AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.233

Automatlåda 2007 e9x

Tjena! Har en e9x 325 07
Varför säger BMW Att man inte ska behöva byta växelådsolja?
Den växlar fint och så men ibland kan den få fnatt och lägga i 3/4an växel ganska hårt vid normala gapådrag på motorväg vid 4 k varv typ.
Dock lägger den alla växlar i strephronic så mjukt att dem inte känns.
Samnt vid "0-100" test läggs dem också bra
Som sagt en enstaka växel ibland som får fnatt.
Såg att i programmet "Carly" kan man nollställa lådans "Lärmnings" inställningar. är detta nått att prova? låter läskigt.
Tack på föhand
po
457
pompa_kumla
Bmw 330 E90
Antagligen för att vi Svenssons oftast kolla hur dyra servicerna är. Är automat låda bör man byta olja olja på gärna runt 15000 -20000. Brukar vara där tillverkarna av lådorna rekommenderar. Jag hade byt vid 15000 om det var min bil.
Manuell låda behöver man sällan byta oljan på även om det är att föredra.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Bytte olja två gånger på min. Inte märkte jag nån skillnad. Däremot när jag nollade adaptionsvärdena i lådan blev det märkbar skillnad.
Okej intressant! :) Hur nollställer man dem? är det det jag pratar om i Carly?
Transocean
Det som är så intressant med just bilsajter är mängden av folk som klarar å hitta specifika fora utan att ha en aning hur man googlar :-) Så kom igen j04k1m97 :-)

Skriv "nollställa automatlåda e90" och googla.....

ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Vet inte hur Carly funkar,använt INPA själv. Men troligtvis är det är det då på Carly. Tänk på att bilen växlar lite hårdare när du nollar adaptionsvärdena. Den gör det nån dag. Inget märkvärdigt men tänkte bara så du inte blir förskräckt.
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Transocean, Är det inte naturligt att ställa följdfrågor på ett ställe där man har förtroende för kompetensen och svaren? Det gjorde säkert du också för 2300 inlägg sedan...

Visst kan man Googla men jag tycker det är helt ok att ställa följdfrågor till de svar man får i tråden. Bra för de som läser att få en helhet på samma ställe.
Transocean
Mats, visst är det det :-)

Och jag kan med mina fast 48 år knappast kalla mig för en Millennium eller dylikt men sist när jag nollställde bromsarna på G30:n tog det mig typ 2 min inkl. tiden det tog att titta färdig YT-videon som visade hur man gör. Att fråga AP hade varit den gamla varianten, hur nollställer jag....ungefär som med post och e-post if u know what I mean :-)

För 15 år sedan var det annorlunda och sajten var helt grym med bildbank om hur man byter sönderrostade luftningsrör på en E34 tank o s v.....i dag har AP blivit till en kedjerökande KOLS-patient som snart skall hosta för sista gång... kanske därför jag svarar lite bryskt ibland då man drömmer sig tillbaka till gamla goda komplexa frågor som endast går att svara med 30 eller mer års erfarenhet :-)
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Jo, det är en viss skillnad idag mot när jag registrerade mig för 18 år sedan... Både på BMW Power som det då hette och hur man hittar generellt information om BMW.
Det håller jag med om också:)

Därmed låter vi tråden återgå till Automatlådor;)

**BMW-ägare i 39 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980**
js
1.928
jsn
i5 m60 -24
En felväxling till först... Vart skall man idag vända sig för att hitta den kompetens och engagemang som tidigare fanns på AP? Vilka forum eller kanaler rekommenderas?
Ma
189
Max_k
530xD -12 m-sport
Lite intressant läsning angående nollställa adaption på zf’s automatlådor

Länk
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Hur nyttigt e det som detta företaget sysslar med?
Gjorde underverk på min låda att nolla adaptionsvärdena. Vet andra som har samma erfarenhet. Tror inte en sekund på att det skulle vara nån fara.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.