skadligt för motorn att inte dra fullt från start? |
|
|
Samma begränsning av effekten på M2:an. Kör hyfsat lugnt och se åtminstone till att motorn är helvarm innan gas. Byta olja vid några hundra mil, skulle jag gjort också. |
|
| Teorier eller tips från coachen, jag vet iaf vilken bil jag föredragit = den som körts in enligt tillverkarens rekommendationer. | |
Transocean |
Hur vet man hur bilen inkörts vid begagnadköp :-) Sen kan man ju tvista om detta ämne hur mycket man vill men när två tekniska universitet/institut i Tyskland hävdar det motsatta än biltillverkarna bör man fråga sig varför skulle dom vilja ljuga när dom räknat 30-50% större slitage på motorer som inkörts enligt den snälla varianten? Och hur tjänar biltillverkarna sina pengar egentligen och ligger det i deras intresse att motorer håller i all evighet som dom gjorde på 80-talet? |
| Transocean - har du länkar till dessa rapporter? Vore intressant att titta i... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.