|
|
|
|---|---|
|
Hade bilen inne på felsökning idag efter att jag får upp meddelande om reducerad motoreffekt ett par gånger det senaste. För det mesta går bilen som den ska men vid några tillfällen har problemet kommit. Försvinner när man startat om bilen. Alla 6 spridarna dömdes ut och byte av dessa skulle kosta 22000:- (ink uppdattering av programvara exkl. felsökning.) Roligare saker finns att lägga pengar på. Har nu kollat som en galning efter alternativ. Leta reda på något från skroten känns inte som något alternativ. Har hittat renoverade från Tyskland och Danmark för 7-8000:- som jag funderar på. De har 2 års garanti. Någon som har erfaranheter av renoverade spridare till dessa motorer? Är det bara att byta rakt av eller behövs någon registrering? Hur har/skulle ni gjort? | |
|
Jag gjorde nyligen samma resa med samma symptom som du har. Som du säger skroten är inget alternativ om man tänker ha bilen en tid. Därefter läste jag att beroende på hur skadade de är så går de inte att laga och det var par företag som lagt ner renoveringen för kvalitén varierade och många garantiärende på kort tid. Vid byte måste de kodas in så det är inte bara att byta. Spridarna har byggts i olika revisioner (index) och det framkommer inte vilka ändringar som är gjorda men man får anta att senaste indexet är det bästa man kan ha. |
|
|
Ok. De jag kollat på var enligt säljaren de senaste. Vad blev ditt slutliga val? Flång nya för det humana priset av 22k? Hade jag bara kunnat testa spridarna sj. Den lokala skroten tar en hundring styck så hade kunnat köpt på mig ett gäng:P |
|
|
Jag valde att byta ut alla 6 nya fina från BMW eftersom jag vill behålla bilen några år till och jag vill slippa felsöka och skruva när spridarna börjar ge upp en i taget. Gjorde även en uppgradering av mjukvaran i hopp att något bra är gjort där och som vanligt delar inte BMW med sig om denna info. Sot kan tydligen försämra spridarbilden så jag har börjat med spridarrengörningsmedel (Red Line) i tanken med hopp att förlänga livslängden. Med inpa kan du koda in nya spridare själv och även felsöka de men som sagt orkade jag inte hålla på så jag bet i det sura äpplet. |
|
|
Nya original finns här för 200 eur styck: Länk Eller 132 eur på EBay, osäker på märket dock: Länk |
|
|
Dessa billiga från Ebay har visat sig dåliga i de tester jag sett, de håller inte jämn flöde och ger felaktig spridarbild och det är rätt hårda mätningar som görs i förbränningsutrymmen så man får inte önskad resultat i långa loppet. 200 euro är bra pris om de verkligen är original. |
|
|
Hur vet man spridarnas index? Bör jag även uppdatera motorstyrenheten efter ett ev byte? Detta är inget som kan göras med inpa? |
|
|
Spridarnas index är sista två siffror i part nr, ex xxxxxxxxx-yy där x är part nr och y är index. Uppdatering av styrenhet är risky och man bör ha extern strömkälla för det kan gå fel. Jag lämnade in min bil till någon som kan och har rätt utrustning. Man behöver inte uppdatera men jag tycker det är en fördel att göra det med tanke på att BMW förfinat vissa värden som de är hemliga med men det jag fått höra har man förbättrat tomgång en så motorn går mjukare. ISTA D kan koda in spridare, kolla här Länk |
|
|
Går det och kolla vilken version man har på motorstyrningen? Har kollat lite nu och ISTA D verkar vara rekomenderat att använda men INPA fungerar också. INPA verkar även vara lättare att få tag på. Nu blir det iaf i första skedet att bara testa Redline rengöring. Märker som sagt va inte av några större fel mer än att bilen går in i ett läge med reducerad motoreffekt. Förmodligen skjuter jag bara problemet framför mig men kan vara värt ett desperat försök. |
|
|
Slå i hela flaskan SI-1, i en tank! Jag provade att "snål-docera" i Santa Fé:n och då märktes det bara marginell skillnad (den småryckte vid vissa varvtal) - då provade jag en hel flaska i samband med att jag tankade fullt. Därefter började bilen gå märkbart sämre i knappt tio mil, för att sedan bli mycket bättre än innan jag slog i den. Det blev dock aldrig helt bra med den bilen - är såld sedan ett år ungefär... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Man man se vilken revision man har på själva spridaren högst upp till höger eftersom partnumret står där. Man vill ha revision 11 eller 12 enligt vad jag läst. Jag har rev 11 i min och de funkar bra. När man byter spridare måste man även byta tätningsring. Jag vet inte om dessa följer med om man köper nya spridare men de går att hitta på ebay: Länk De är gjorda av expanderande gummi så man måste komprimera dem innan man trycker ner injektorn i motorn. Här är en youtube på det hela: För att slippa köpa alla specialverktyg som visas i videon kan man göra följande: Ta av gamla ringen med en skarp nagel, syl eller rakblad. Köp en hockeypuck på Stadium, borra ett hål på 7,5 mm (injektorn är 8), svep in injektortoppen i lite mjuk plast och tryck in den i hålet i pucken. Låt stå 60 sekunder så ringen får tid att krympa. Dra upp den, ta av plasten och sätt genast in den i motorn. Det kommer behövas lite tid och press innan den kommer ner hela vägen men man känner när det klickar till. Skriv upp spridarvärdena som ska programmeras innan du installerar dem, kan vara svårt att läsa när de väl är i. |
|
|
Så. Då var spridarna bytta. Noterade att det satt en index 11 och resten 7 i. Har läst någonstans att man inte kan blanda index i samma bank men tydligen tycks de ha fungerat. Någon som vet hur BMW gör sina test? Ser dom verkligen att alla spridare läcker eller tar dom det för givet eftersom en gör det? Funderar oavsett på att skicka iväg min index 11 som satt i för rengöring och test iaf så kan jag ah en i reserv. Tack Daniel123 för tipset om Leebmann. Blev köp därifrån. |
|
|
Snyggt! Jag läste att det är OK att blanda spridarna så länge de kodas in korrekt och bevisligen verkar det stämma. Jag tror inte att BMW verkstad kan identifiera exakt vilken spridare som är kass. Som jag fått det förklarat är att om en eller flera går sönder så antar man att de andra är på väg att ge upp. För att bespara kunden flera felsökningar och installationer av nya spridare samt kodning så föreslår man att alla spridare byts på en och samma gång. I långa loppet blir det billigare för varje ingrepp kostar pengar som kunden får betala. |
|
| Låter vettigt men då ska jag inte dra alla i skrotbingen med en gång. Troligtvis är den som var index 11 fullt funktionsduglig då den förmodligen inte gått lika långt som de andra. | |
|
38Larsson, hur långt har din bil gått? Jag frågar därför att jag min 325.a -10 har gått 9 400 mil och spridarna har index 7. Ibland vid uppstart beter motorn sig som att det skulle kunna vara minst 1 spridare som inte håller tätt. En möjlighet skulle kunna vara att köpa 1 el flera av dig, skicka på renovering och prova med. /Anders |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.