AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.554

Sträckaren transmissionskedjan?

St
184
Stefan735I
525 IAT -03
118i -13
Som rubriken lyder så har jag en fundering ang denna, har googlat men hittar så mycket olika, har en E39 523IAT -99 som nyligen börjat slammra från motorn, slammret följer varvtalen och det låter som en skördetröska, om man varvar upp den och släpper gasen så tystnar den nån sekund när den kommit ner i varv för att sen börja om.
Har tagit lös sträckaren och undersökt denna men verkar inte hitta nått fel på denna förutom att den vill glappa lite men bara lite då man bryter den på mitten.
Någon som har erfarenhet ang denna? tänkte om man ska byta denna eller om det kan vara ett annat fel?
Kan lägga upp en video om någon är intresserad av ljudet från motorn.
Pleeeeease help!!

Going to live and die with a`Bmw

//Stefan
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
Lägg upp ljudet, då finns det nåt att starta felsökningen med.

FAF
St
184
Stefan735I
525 IAT -03
118i -13
Här är ljudet!! och det följer varvtalet

FA
1.429
FAF
X4 30d -16
Konstigt att det låter mer när AC'n går in?

Häng av alla remmar och kör en kort stund (ej mer än ljummen motor) för att kolla om ljudet är kvar.

FAF
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Vet om en med en bmw 320i e46 som hade ett ganska så liknande missljud, det var vad jag fått höra efteråt kompressorn till ac som var defekt(lager), kompressorn byttes och missljudet försvann..

Mvh Janne.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Försök lyssna dig fram till varifrån ljudet kommer.

Har du tillgång till "Motorstetoskop" är det precis vad du ska använda här, annars brukar en långskaftad skruvmejsel fungera bra - sätt spetsen mot "misstänkta punkter" (eller i lämplig närhet av dem) och sedan sätter du kindbenet framför örat mot skaftet - flytta runt mejseln till olika misstänkta punkter och lyssna hur ljudet förändras.

Akta bara så du inte sätter mejsel eller kroppsdelar mot rörliga delar... ;)

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Transocean
FAF

Motorn höjer varvtalet om du slår på AC:n .....
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
Jo, jag vet, men jag tyckte ljudnivån ökade något när AC gick in.

Om det är kompressor/spännhjul/generator/vattenpump som är problemet så är det lättast att haka av alla remmar för att snabbt utesluta dom delarna.

FAF
St
184
Stefan735I
525 IAT -03
118i -13
Har glömt uppdatera ang detta fel!
Det var så enkelt att det bara var remmen till ac-pumpen!!! det fanns bara ca 5 cm rillor kvar på den varav det ljud som hörs på videon, skar bort den och då blev den tyst och satte dit en ny på 20 sec och var lika tyst efter jag monterat dit den nya remmen så slutet gott allting gott :)

Going to live and die with a`Bmw

//Stefan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.