AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
3.815

Åtgärder på garantin - kan jag själv välja märkesverkstad?

Familjen har köpt en begagnad Land Cruiser hos en Toyotahandlare fyrtio mil hemifrån. Vid köpet poängterade jag muntligen, att det inte är aktuellt att komma tillbaka för eventuella åtgärder på garantin. Istället ville jag i så fall vända mig till den lokala märkeshandlaren. Detta accepterades. Muntligen.

Likväl blev det ändå så, att den fjärran handlaren hämtade och körde bilen fram och tillbaka, när den första garantianmärkningen kom. Toyotahandlarna, liksom de flesta märkeshandlare (antar jag) är fristående från varandra, så när en annan Toyotaverkstad reparerar, måste garantiutställaren ut med pengarna. Dvs det blir i praktiken dyrare än att laga i den egna verkstaden.

Nå, en gång är ingen gång. Men nu är det dags igen och jag har ingen lust att ha bilen körd ytterligare 80-100 mil för en sådan sak, även om handlaren senast åtminstone stod för bensinen och ställde en pytteliten lånebil till vårt förfogande.

*OM* säljaren på nytt skulle insistera på att få åtgärda själv, vad kan jag sätta emot? Kräva att bilen hämtas och lämnas på en bärgare (bara för att slippa milen - bilen är fullt körbar)? Vägra blankt med hänvisning till muntligt avtal? Kräva en lånebil jämförbar med den som skall åtgärdas?

Jag vore synnerligen tacksam för synpunkter och tips!

/Lennart
Det var konstigt! Hade en BMW i början av 2000 som jag lämnade in först på en BMW -handlare för garantireparation och var gravt missnöjd. Lämnade i fortsättningen in till en annan BMW-handlare utan problem! Alla auktoriserade handlare borde vara ok!
Det var konstigt! Hade en BMW i början av 2000 som jag lämnade in först på en BMW -handlare för garantireparation och var gravt missnöjd. Lämnade i fortsättningen in till en annan BMW-handlare utan problem! Alla auktoriserade handlare borde vara ok!
Tack för hoppingjutning ! :)

Alltid bra att kunna hänvisa till (annan) praxis, om det blir diskussion.

/Lennart
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det beror nog på!

Det är skillnad på garanti och garantin...

Är det en ren "nybilsgaranti" som Toyota står för, kan du lämna den hos vilken auktoriserad verkstad som helst.

Men om det är "garanti" som är inbakad i begagnatbilsköpet - t ex. 3 månaders begagnatbilsgaranti, så kan nog handlaren kräva att de får laga fel som uppstår under den tiden.

Läs vad det står i köpekontraktet.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
@Johan B: Jag tror att du har (ganska) rätt här. Toyota Sverige har ju inget med denna bil att göra, så ett övergripande Toyota-ansvar saknas.

Köpeavtalet är minst sagt rudimentärt. Ganska överraskande, men hela det hittillsvarande mellanhavandet har präglats av en besvärande brist på formalitet och dokumentation.

Men det finns väl något finstilt i "de allmänna köpvillkoren", som jag ännu inte fått i handen, åtminstone.

Men låt oss säga, att säljaren har första tjings. Bara så där? -"Blir det nåt, får du komma hit med bilen"? Nånstans verkar det inte rimligt.

/Lennart
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Är bilen köpt av en "seriös" handlare som är MRF-ansluten?

Kolla i såfall vad de skriver på sin hemsida om dylika villkor: Länk

Är det en "vimpelhandlare" och avsaknad av lämplig text i köpekontraktet, kan det bli kinkigare...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Tack för länken! Där finns en del att läsa, så jag ber att få återkomma.

Men det handlar alltså om ett ”Toyota center”, även om en jämförelse med mitt lokala Toyota center får mig att undra hur den upphöjelsen kom till.

/Lennart
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det är egentligen inte garanti det handlar om när det gäller begagnade bilar utan reklamation enligt konsumentköplagen. Enbart tillverkaren kan ställa ut en garanti. Allt som begagnathandlare kallar "garanti" är egentligen försäkringar som de själva har ordnat, vanligen via särskilda bolag som erbjuder sådant.

När det gäller reklamation av en begagnad bil så har handlaren rätten att kräva att du kommer dit med bilen. Allt annat är ren välvilja från handlaren. Det finns dock en skrivning om att reklamation ska kunna ske "utan väsentlig olägenhet för köparen" så en liten möjlighet kanske finns. Men som vanligt med beghandlare så skiter de rätt ofta i vad som faktiskt gäller och räknar kallt med att ingen orkar ha bilen stillastående i ett år som det tar att processa om frågan.
Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
som Löwet skriver, enligt konsumentköplagen har säljaren rätt att åtgärda problemet på sitt sätt. Har sett detta skrivet i flera utlåtanden från allmänna reklamationsnämnden.

Men, man kan gott försöka med annat upplägg!

Matthias

Tack för all, i stort sett nedslående, input.

Men det borde åtminstone kunna komma till någon sorts förhandling. Återkommer så småningom med rapport om utfallet. Restade delar väntas först under augusti.

/Lennart
Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
Förhandla!

Jag fick laga en bil på mindre firma i Lund, köpte den av Bilförmedlingen i Hässleholm (10 mil bort)

Matthias

Tack igen för hoppingjutande!

Vilket är det tunga argumentet? Kostnader, antar jag? Milersättning? Kräva transport på bärgare?

Antar att reparationen hamnar på runt 10k.

/Lennart
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Jag tycker att handlaren varit tillmötesgående om de hämtat bilen kostnadsfritt och lämnat liten lånebil under reparationstiden.

De ska ta ansvar för produkten, vilket de gjort, men du kan inte kräva att de ska ta ansvar för var du bor. Då skulle du haft det med som extra villkor i avtalet. Det muntliga bör gälla men är svårt att bevisa.

Jag minns knappt när jag köpte en bil i mitt närområde och i kalkylen lägger jag alltid in att bilen jag köper ska vara värd minst en extraresa till säljaren om det är något som krånglar. Vilket som tur var aldrig har hänt:)
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Med vettig approach går det att få till lösningar så länge handlaren är en person som faktiskt tänkt sig fortsätta sin verksamhet (och inte bara blåsa så många som möjligt på 18 månader och sen konken). Jag har också fått begagnad bil lagad hos annan handlare. Rätt många handlare känner en massa andra handlare och köper och säljer bilar av varandra, och inom ramen för dessa samarbeten så går det också ibland att få bilar lagade. MEN, allt detta förutsätter en välvillig inställning från handlaren du köpt av.
Som sagt, med en vettig approach borde det lösa sig. Handlaren är rätt - men bara rätt - ok. Återkommer

/Lennart
Det har löst sig. Toyota Sverige har en i grunden lite svårförståelig "uppfinning", kallad "Förlängd kvalitetsgaranti", som låter den lokala verkstaden utföra garantireparationen. :) Fick beskedet igår.

Den kommer att utföras om ca två veckor. Jag tror inte, att jag får anledning att återkomma i ärendet.

/Lennart
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.